ik heb een schakelende voeding uit een pc of iets dergelijks te pakken gekregen, en wil er een voeding voor een GRC9 van maken, de ontvanger vooral. de 1,4 volt is geen probleem, maar de hoogspanning wil ik via een switchmode aansluiten op de 12 volt die uit de pc voeding komt. Zou dit geen probleem geven, 2 switchers achter elkaar?En interferentie op de ontvanger?

deze wil ik aan de 12 volt uitgang van de pc voeding hangen.

Ha mel,

Ik verwacht geen grote problemen qua interferentie zeker niet.
Wel is er een punt van aandacht gebruik je de oude (PC) voeding zonder randaarde?
Als dat de situatie is dan zou ik de Y-condensator nee anders geschreven het net filter in de (PC) voeding,
kan een probleem opleveren als deze niet geaard is.
Kijk naar het netfilter laat deze anders weg of wijzig het filter naar een type zonder Y-condensator,
dit is/zijn de condensator(en) naar de randaarde.
Je bouw de constructie zelf dus je kunt er voor zorgen dat je goed geïsoleerd bent qua veiligheid.
Het enige punt is de filtering naar het net, niet onbelangrijk met radio apparatuur van wege de EMI maar,
heeft niets met veiligheid vandoen.

Een ander puntje is de 1,5 V als die spanning gemaakt wordt vanuit de (PC) voeding ik weet niet waar deze voor,
gebruikt wordt in het apparaat maar zorg er voor dat de buizen eerst warm zijn.....

Groet,
Henk.

Ik denk dat je problemen gaat krijgen. Een computervoeding is niet het meest geschikte apparaat om (oude) communicatie apparatuur mee te voeden. Je zult de voeding zeer goed moeten filteren om niet te storen op de vrij breedbandige en gevoelige ontvanger van de grc9. En een computervoeding is ontworpen om een computer te voeden. En een computer geeft maar weinig om een paar harmonischen. Die moeten voor een computer echt heel erg hard zijn om problemen te geven. Terwijl de grc9 ontvanger de kleinste en zachte piepjes al hoorbaar maakt. De hele 80 meter band vol fluitjes en piepjes is echt vervelend.

Je kunt beter twee 240 naar 12 volt trafo's kop en kont achter elkaar zetten om en daar achter een gelijkrichter met buffer elco om die 250 volt te maken. Dat is dan wel de quick en dirty manier. Beter is batuurlijk de boel stabiliseren. Dat 12 naar 250 volt idee moet je alleen gebruiken als je mobiel vanuit een 12 volt batterij wilt werken. En voor de 1,4 moet echt een knappe voeding gaan bouwen. Een tiende volt teveel en de zeer kwetsbare buisjes zijn stuk.

Voor de zender vam de grc9 is dit alles onvoldoende. Die heeft 500 volt dacht ik nodig.

Er is hier op co een zeer uitgebreide posten geweest over het bouwen van een voeding voor grc9. Kan die alleen nu even niet vinden vanaf mijn telefoon. De originele voeding was een thriller omvormer om die 250 volt te maken. Uiteraard stoorde dat ook. Die bepaalde storing werd dan wel netjes uitgefilterd. Een computervoeding geeft ander soort storing waar in het ontwerp van de ontvanger uiteraard geen rekening mee is gehouden. De ontvanger kon echter ook met batterijen gevoed worden. Daar heb je natuurlijk geen storing van schakende voedingen. De zender kon alleen maar via de dynamotor gevoed worden. Alleen die kon de 500 volt van voldoende power maken.

Het is we gewoon een erg leuke set om werkend te hebben.

Voor de zender is idd 500 volt nodig. Maar ik heb dit ding nu eenmaal liggen en ik heb 1 trafo. Dus ik ga het gewoon proberen. En dat netfilter gebeuren is mij bekend, dank u :) En ik ga eerst de ontvanger uitproberen, en daar is de 1,4 volt voor, voor de gloeispanning :P

Op donderdag 17 april 2025 13:15:59 schreef mel:
Voor de zender is idd 500 volt nodig. Maar ik heb dit ding nu eenmaal liggen en ik heb 1 trafo. Dus ik ga het gewoon proberen. En dat netfilter gebeuren is mij bekend, dank u :) En ik ga eerst de ontvanger uitproberen, en daar is de 1,4 volt voor, voor de gloeispanning :P

En die gloeidraden zijn juist het kwetsbaarste onderdeel van deze buisjes. In de ontvanger zit overigens een kleine batterij van een volt of vier. Hier mee wordt een negatieve roosterspanning gemaakt op 1 van de buisjes. Als deze batterij leeg is (goed mogelijk na 60 jaar) is de ontvanger erg doof. Batterijtjes bestaan niet meer maar alternatieven zijn mogelijk.

Gevonden. https://www.circuitsonline.net/forum/view/163231

in het schema zie ik een kortsluiting tussen aarde en -250V.

Op donderdag 17 april 2025 13:36:27 schreef Ex-fietser:
[...]

En die gloeidraden zijn juist het kwetsbaarste onderdeel van deze buisjes. In de ontvanger zit overigens een kleine batterij van een volt of vier. Hier mee wordt een negatieve roosterspanning gemaakt op 1 van de buisjes. Als deze batterij leeg is (goed mogelijk na 60 jaar) is de ontvanger erg doof. Batterijtjes bestaan niet meer maar alternatieven zijn mogelijk.

