Spog2
Honourable Member
Ik heb deze magnetron tweedehands.
Bij de verkoper was het display erg zwak.
Nu bij mij thuis doet hij helemaal niets meer.
Hij werkt wel als ik er van buiten licht op laat schijnen.
Conclusie: iets met backlight defect.
Display/CPU en connectorboard_met_relais zitten met een soort bandkabel aan elkaar vast gesoldeerd, zijn dus niet eenvoudig te scheiden.
Ik heb dit schema gevonden ( pagina 45 van Service Manual ):
CPU UNIT SHARP R898 R899 R875 R885 en-7dfd3cbc5c94ea3abe59ea0a9a57bc59.pdf
In verband met de reparatiemogelijkheden.
Kan iemand me uitleggen hoe zo'n LEDstring "sterft". Brandt die geleidelijk door, neemt zijn weerstand dan geleidelijk toe?
Of is er iets fout met de voeding rond transistor Q2, condensator C10, diodes of weerstanden daar?
Wat is volgens jullie de meest waarschijnlijke oorzaak?
nonius
set SCE to AUX.
Kan iemand me uitleggen hoe zo'n LEDstring "sterft". Brandt die geleidelijk door, neemt zijn weerstand dan geleidelijk toe?
Of is er iets fout met de voeding rond transistor Q2, condensator C10, diodes of weerstanden daar? Wat is volgens jullie de meest waarschijnlijke oorzaak?
Waarschijnlijke oorzaak of onwaarschijnlijke oorzaak, wat doet het ertoe? Het gaat er om het werkelijke probleem te vinden.
Kwestie van meten welke component(en) defect is/zijn, en deze vervangen. Als het de LEDs zijn, dan de LEDs vervangen. Als het een transistor, elco, of .... is, dan dat vervangen.
Meten of er spanning staat, en of stroombron Q2 de juiste stroom levert ( I = V(D5)/R4 = 0.7V/22R= 32 mA). Met de DMM in het 200mA-stroombereik kijken of er netjes 32mA uitkomt (meetprobes over de uiteindes van de diodeketen plaatsen (begin en einde)).
Geen ca. 32mA? Dan iets met de voeding. Wel ca. 32mA? Dan ligt het aan de LEDs.
En wat verder (on)waarschijnlijk is, is niet zo interessant, als men het apparaat gerepareerd wil zien. Het is geen gokspelletje, maar systematisch meten, deduceren en elimineren. De schakeling is verder erg simpel, dus moeilijk kan het niet zijn (los van de mechanische constructie, die blijkbaar lastig is).
Spog2
Honourable Member
Op donderdag 17 april 2025 22:22:45 schreef nonius:
[...]Meten of er spanning staat, en of stroombron Q2 de juiste stroom levert ( I = V(D5)/R42 = 0.7V/22R= 32 mA). Met de DMM in het 200mA-stroombereik kijken of er netjes 32mA uitkomt (meetprobes over de uiteindes van de diodeketen plaatsen (begin en einde)).
Geen ca. 32mA? Dan iets met de voeding. Wel ca. 32mA? Dan ligt het aan de LEDs.
Duidelijk. Ik weet nu wat ik moet meten. Dankuwel.
Ervaring kennende alle LEDs defect, oftewel 1 nu onderbroken maar de andere hebben ook geen lang leven meer. Beste alle LEDjes vervangen en spaarstand gebruiken, gaat verlichting uit bij geen gebruik.
Spog2
Honourable Member
Op donderdag 17 april 2025 23:02:31 schreef smd:
Ervaring kennende alle LEDs defect, oftewel 1 nu onderbroken maar de andere hebben ook geen lang leven meer. Beste alle LEDjes vervangen en spaarstand gebruiken, gaat verlichting uit bij geen gebruik.
Ik ben er niet aan gaan meten, omdat het vervangen van de LEDs voor mij nog knap lastig zal zijn.
Ik heb uit een andere Sharp R-898 de display+CPUunit overgezet. Apparaat functioneert naar wens.
Echter lijkt dit display permanent in "spaarstand" te staan. Ik krijg het niet voor elkaar om er een tijd weergave op te krijgen.
Kan het zijn dat er (in sommige versies?) helemaal geen tijdklok op zit?
@smd hieronder:
bedankt voor je reactie (ik hoopte er op).
Het probleem is dat ik niet uit die spaarstand kan komen.
Concreet:
-stekker er in, op "i" drukken geeft informatie over de knopjes.
-stekker er in, 2x op "i" drukken zou klokinstelling moeten geven, maar daar reageert hij niet op. Hij wil enkel uitleg geven over elke andere toets dan zichzelf ("i-clock"). 1x, 2x, of vaker "i" indrukken is allemaal hetzelfde als 1x "i".
Ik ken de procedure: bij een andere (Sharp R-899) lukt het me prima om de klok in te stellen.
Je moet de klok eerst instellen bij insteken in stopcontact en is dan uit spaarstand. advies is in spaarstand te laten.