Heb je misschien iets aan de filmpjes over dit soort items van CuriousMarc?
https://www.youtube.com/@CuriousMarc
Of misschien Le labo de Michel?
https://www.youtube.com/@lelabodemichel5162
Hope this helps!
Het zal (misschien)een resolver zijn, deze heeft 5 draden.Staat er niet bijgeschreven bij de draden?
Het mechanisme lijkt mij hetzelfde als dat van een ADF, maar de uitvoering is zoals een gewoon magnetisch kompas. WO2 spul, lijkt mij.
De rest van dit ding heb je niet meer?
Een van de twee mogelijkheden denk ik:
- Misschien bestonden die WO2 ADF’s in kompasuitvoering. Daar hoort dan een draaibare antenne bij die dat richtingsignaal naar dit instrument stuurt. Bestaat nog steeds maar heeft normaal een heel andere uitvoering, meestal met draaibare schaal.
- Een magnetisch kompas waarvan de naald buiten zit. Geen idee hoe die naald de signaalgever aandrijft, heeft immers nauwelijks kracht.
Nu begrijp is wat dat is.
Dat is geen standaard instrument maar een “simulatie magnetisch kompas” van een archaïsche vluchtsimulator, WO2 of zelfs daarvoor. Dat kompas wordt hoogstwaarschijnlijk op dezelfde manier aangestuurd als een ADF.
Google werking ADF. Zijn idd meerdere spanningen waarvan de verhouding tussen de spanningen de richting bepaalt. Kans is groot dat dit werkt met een ADF antenne (van dezelfde fabrikant), als je die kan vinden natuurlijk.
Het lijkt een synchro receiver of soortgelijks te zijn. Bij een resolver zou ik zes draden verwachten?
In dat geval is het het eenvoudigste een bijpassende transmitter te gebruiken om de signalen te maken, die dan weer aangedreven kan worden met bijvoorbeeld een stappenmotor. Dit soort materiaal ligt soms wel op beurzen.
Elektronisch kan ook, maar lijkt mij voor een one-off veel ontwikkelwerk.
Dit is hoe die dingen werken.
Daar ga je wel wat werk aan hebben om dat met moderne middelen na te bootsen.
- Ofwel vind je de originele signaalgever van dat ding of een evenwaardige van een ADF en bouw je daar een aandrijfmotortje op die je PC op de gewenste hoek kan instellen.
- Opwel bouw je een of andere digitaal-analoog omvormer die deze spanningen van die signaalgever kan nabootsen.
Die mensen hier gaan je zeker kunnen helpen hoe je dat aanstuurt
.
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (12%)]
Op dinsdag 22 april 2025 07:36:38 schreef Aart:
Het lijkt een synchro receiver of soortgelijks te zijn. Bij een resolver zou ik zes draden verwachten?
In dat geval is het het eenvoudigste een bijpassende transmitter te gebruiken om de signalen te maken, die dan weer aangedreven kan worden met bijvoorbeeld een stappenmotor. Dit soort materiaal ligt soms wel op beurzen.Elektronisch kan ook, maar lijkt mij voor een one-off veel ontwikkelwerk.
een synchro bedoel ik ook. ik gebruik die termen door elkaar..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De "voeding" kan je toch gewoon van de 230V afleiden?
En dan is de rest toch gewoon drie sinussen die 120 graden in fase verschoven zitten?
In een STM pak je de "advanced" timer, gebruik de drie outputs en hun complement om drie Halve h bruggen aan te sturen. Gebruik een tweede timer om de 50Hz van het net te meten. Op iedere overflow of counter-match interrupt van de advanced timer vul je de nieuwe sinus waarde in de PWM registers.
Op dinsdag 22 april 2025 11:03:39 schreef rew:
De "voeding" kan je toch gewoon van de 230V afleiden?En dan is de rest toch gewoon drie sinussen die 120 graden in fase verschoven zitten?
Nee, dit is een synchro, de drie sinussen zijn dan in fase (of tegenfase). De amplitudeverhoudingen tussen de sinussen bepaalt de hoek die de as van de synchro aanneemt.
Ik denk dat het simpeler is om het hele electornische gedeelte te vervangen met een stappenmotor (met terugkoppeling). BigTreetech b.v. verkoopt Nema17 met een printje met aansturing, een STM32 en HALL sensor met bijbehordende magneet achterop.
