doet ontstoringscondensator alleen ontstoring of ook bescherming ECU ?

Op mijn Renault Twingo1 bj2002 met D4F-702 motor zat een ontstoringscondensator op het laagspanningsdeel / primaire deel van de bobine. De bobine heeft 2 spoelen welke twee cilinders tegelijk ontsteken, iedere keer 1 vonk voor niets oftewel "wasted spark".

Die condensator hangt er wat verloren bij, de bevestiging, tevens massa, is uit het kunststof huis gebroken. Geen probleem zou je denken, die bestellen we even. Dat valt dus niet mee, vooralsnog nergens te krijgen.

Nu komt de vraag; is die condensator enkel en alleen voor ontstoring of heeft de condensator ook nog een soort van beschermende functie voor de ECU en of bobine zelf. Het autootje wordt slechts incidenteel gebruikt en met de radio ontvangst merk ik zelf geen verschil.....

Ben benieuwd ;-)

De condensator is tegen storing (bijv. autoradio) en voor bescherming tegen inbranden...

Dankjewel Arco, ik heb geen contactpunten meer die kunnen inbranden. Ik zou geneigd zijn te denken dat de ECU ( in mijn geval injectie en ontstekingscomputer in één) zelf al beveiligd is op de "uitgaande ontstekingspulsen" maar helemaal zeker weet ik het niet.

Ik kan er helaas geen schema van vinden.

Dankjewel Revado. Nee, het is een zwart kunststof rechthoekig blokje met gegalvaniseerd lipje ten behoeve van massa en bevestiging. Het aansluitdraadje maakt in mijn geval direct deel uit van de draadboom zonder tussenkomst van connector.

Kun je hiervoor niks zelf fabrieken met een X2 van 2,2µF?

Dankjewel OXO, zodra ik overtuigd ben dat het goed is voor de auto zal ik iets alternatiefs gaan maken, maar als het enkel voor ontstoring radio is dan geloof ik het wel. Ik moet de componenten namelijk speciaal gaan bestellen, heb zoiets zo niet in rommelbak liggen.

Nee, het is een zwart kunststof rechthoekig blokje met gegalvaniseerd lipje

De condensator van revaldo heeft ook via de klem zijn massa aansluiting. Je hoeft dan enkel het draad naar de oude condensator ergens door te knippen en die aan de nieuwe vast te maken.

Als je op die website van revaldo "condensator" in type dan krijg je er nog veel meer te zien.
https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/valeo-607453-condens…

het zijn er 200 er zal er vast wel 1 tussen zitten die past.

Dankjewel Benleentje, de condensators die de capaciteit er bij vermeld hebben staan op de betreffende site zitten rond de 0,22-0,27uF een factor 10 te laag. Dit zijn duidelijk condensators voor ontsteking met old-school puntjes ipv ECU. Ik twijfel of dat de juiste weg is.

Dan kan ik beter nog voor die X2 2,2uF gaan die OXO voorstelde.

Maar hamvraag blijft; ISSIE NODIG ? ;-)

Maar hamvraag blijft; ISSIE NODIG ?

In moderne auto's worden niet vaak componenten toegevoegd die *niet* nodig zijn.... daarvoor zijn de winstmarges te klein, er wordt op alles bespaard wat maar mogelijk is, toch zeker als het 'verborgen' techniek is (zoals deze condensator) die niet direct zichtbaar is voor de klant.

Dus zonder verder nadenken, niet gehinderd door enige vorm van voertuigkennis, zou ik hem zelf gewoon vervangen. Een 2.2 uF non-polarized condensatortje (polypropyleen in uw geval). Spanningsrating? Geen idee, maar met 100V of 250V zal het vast wel goed zijn.

Paar draadjes eraan solderen, krimpkousje om de soldeerverbindingen heen, paar trekbandjes om het mechanisch nog wat stabieler te maken, en een ferme dot constructiekit om het ergens 'uit de weg' te bevestigen in de auto.

Die zit er in ieder gegval niet voor (rf) ontstoring, daar is het ding veel te groot voor.

Dankjulliewel Nonius en Sine, dan ga ik toch de X2 2,2uF "van OXO" maar bestellen, ik heb er net vanavond nieuwe bobine op gezet en die wil ik natuurlijk niet vernielen door verkeerde zuinigheid.

De C blijkt niet enkel voor ontstoring aanwezig te zijn maar zou ook zorgen voor een hogere ontsteekspanning....

Een X2 type is hier volkomen ongeschikt en bovendien in zulke hoge waardes relatief slecht te vinden en duurder dan een beter geschikt type. Er moet een pulsvaste in. Liefst KP, FKP, KP/MKP, MKP10 of vergelijkbaar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]

Die C zit aan de 12v kant van de bobine. Hij zit er alleen voor ontstoring voor onder andere de radio.
Je kan hem weglaten als de radio niet gaat storen.

Dankjulliewel Maarten en Paul, de C zit idd aan de 12V zijde, heeft eigen pin (3) op de bobine.
Op de foto met rode stippen aangegeven.

Dan zou je met een 2,2u 250V (DC) weg moeten kunnen komen. Als ik het goed begrijp staan er dus geen pulsen op maar zit hij in een voedngslijn? Dan mag het ook een gewone MKT of MKP zijn.