Goedenavond,
Vanmiddag even gekeken naar een alternatief voor een dozenzoeker (abb dd-12). Dit is een inbouwdozen detector, de inbouwdozen zijn voorzien van (waarschijnlijk) een Eas sticker. Die wordt gedetecteerd door het apparaatje. Nu vraag ik mij af of dit ook zelf te doen is.
Op het forum had iemand eerder een topic hierover gestart. De eas tag frequentie is 8.2 mhz.
Nu heb ik weinig ervaring met rc spoelen. Mijn idee is om iets compacts te maken. Ik dacht aan 2 x cr2032 in serie, en dan een mcp7100 om er strak 3.3 V van te maken.
Dan een 8.2 mhz spoel en een zendspoeltje (met een condensator er tussen). Nu las ik dat je dan een rx spoel aan de andere kant moet hebben met een “envelope detector” diode +rf filter en dan met een analog comparator een waarde schrijft naar bijvoorbeeld (in mijn geval het liefst) een analoog signaal naar een pin van een attiny85. Met die attiny wil ik dan een ledje laten knipperen als het apparaatje voor de tag wordt gehouden.
Heeft iemand eerder zoiets gebouwd of iemand ervaring met dit systeem? Ik heb geen idee wat voor precieze waardes ik verder moet hebben in mijn schema en wat voor type spoelen. Ben helaas nog niet helemaal thuis in analoge signalen.
Met vriendelijke groet,
Sven
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ben wel bekend met de ABB dozenzoeker, echter kun je deksels die ook zoeken met een standaard elektra en balkenzoeker. heb al vaker die ABB zoekers hersteld, er zit een ontwerpfout in. de batterij loopt vrij snel leeg als je het ding niet gebruikt.
Ja ik kan het ook met mijn leidingzoeker vinden, maar stel er zit net achter een stalen profiel of iets dan piept die ook.
Kan iemand mij helpen met het vinden van een schema of juiste waardes van componenten voor dit project? Er zal vast iemand zijn die zoiets eerder heeft gebouwd.
Kan iemand mij helpen met het vinden van een schema of juiste waardes van componenten voor dit project? Of een tip om hier aan te beginnen
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Compleet ding is niet al te duur: https://nl.aliexpress.com/item/1005008632780597.html
nonius
set SCE to AUX.
De link van Arco is inderdaad een sympathiekere prijs dan van ABB. Desalniettemin nog erg duur voor wat er waarschijnlijk in zit.
Mijn idee is om iets compacts te maken. Ik dacht aan 2 x cr2032 in serie, en dan een mcp7100 om er strak 3.3 V van te maken.
De voeding voor dit project is bij lange na nog niet aan de orde, denk ik, noch de microcontroller....
Als ik het zou moeten maken zou ik denken aan de suggestie van Sine: een DIY-griddipper die d.m.v. een varicap electronische sweept over, zeg, 8.1-8.3 MHz (terzijde, MHz= mega-Hertz; mHz = milli-Hertz... dat scheelt een factor miljard.), d.m.v. een klein analoog zaagtandgeneratortje of driehoekgenerator. Vervolgens met een germaniumdiode de RF-spanning detecteren; in geval van koppeling met een TAG (i.e., in de buurt gehouden ervan) zou de gedetecteerde spanning moeten dalen. In het onderstaande schema is dit RF-signaal via connector J2 beschikbaar.
Zelf zou ik die dalende spanning gewoon weergeven op een analoge meter, dan zie je beter wat er gebeurt i.p.v. een oplichtend LEDje of serie LEDjes. En evt. met een potmeter instelbare threshold of gevoeligheid.
Ik zou zeggen, zoek eens naar het schema van een simpele transistordipper, kopiëer het RF-deel & detectiegedeelte en bouw een geschikte spoel voor 8.0-8.5MHz. Dan is het RF front-end grotendeels wel klaar, verwacht ik. Hoe je het verder wilt doen met microcontrollers laat ik aan u over. Zelf doe ik niets met ucontrollers. Ik prefereer analoge electronica, maar da's voor de meeste bouwvakkers waarschijnlijk te lastig te interpreteren. Een rood LEDje is nog wel te begrijpen voor hen, verwacht ik.
Mijn griddipper is een Monacor LDM-815; het schema hiervan staat in bijlage; foto's van het apparaat hier: https://www.pa3esy.nl/meetinstrumenten/monacor/html/LDM-815.html
Ik heb nog nooit geprobeerd een niet-gedeactiveerde tag met de dipper te meten, om te kijken hoe sterk de dip is en vanaf welke afstand te detecteren. Ben nieuwsgierig om het toch een keertje uit te proberen.