Op donderdag 24 april 2025 14:52:58 schreef Kortsluiting_Online:
Ik denk dat het simpeler is om het hele electornische gedeelte te vervangen met een stappenmotor (met terugkoppeling). BigTreetech b.v. verkoopt Nema17 met een printje met aansturing, een STM32 en HALL sensor met bijbehordende magneet achterop.
Een synchro werkt beter, het is een analoog signaal. met een stappenmotor heb je toch altijd weer die stappen die je maakt..
Op donderdag 24 april 2025 17:06:36 schreef mel:
[...]Een synchro werkt beter, het is een analoog signaal. met een stappenmotor heb je toch altijd weer die stappen die je maakt..
Maakt weinig uit. Zo’n kompas is zo onnauwkeurig en onstabiel dat 1 graad meer of minder niet uitmaakt. Wordt enkel gebruikt om de koers wat aan te houden of een orbit te maken, nooit om echt te gaan navigeren.
Op dinsdag 22 april 2025 06:55:17 schreef New Beetle:
Het mechanisme lijkt mij hetzelfde als dat van een ADF, maar de uitvoering is zoals een gewoon magnetisch kompas. WO2 spul, lijkt mij.De rest van dit ding heb je niet meer?
Een van de twee mogelijkheden denk ik:
- Misschien bestonden die WO2 ADF’s in kompasuitvoering. Daar hoort dan een draaibare antenne bij die dat richtingsignaal naar dit instrument stuurt. Bestaat nog steeds maar heeft normaal een heel andere uitvoering, meestal met draaibare schaal.
- Een magnetisch kompas waarvan de naald buiten zit. Geen idee hoe die naald de signaalgever aandrijft, heeft immers nauwelijks kracht.
Kracht kun je omzeilen. I kwam ooit een stuurautomaat tegen voor een (zeil)boot en daar was het probleem heel eenvoudig opelost: Kompasnaald was een plastic schijfje met een transparante en donkere 180 gr. sector. Lampje en fotodiode deden i.c.m simpele analoge elektronica de rest. Zoiets als: geen licht op de fotodiode dan naar stuurboord en wel licht dan naar bakboord... Er zal wel iets demping in het ding gezeten hebben denkv ik.
[Deze post terzijde. ]
Dat zijn leuke sensoren, ik heb er een uit zo een stuurautomaat in mijn collectie. De schijf rond de kompasnaald heeft grijstinten.
Er bestaan fluxgates met drie spoelen, die min of meer direct aansluiten bij synchro techniek.
Een magnetisch kompas is in een vliegtuig echter enkel bij een vaste koers en snelheid afleesbaar, als er versnellingen zijn klopt de aanwijzing niet meer.
Daarom wordt de fluxgate gewoonlijk gecombineerd met een gyroscoop, waarmee men een kompas (heading indicator) krijgt dat door de gyro altijd af te lezen is, en dat door de fluxgate geen relevante drift heeft.
Ik vermoed dat achter deze uitlezing ook zo een constructie zat.
Ik nam een tijd terug voor weinig een volgens dit principe werkend Gyrosyn gyrocompas over via de V&A. Daar heb ik inmiddels een min of meer bijbehorende fluxgate (afkomstig van de DDA) bij verzameld maar ik ben er nog niet toe gekomen de verbindingen uit te zoeken, de ontbrekende versterker te bouwen en er een artikel over te schijven.
Het zou goed zijn meer spullen te verzamelen als men de tijd om er mee te knutselen er bij kon verzamelen 
Voor een simulator allemaal niet relevant, het zal op een of andere manier aan de computer gehangen moeten worden. Voor wie daar in zit niet moeilijk, volgens mij zou men met vier PWM signalen uit een µC een eind moeten komen, maar zeker een stuk ontwikkelwerk.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 22 april 2025 19:37:00 schreef PE9SMS:
De amplitudeverhoudingen tussen de sinussen bepaalt de hoek die de as van de synchro aanneemt.
Ah! Je hebt gelijk.
Dus als alpha de hoek is die je wilt aansturen, dan is A1 = sin (alpha), A2 = sin (alpha + 120) en A3 = sin (alpha + 240) .
Nog steeds eenvoudig "aan te sturen".
benleentje
Golden Member
IK hen nog wat van de synchro motoren en generatoren liggen. Echter geen idee of die geschikt zijn. Zal vanavond er even een paar op de foto zetten. Het hoeft maar weinig te kosten het ligt nu ook niks te doen.
