Weet iemand of men dit prachtig toestel, de Apple Cinema HD Display 30 inh., kan aansluiten op een NIET Apple computer?
Vb.: op een HP of een Dell pc. En hoe gebeurt dat?
Dit toestel heeft geen aparte voeding aansluiting. Toestel wordt gevoed via een van de bijgeleverde kabels (weet niet welke).
Deze zijn: een DVI (ADC) poort, USB3-poort, Thunderbolt poort en een UCB-C poort.

Helaas niet te doen, moet je eigen kabels gaan maken.

Ik begrijp nog steeds niet waarom mensen uit vrije wil voor Apple kiezen... :+
(enige wat ik ooit gehad heb is een Apple IIe kloon, en die beviel totaal niet...)

Op dinsdag 8 april 2025 21:27:15 schreef Arco:
Ik begrijp nog steeds niet waarom mensen uit vrije wil voor Apple kiezen... :+
(enige wat ik ooit gehad heb is een Apple IIe kloon, en die beviel totaal niet...)

Omdat Apple spullen altijd op elkaar aan te sluiten zijn.
Niet Apple spullen daarintegen . . .

Op dinsdag 8 april 2025 23:37:08 schreef LuckyStrike:
[...]

En nergens anders op, zoals we hier zien...

Wat voor kabel heb je nu (foto's!) en heb je wel de power supply?

Op dinsdag 8 april 2025 23:41:09 schreef Arco:
[...]
En nergens anders op, zoals we hier zien...

:P +1

Op dinsdag 8 april 2025 23:37:08 schreef LuckyStrike:
[...]
Niet Apple spullen daarintegen . . .

Zelfs dat niet, die oude cinema displays moet je met verloopjes en dongeltjes aan een nieuwe mac knopen.

Op woensdag 9 april 2025 11:46:45 schreef Hensz:

Die dingen werden gevoed door de mac, dus geen externe psu

[Bericht gewijzigd door Sine op (27%)]

Op woensdag 9 april 2025 11:46:45 schreef Hensz:

Hier enkele foto's van het toestel met wat commentaar.
- op een MACbook aangesloten wordt de monitor automatisch opgestart (dus geen voeding nodig).
- waarom is er dan op de zijkant een Aan/Uit schakelaar voorzien? en hoe werk deze? Waarom dient die?
- op de onderkant van het toestel wordt het Model nr. vermeld en de voedingsspanning: Model A1083, Rated 24,5 Volt DC - 6,1 Amp.
- naar mijn weten is de max. stroom welke de USB kabel kan leveren 500 mAmp.
- de bewering dat dit toestel enkel kan werken op een MAC klopt voor de gewone gebruiker. Met wat verbeelding en aanpassing kan alles omgebouwd en opgelost worden. Wel moet men wat ervaring hebben in electronica.
- mijn forum is dus bedoeld om collega's te vinden welke ervaring hebben met dit toestel en deze willen delen.
Hartelijk dank bij voorbaat.
Deram

Een aparte power unit kost gauw 140 euro met gratis verzending bij AliExpress. Vind ik te veel. Zoek een goedkopere oplossing.

Stekertje afknippen (of chassisdeel/contrasteker zoeken) en een willekeurige 24V 6A voeding zoeken.

Op woensdag 9 april 2025 12:41:57 schreef Sine:
Die dingen werden gevoed door de mac, dus geen externe psu

Beetje kort door de bocht: Er zijn 9 verschillende uitvoeringen.

Onderhavige heeft een dual channel DVI, een FW400 en een FW800 en een USB2 aansluiting, kun je gewoon inpluggen.
Voeding is dus het enige probleem, ik zou ook voor Maarten's oplossing gaan. Deze bijv.: https://www.meanwell.com/webapp/product/search.aspx?prod=GST220A Bij Mouser voor onder de €70. Alleen nog ff knutselen met de 24V-stekker.

Die je liet zien is, zoals ze zelf zeggen voor een 23", maar hij levert wel 150W. Beetje tegenstrijdig.

Op woensdag 9 april 2025 21:14:17 schreef deram:
- waarom is er dan op de zijkant een Aan/Uit schakelaar voorzien? en hoe werk deze? Waarom dient die?

Het enige wat ik kan bedenken is om dat ding uit te zetten als je alleen je laptopscherm wil gebruiken zonder de kabel los te moeten trekken.
Het is geen echte aan/uit schakelaar, maar een 'software' schakelaar: er wordt alleen een lijntje naar de voeding hoog of laag gemaakt die daarmee de boel- in of uitschakelt.

- op de onderkant van het toestel wordt het Model nr. vermeld en de voedingsspanning: Model A1083, Rated 24,5 Volt DC - 6,1 Amp.
- naar mijn weten is de max. stroom welke de USB kabel kan leveren 500 mAmp.

USB-C kan tot 48 Volt gaan als ik het me goed herinner. Daarbij kan dan nog steeds flink stroom geleverd worden. Dat wordt (als ik het goed zeg) USB-PD genoemd: Power Delivery.

- de bewering dat dit toestel enkel kan werken op een MAC klopt voor de gewone gebruiker. Met wat verbeelding en aanpassing kan alles omgebouwd en opgelost worden. Wel moet men wat ervaring hebben in electronica.
- mijn forum is dus bedoeld om collega's te vinden welke ervaring hebben met dit toestel en deze willen delen.
Deram

Ik bedoel dit niet lullig, maar je hebt nu echt hele hoge verwachtingen van Apple spul, dat over het algemeen veel zaken elektronisch dicht-timmert tegen gebruik buiten de Apple-heerschappij.

