Niet echt helemaal elektronica maar waar kan ik het beste een mechanische muntproever mee smeren ? Sloten "smeer" ik altijd met grafietpoeder. Mijn vader was van de "spuit er maar WD40 in" maar dat laatste lijkt me niet zo een goed idee.
Muntjes blijven of hangen (komen met de retourknop dan wel weer terug) of worden wel geaccepteerd als je daarna een hengst tegen de muntproever geeft. Staat zo l*llig om dat in de gebruiksaanwijzing op te nemen ;)

Grafiet of talkpoeder...
Als er al eerder zaken als WD40 of olie in zijn gespoten de boel eerst vetvrij maken...

(WD40 is voor veel dingen ideaal, maar een muntproever hoort daar niet bij... :+ )

Nee deze is gespaard gebleven (denk/hoop ik) , ik schroef m er straks even uit.

Is met de vinger wel te voelen (kleverig) of met een wattenstaafje te zien...

De munt rolt op zijn zijde door de muntproever, en de snelheid moet daarbij kloppen om de goede resultaten te bereiken.
Bij olie of andere kleverige zaken beweegt de munt langzamer, of kleeft zelfs helemaal aan de zijkant vast...

Dan zou ik talkpoeder eerder gebruiken dan grafiet. Grafiet geleid en dat zouden de elektrische elektronica componenten wel eens niet kunnen waarderen.

Talkpoeder zal wel gaan aankoeken.

Op vrijdag 18 april 2025 12:52:23 schreef harry64:
Dan zou ik talkpoeder eerder gebruiken dan grafiet. Grafiet geleid en dat zouden de elektrische elektronica componenten wel eens niet kunnen waarderen.

't is volgens de openingspost een mechanische muntproever, die deden het zonder electriciteit...
Balansjes, passleufjes en magneetjes: prachtig staaltje techniek gewoon.
Ik heb er zelf enkele gehad, uitgeleend en nooit meer teruggehad.

Plaats wat foto's van het binnenwerk, dan kunnen we even genieten.

ik zou m gewoon schoonmaken met IPA, en waar nodig er een beetje wapenolie ingooien..een drupje is meestal genoeg...

Goed schoonmaken met ipa en drogen, dat is meestal voldoende.
Als het niet lekker wil met een doekje met miniem talkpoeder de geleiderails poetsen waar de munten overheel lopen.
Zeker niet "inpoederen"
En geen enkele vorm van olie gebruiken! dat trekt stof aan en geeft smeerzooi.
Ik heb "vroeger" een hele berg van die coinvox munttelefoons in onderhoud gehad en gereviseerd, alleen goed reinigen werkte prima.
Het huidvet van de "gebruikers" doet al genoeg, alleen wordt het op een gegeven moment te veel en komt er stof bij.
Je moet de talkpoeder niet zien maar het oppervlak er wat glad mee maken als het ware, en alleen als het echt nodig is.

Op vrijdag 18 april 2025 12:56:54 schreef maartenbakker:
Talkpoeder zal wel gaan aankoeken.

Alle poeder (ook grafiet) gaat aankoeken als je teveel gebruikt en het vochtig wordt.
Daarom spaarzaam gebruiken en alle overschot wegborstelen of blazen... (dan is er niets om aan te koeken...)

Mechanisch of elektronische muntproever? Beiden zouden moeten werken zonder smeermiddelen als ze brandschoon zijn. Beetje smeermiddel wat geen vuil aantrekt en meteen weer schoonvegen kan geen kwaad.

Gr.

Erik

Mechanische muntproever NOOIT smeren,alleen schoonmaken is mij geleerd bij de NS.Wij gebruikten daar een houten spatel met een linnen hoesje \condoom voor.Cleaningfoam op spatel en condoom spuiten,klepje van de MP openschuiven en dan de spatel heen en weer roetzen,klaar.

Zoiets (plaatje) maar dan anders... :)

Ehhhhh <schaam>, die mutsen van de receptie hadden me de verkeerde munten meegegeven :( De juiste munten doen het feilloos.
Nog verder in de war daar ze het heel af en toe deden (de verkeerde).

@Fatbeard, sorry, dus niet verder er uitgeschroefd.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (17%)]

Op vrijdag 18 april 2025 13:48:24 schreef fatbeard:
[...]
't is volgens de openingspost een mechanische muntproever, die deden het zonder electriciteit...
Balansjes, passleufjes en magneetjes: prachtig staaltje techniek gewoon.
Ik heb er zelf enkele gehad, uitgeleend en nooit meer teruggehad.

Plaats wat foto's van het binnenwerk, dan kunnen we even genieten.

Die puur mechanische gevallen met alleen een microschakelaar ken ik nog uit de oudere flipperkasten. Da's mechanisch heel gaaf vernuftig spul i.d.d.

Het afstellen is pas een leuk klusje.
Daar had ik een setje ijkmuntjes voor, kwartje en gulden.
Ik denk dat de huidige generatie niet een weet hoe dat werkt een muntautomaa :)

En Bram ;)