Zoals de titel al doet vermoeden wil ik het vermogen van mij Quooker verlagen. Met als doel dat je bij lagere opbrengst van de zonnepanelen minder snel stroom van het lichtnet hoeft te gebruiken.

In de Quooker zit een verwarmingselement van 230 Volt, 2,2Kw dus net geen 10A. Gewoon met 2 draden dus daar valt wel iets tussen te bouwen.

Ik heb 3 ideeën maar niet voldoende kennis met mijn MTS electronica.

A. diode er tussen, dit zal het vermogen halveren.
Die diode zal 3,5 watt dissiperen.
Kom ik hiermee weg zonder koeling en een gewone diode? (10A10) ?

B. Voltage regulator van Ali ?
Deze kan continu 5000 watt aan en kost maar 10 euro
https://www.aliexpress.us/item/1005001729871307.html

C. Blindstroom generen dmv een condensator in serie.
Kan dit, het element is een domme weerstand van 24 ohm
Ik lees dat een condensator niet lang zal leven dus slecht plen.

D. Fase aansnijden (dimmer)
Nadeel dat ik het niet kan inbouwen in een kastje met water etc.
En het lijkt me niet dat dot voor 2 tientjes te koop is.
Ik zie ze rond de 100 euro wat je nooit zal terugverdienen.

Dus plan A lijkt eenvoudig, maar de vraag is dan welke diode sterk genoeg is hiervoor maar niet te lomp

Plan B is wellicht een veiligere keuze...

waarom zou dimmer niet werken?
die quooker zit toch gewoon in een stopcontact, dus daar kan een dimmer tussen

https://www.reichelt.com/be/nl/shop/product/vermogensregulator_110-240…
Is wel meer dan een tientje.... anders Ali eens bezoeken.
Kan ook best in de kast naast de quooker hangen...
Anders eerst je waterlekken herstellen >:)

Edit: weet niet of de stekker van een quooker zomaar in een dimmer kan vanwege eventuele elektronica ...

[Bericht gewijzigd door OXO op (14%)]

Op zondag 27 april 2025 09:31:07 schreef fcapri:
waarom zou dimmer niet werken?
die quooker zit toch gewoon in een stopcontact, dus daar kan een dimmer tussen

Dat zal de electronica niet leuk vinden.
En de vraag blijft welke dimmer voor 2.2Kw met een klein budget

Op zondag 27 april 2025 09:34:42 schreef OXO:
https://www.reichelt.com/be/nl/shop/product/vermogensregulator_110-240…
Is wel meer dan een tientje.... anders Ali eens bezoeken.
Kan ook best in de kast naast de quooker hangen...
Anders eerst je waterlekken herstellen >:)

Edit: weet niet of de stekker van een quooker zomaar in een dimmer kan vanwege eventuele elektronica ...

27 euro is nog redelijk ja.
Dit is dan fase aansnijding en lijkt ervoor gemaakt.

Dat ding van Ali geeft minder warmte (verlies) en is goedkoper.
https://www.aliexpress.us/item/1005001729871307.html
Gaat dit ook werken voor een verwarming?

Persoonlijk zou ik niks aan die cooker doen,
maar als je toch iets veranderen wil dan zou ik de diode-optie kiezen. Ik zou wel een zwaardere diode kiezen, deze bijvoorbeeld en dan met een extra koelblokje of -vinnetje erbij. De diode zal wel meer dan 3,5W dissiperen, vermoed ik.
Ook zou ik de cooker opengooien en de diode uitsluitend in serie met het verwarmingselement plaatsen.
Als de cooker geen elektronica aan boord heeft, maar alleen electromechanische schakelaars en/of thermostaten, dan kan je de diode gewoon in serie met de fase van de cooker zetten en hoef je hem niet open te gooien.

Op zondag 27 april 2025 09:15:08 schreef woodski:
Zoals de titel al doet vermoeden wil ik het vermogen van mij Quooker verlagen.

Je wilt er een 'Legionella generator' van maken?... ;)

Dat ding van Ali geeft minder warmte (verlies)

Ik zie het verschil niet...
Beiden hebben een SCR met On-State Voltage van 1,5V (?) dus bij volle golf en 10A dissiperen ze beiden 15W.