Op zondag 27 april 2025 04:37:53 schreef soldeersmurf:
Kracht kun je omzeilen.
Uiteraard kan je dat omzeilen, maar dan is het onlogisch om dat uit te voeren als een magnetisch kompas.
De reden waarom de schaal van een magnetisch kompas is uitgevoerd zoals een omgekeerd schaaltje gelagerd op een punt is precies vanwege het gebrek aan die kracht. Dit is echter een concept waar heel veel nadelen aan kleven. Gaat bv. enorm afwijken in bochten en moeilijk af te lezen.
De TS zal precies die afwijking in de bochten zelfs moeten gaan simuleren, anders heeft het weinig zin om dat ding in die simulator te plaatsen.
Vandaar dat “aangedreven kompassen” zoals een ADF (radiokompas) of Heading Indicator (Gyrokompas) er helemaal anders uitzien, zoals in het plaatje hieronder.
Dat ding van de TS, waar de schaal is uitgevoerd als een magnetisch kompas, maar toch een aandrijving heeft, ga je daarom logischerwijze nooit in een echt vliegtuig tegenkomen, iig nog nooit gezien. Enige logische toepassing is een simulator.
Aangedreven kompassen hebben altijd zo’n vormfactor.
benleentje
Golden Member
IK kan helaas nu even niet bij de krat waar de synchro's in zitten.
Bij serieuze interesse wil ik het over een paar dagen wel proberen.
Op dinsdag 22 april 2025 07:36:38 schreef Aart:
In dat geval is het het eenvoudigste een bijpassende transmitter te gebruiken om de signalen te maken, die dan weer aangedreven kan worden met bijvoorbeeld een stappenmotor. Dit soort materiaal ligt soms wel op beurzen.Elektronisch kan ook, maar lijkt mij voor een one-off veel ontwikkelwerk.
Vijf draden: twee voor de roterende e-magneet en drie voor het veldspoelen driehoekje.
Op zondag 27 april 2025 19:43:17 schreef New Beetle:
[...]Uiteraard kan je dat omzeilen, maar dan is het onlogisch om dat uit te voeren als een magnetisch kompas.De reden waarom de schaal van een magnetisch kompas is uitgevoerd zoals een omgekeerd schaaltje gelagerd op een punt is precies vanwege het gebrek aan die kracht. Dit is echter een concept waar heel veel nadelen aan kleven. Gaat bv. enorm afwijken in bochten en moeilijk af te lezen.
De TS zal precies die afwijking in de bochten zelfs moeten gaan simuleren, anders heeft het weinig zin om dat ding in die simulator te plaatsen.
Vandaar dat “aangedreven kompassen” zoals een ADF (radiokompas) of Heading Indicator (Gyrokompas) er helemaal anders uitzien, zoals in het plaatje hieronder.
Dat ding van de TS, waar de schaal is uitgevoerd als een magnetisch kompas, maar toch een aandrijving heeft, ga je daarom logischerwijze nooit in een echt vliegtuig tegenkomen, iig nog nooit gezien. Enige logische toepassing is een simulator.
Aangedreven kompassen hebben altijd zo’n vormfactor.
[bijlage]
@NewBeetle
Kennelijk begrijp je niet wat ik bedoelde. Een kompasnaaldje is een teer dingetje waar je geen kracht (draai-moment) uit kunt halen. De oplossing met het zwart/wit sector-schijfje kost geen draaimoment. Ik vond het geniaal.
Op zondag 27 april 2025 20:31:22 schreef benleentje:
IK kan helaas nu even niet bij de krat waar de synchro's in zitten.
Bij serieuze interesse wil ik het over een paar dagen wel proberen.
Ik heb zeker wel interesse in 2 stuks.
Op zondag 27 april 2025 17:05:54 schreef rew:
[...]Ah! Je hebt gelijk.Dus als alpha de hoek is die je wilt aansturen, dan is A1 = sin (alpha), A2 = sin (alpha + 120) en A3 = sin (alpha + 240) .
Nog steeds eenvoudig "aan te sturen".
Yes, dat zijn de drie amplitudes waarmee de referentiespanning geschaald wordt. Vaak 115V AC / 400 Hz, maar hier dus niet.