[EDIT: Net even een gedachte die me te binnen schiet.... maar zouden die tags ook niet te detecteren moeten zijn met een nano-VNA en een kleine (loop?) antenne? ]
Zit 5 jaar in de besturingstechniek en nog wat jaren bezig met electronica. Als ik jullie zo hoor moet ik nog veel leren;). En vooral op analoog gebied.
Mooi dat er zon forum is om de kennis ook over te dragen en van anderen te leren.
Oke als volgt:
Heb een transistor dipper circuit gevonden, als ik nu de condensator en spoel verander naar juiste waardes voor ≈8,2 mhz. Dus stel een spoel van 1Uh en 95pf ( parallel lc kring) en dan waardes gebruiken die in de e-reeks voorkomen en het dichtste bij 8.2 mhz komt pakken.
Is dat wat ik moet doen? En kan ik dan zomaar die meter op het schema op bijvoorbeeld een analoog input zetten van een microcontroller (attiny85) om verschil te meten?
nonius
set SCE to AUX.
Half off-topic: net eventjes wat zitten spelen met de nano-VNA, aangesloten op een ongetuned loopje (eigenlijk bedoeld voor EMC-'metingen'), en met de (uitgeschakelde) griddipper, afgestemd op 8.2MHz, zie ik toch mooi een dipje op het scherm van de nano-VNA wanneer ik de antenne/probe dichtbij hou. Da's veelbelovend. De update-frequentie van de nano-VNA is wel beroerd. Mogelijk met een ferrietantenne dat het geheel wat gevoeliger wordt, en de dozen nog beter te lokaliseren?
Toch eens kijken of ik ergens een paar beveiligingstags te pakken kan krijgen die niet gedisabled zijn aan de kassa.
Ik zie mezelf al rondlopen op de bouwwerf met een nano-VNA, op zoek naar inbouwdozen.... 
De eerdere suggestie om te 'sweepen' was meer op gevoel/intuïtie gebaseerd, omdat ik verwachtte dat de resonantiefrequentie van de tags wel eens wat kon variëren (onderling, en op basis van de temperatuur, en met stuc eroverheen), maar de fabrikant-gegevens spreken ook over 8.2MHz +/- .328 MHz: https://www.anti-theftlabel.com/sale-2086412-customized-eas-rf-label-8…
De Q van de dingen is 67 of meer. Dus denk dat je niet om frequentie-sweepen heenkomt (en breder dan ik aanvankelijk dacht: geen 8.1-8.3MHz, maar ca. 7.6-8.8MHz)
Heb me nooit in dergelijke tags verdiept, maar bij wat zoeken kom je behoorlijk onfrisse sujetten tegen met tips om ze te verwijderen, of speciale 'kooi van Faraday' tassen....
Overigens, voor 30-40 euro kom je inderdaad handscanners tegen, dus eigenlijk is het weer een gevalletje dat men er zelf eigenlijk niet tegenop kan bouwen....
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op vrijdag 18 april 2025 21:53:37 schreef nonius:
Ik zie mezelf al rondlopen op de bouwwerf met een nano-VNA, op zoek naar inbouwdozen....
Wat heel goed werkt is twee spoeltjes haaks op elkaar stellen, de ene hang je aan de generator, de andere aan de ontvanger. Als je dan een tag in de buurt brengt krijg je heel een resonantiepiek te zien als je door de band sweept.
Op deze wijze kun je redelijk goed de bandbreedte en Q factor vaststellen.
Kan gewoon met een functiegenerator en oscilloscoop, of desnoods met een spectrum analyzer en tracking generator.
nonius
set SCE to AUX.
Mogelijk een interessante video, waarin geëxperimenteerd wordt met een simpele schakeling om tags te detecteren:
https://www.youtube.com/watch?v=p9fgMLTaqpQ&t=190s
Weet niet wat hij precies gebruikt maar het zou best wel eens een VCO kunnen zijn op basis van een 4046 (lijkt me in elk geval een logische keuze). Als de VCO-frequentie gesweept kan worden met een zaagtandspanning (mogelijk door de u-controller op te wekken) dan denk ik dat u eigenlijk al een flink stuk op weg bent. Lijkt me een betere benadering dan die op basis van een griddipper.