Ik denk dat een begrenzer voor een cooker geen zoden aan de dijk zet in het kader van energie besparing.
Dat ding gebruikt op een beetje warmte lek na 2.2Kw als je een kopje thee maakt of een panwater vult.
Kopje thee maken duurt 10sec en en pan water vullen 60sec. Verbruik is daardoor niet heel veel.
Ik kom uit op een 12wh verbruik bij een kopje thee. Het zou je dan een 0.5cent elektra schelen als je alles uit het net haalt.
Dan zijn dan 5420 kopjes thee om dat ding van reichelt terug te vedienen.

Met recht een kopje thee. Met 5Wh kop ik op een kopje van 130cc.
Verbruik van zo'n ding is niet alleen maar terwijl je de kraan open hebt. Het is geen doorstroomtoestel, maar hij heeft een reservoir (7l) en dus ook stilstandsverliezen, maar gelukkig niet zo veel.
Begrenzer is alleen zinvol als je zoals TS zonnepaneelenergie wilt gebruiken.
Legionella is ook niet zo'n probleem, het ding blijft gewoon doorstoken tot het water heet genoeg is, al duurt het dan langer. Ligt er aan hoeveel vermogen je op dak hebt liggen en hoe hard de zon schijnt.

Op zondag 27 april 2025 12:45:08 schreef 2N3055:
Ik denk dat een begrenzer voor een cooker geen zoden aan de dijk zet in het kader van energie besparing.

Dat is niet de doelstelling van TS. Integendeel, door het toevoegen van een vermogensbegrenzer neemt het energieverbruik alleen maar toe. Bijvoorbeeld een diode neemt 15W als de cooker aan is. Dat is toch een half procent van het totaal opgenomen vermogen.

In dit topic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/168262/last

Staan twee oplossingen hiervoor met “dimmers” een boiler aansturen.
Lambiek laat daar zien hoe hij de beveiligingselectronica van zijn boiler wel gewoon 220v geeft zonder dimmen maar het element wel dimt om zo optimaal eigen zonne-energie te gebruiken.

Mijn schakeling die een domme boiler aanstuurt werkt inmiddels nog beter dan mijn laatste post daar en volgt keurig de delta van het overschot aan energie

Misschien een gekke gedachte maar als je de helft van de sinus wegneemt gebruikt hij bij de andere helft toch gewoon de volle mep?
Maar die panelen leveren de helft 'aan de ene kant van de sinus' en de helft aan de andere kant.

Oftewel, het vermogen halveer je wel maar het geleverd vermogen is ook maar de helft.

Of ben ik niet juist?

Op zondag 27 april 2025 19:34:45 schreef rudig76:
In dit topic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/168262/last

Staan twee oplossingen hiervoor met “dimmers” een boiler aansturen.
Lambiek laat daar zien hoe hij de beveiligingselectronica van zijn boiler wel gewoon 220v geeft zonder dimmen maar het element wel dimt om zo optimaal eigen zonne-energie te gebruiken.

Mijn schakeling die een domme boiler aanstuurt werkt inmiddels nog beter dan mijn laatste post daar en volgt keurig de delta van het overschot aan energie

Dit soort systemen zijn prima voor een boiler, maar lijkt mij overkill voor een cooker. Een cooker heeft bovendien als nadeel dat hij onmiddellijk op verzoek heet water moet leveren. Een boiler heeft dat probleem niet. Heb je heet water nodig en de boiler kan dat niet voldoende leveren, dan kan je het warme water van de boiler nog naverwarmen met een gasbrander of elektrische naverwarmer. Misschien is uit dat topic wel een mooi (deel)systeem af te leiden die geschikt is voor cookers, bijvoorbeeld de dimmers, al of niet in aangepaste vorm.

Op zondag 27 april 2025 09:44:36 schreef woodski:
[...]

Dat zal de electronica niet leuk vinden.
En de vraag blijft welke dimmer voor 2.2Kw met een klein budget

Die ene van Aliexpress waar je naar linkt kan 5kW aan... Maar ik zou zelf eerder voor een diode gaan als "precies het halve vermogen" goed genoeg is.

Moet je wel even nagaan hoe de qooker het element schakelt, want net als een dimmer kan een diode invloed hebben op een elektronische schakelmethode.

Een stuk vermogens elektronica van Ali in je keukenkastje is gewoon een domme aktie.

Door het getik wat ik hoor als ik mijn Quooker gebruik ga ik er van uit dat hij relais gestuurd is. De diode moet na het relais geplaats worden. Dit kan in de bedrading tussen de bestuurkap en het element. Maar hij moet voor normaal gebruik overbrugd worden. Van legionella kan geen sprake zijn, het water wordt bij 1100W alsnog 110C.