Het komt ook wel een beetje belerend over zoals je het zegt, een beetje alsof 'jullie moeten dat toch wel weten!?'

Feit is gewoon dat Apple-spul op niet Apple spullen aansluiten niet zo eenvoudig is als het lijkt. Dat je 140 euro wat te gortig vind snap ik, maar monitoren van Apple zijn over het algemeen nog veel duurder.

Ik hou er echt wel rekening mee dat een vervangende voeding niet alles op gaat lossen en het ding daarna misschien nog steeds een seintje van Apple spul verwacht voordat 'ie werkt (of hij werkt wel, maar op beperkte resolutie of zo, ik zie ze er echt voor aan om je op die manier te pesten)

@ Hensz: helaas, zoals heel veel schakelende voedingen kun je deze niet bij Mouser kopen als particulier. Alleen OEM/EMS kunnen dat ding daar kopen.
Bij reichelt hebben ze 'm wel:
https://www.reichelt.de/de/de/shop/produkt/tischnetzteil_220_w_24_v_9_…&

Op donderdag 10 april 2025 17:12:17 schreef weardguy:

Ik bedoel dit niet lullig, maar je hebt nu echt hele hoge verwachtingen van Apple spul, dat over het algemeen veel zaken elektronisch dicht-timmert tegen gebruik buiten de Apple-heerschappij.

Dat valt meestal nogal mee. Maar onbekend maakt hier op CO erg onbemind. Elke keer moeten er weer mensen afgeven. De plaat blijft wel een beetje hangen zo.

Op donderdag 10 april 2025 17:12:17 schreef weardguy:
Ik hou er echt wel rekening mee dat een vervangende voeding niet alles op gaat lossen en het ding daarna misschien nog steeds een seintje van Apple spul verwacht voordat 'ie werkt (of hij werkt wel, maar op beperkte resolutie of zo, ik zie ze er echt voor aan om je op die manier te pesten)

Idem als hierboven, met de aantekening dat deze monitor het op elke computer met een dual-link DVI gaat doen. Hij is uit 2005 en doet 2550 * 1600. Niks pesten en rare signaaltjes, daarvoor moet je bij HP zijn dacht ik.

Je kon het niet laten om op HP af te geven? Je lijkt wel een CO-deelnemer :D

In werkelijkheid hebben ze allebei zo hun rare nukken, beide uit ontwerpoverwegingen. Door de openlijk arrogante en anti-reparatiehouding van Apple gecombineerd met hogere prijzen, is het inderdaad logisch dat die ook meer kritiek krijgen (echter een HP printer komt er hier ook niet in en daar lees je op het forum ook wel kritiek op).

De spullen zijn zo nu en dan wel mooi, bijvoorbeeld standaard gebruik van hogere kwaliteit IPS panels in hun monitoren en een afgewerkt uiterlijk. Ik snap volkomen dat de TS die monitor nog wil gebruiken maar het aansluiten is dus inderdaad wat lastiger dan bij bijna elke andere monitor.

Overigens mijn vorige opmerking over kabeltje afknippen: ik ga ervan uit dat de voeding niet over de videokabel loopt. Als dat wel zo is, liever met een verloopje werken!

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Op donderdag 10 april 2025 14:36:28 schreef Hensz:
[...]
Beetje kort door de bocht: Er zijn 9 verschillende uitvoeringen.

Onderhavige heeft een dual channel DVI, een FW400 en een FW800 en een USB2 aansluiting, kun je gewoon inpluggen.
Voeding is dus het enige probleem, ik zou ook voor Maarten's oplossing gaan. Deze bijv.: https://www.meanwell.com/webapp/product/search.aspx?prod=GST220A Bij Mouser voor onder de €70. Alleen nog ff knutselen met de 24V-stekker.

Die je liet zien is, zoals ze zelf zeggen voor een 23", maar hij levert wel 150W. Beetje tegenstrijdig.

Hallo Hensz, ik ben geen Apple man hoor maar wil wel graag dit toestel eens uitproberen. Dit is mijn passie. Ik kan zelf een voeding bouwen (heb er meerdere liggen alle voltages etc.) Graag had ik de PIN-layout gekend van die fameuse niet compatibele Apple USB-PD plug?
Die plug heeft 5 dikkere contactenpunten zowel boven- als onderkant van de plug.
Ik denk dat men bij AliExpress men zo een male plug kan vinden die erin past voor 3 à 5 US$.
En dan maar wat solderen. Tenzij Apple nog enkele feathers achter de deur heeft die het kunnen verhinderen! Een normale voeding heeft toch enkel maar een "+" en een "-" pool, niet?
Nog een vraagje: wat is een FW400 en een FW800 aansluiting?

Dat is Firewire. Ooit een alternatief voor USB en in de vroege dagen wat beter geschikt voor een constante data throughput dan USB. Sony gebruikte hem daarom voor het aansluiten van digitale recorders op de computer. En Apple gebruikte hem dus ook, maar je kunt die aansluitingen negeren.

Indien iemand van het forum zo een apple power unit zou hebben, Model nr. A1098 150 Watt, kan u dan de pin layout tonen aub? De pinnen aanduiden welke de "+" en de "-" 24,5 volt DC zijn? Zie afbeelding.
De apple plug heeft 5 x pinnen.
Dank u.