Gevonden. https://www.circuitsonline.net/forum/view/163231

Die batterij is voor de eindtrap van het audio.doof zal hij niet zijn,maar het geluid is dan niet goed,want e instelling van de buis is dan niet goed.

Soms denk ik wel eens, en wie ben ik natuurlijk?
En iedereen is altijd geschokt maar zou bijna zeggen waarvoor niet direct 220~ uit het lichtnet voeden?
Tuurlijk, link en uitkijken maar… je hebt dan wel flink veel kracht en je kunt verdubbelen?

Tis echt als ik die trafo’s niet zou hebben dan zou ik het gewoon doen! ( ja ben zo gek als een . . . )

En natuurlijk wens niemand narigheid toe, Gezonde en vriendelijke Groetjes...
(Kweet krijg nu veel over mij heen! >:) )

VrGr Rob

Op donderdag 17 april 2025 14:19:26 schreef rew:
in het schema zie ik een kortsluiting tussen aarde en -250V.

Het zijn slordige schema-aanduidingen.
Er is geen −250 V. Dat is gewoon de 0.
Evenmin is er een −13,8 V; dat is ook gewoon de 0. Er is dus geen 27,6 V totaal aan de ingang, zoals het schema aangeeft, maar 13,8 V.

De omvormer werkt voor zijn eenvoud verrassend goed, maar er zijn een paar punten van aandacht.

• De frequentie hangt helemaal van de transformator af. Met een grote transfo moet je niet gek opkijken als de boel op 10 Hz of zoiets gaat oscilleren.
  • Onbelast heeft de omvormer de neiging zichzelf op te blazen door een 'oneindig' oplopende uitgangsspanning. Dit kun je voorkomen door elke transistor een diode tussen B en E te geven (denk om de polariteit). De spanning blijft dan mooi op de normale waarde, ook onbelast.
  • Er is een, toegegeven: theoretische, mogelijkheid dat de oscillator niet start. Beide transistoren gaan dan vol in geleiding, wat op de lange duur niet gezond is. Je kunt dit voorkomen door één van de transistoren een C'tje (denk: 1 nF) tussen basis en emitter te geven. Daarmee forceer je een start.

Het kost nauwelijks meer onderdelen of moeite om een TL494 of KA7900B te gebruiken als PWM-driver.... Gewoon de datasheet volgen.

Zo heb ik al m'n schakelende voedingen gebouwd. Werkt goed en de uitgangsspanning is mooi gestabiliseerd. Als transformator zou je in uw geval de switchmode-trafo uit een oude PC-voeding (AT of ATX) kunnen nemen, en omgekeerd gebruiken: 12V in, 230V als uitgang. Een spanningsdelertje met een paar weerstanden in de output, als feedback naar de TL494, om de spanning netjes stabiel te houden.

Het kost nauwelijks extra onderdelen maar is veel eleganter (en mogelijk ook kleiner, vanwege de kleinere trafo die gebruikt kan worden door de hoge schakelfrequentie van ca. 40kHz.

Overigens, met mijn regelbare hoogspanningsvoeding (50-350Vdc) die op bovenstaande leest geschoeid is, heb ik wel last van een lichte 'whine' bij buizen audioschakelingen. Oplossing is simpel: een extra R-C netwerkje, bijv. 100 ohm en 100uF/450V. Een ferrietspoeltje in serie met de 100 ohm weerstand kan ook nooit kwaad.

De TL494 werkt zo eenvoudig dat ik uiteindelijk meer dan een dozijn keer dergelijke schakelingen heb gebouwd voor allerlei projecten. Met een beetje geluk is het IC, en de trafo, gratis te vinden in een oude AT(X) PC PSU. De KA7900B is hetzelfde als de TL494.

Dat schema komt mij bekend voor,is (denk ik) van SM0VPO,de Engelse Zweed..

Op donderdag 17 april 2025 19:47:18 schreef Frederick E. Terman:

• Onbelast heeft de omvormer de neiging zichzelf op te blazen door een 'oneindig' oplopende uitgangsspanning.

Dat snap ik niet.
Of komt het door de strooi-inductie en/of koppelfactor is niet één.
Ik heb ooit zo'n omvormer gebouwd maar tussen de collectors van de twee transistoren had ik een condensator van 100nF geplaatst.
Ook had ik een beveiligingsschakeling gebouwd, zodanig dat de collectorspanning van de twee transistoren niet hoger dan twee keer de voedingsspanning kon worden.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (12%)]

Ik ben er ook nog niet achter waarom dat gebeurde. Misschien hangt het nog van de batch transistoren af; wij gebruikten een stapeltje ouwe 2N3055-achtigen. Hoe dan ook, met twee extra diodes was het over. Jouw 'collectorclipper' zou ook gewerkt hebben, denk ik.

SM0VPO (waar we dit schema inderdaad vonden) heeft het er niet over. Maar zoals gezegd, belast gebeurde het ook niet.
Voor de rest vind ik het trouwens, voor zo'n simpel schema, prima werken.

Overigens, mijn FT-101ZD (een loodzware transceiver met nog buizen in eindtrap en driver) heeft de 12V-optie, en dat komt ook op ongeveer zoiets neer - gebruik makend van een daarvoor bestemde extra wikkeling op de trafo in de set. De optie, een metaalgaas kastje met torren en klein grut, zit achterop.

Op donderdag 17 april 2025 21:06:55 schreef Hubie:
Dat schema komt mij bekend voor,is (denk ik) van SM0VPO,de Engelse Zweed..

dat klopt