Even een update: ik heb het spul ook aan de gang en ik moet zeggen dat het uitstekend werkt.
Hier een paar plaatjes.
De besturing.
Hier is de boiler op 60°C Ik moet de onderkant nog afwerken. Het draait nu een week en ben er zeer over te spreken, het gasverbruik is met 3/4 vermindert en ik kan er zo'n (gemiddeld) 7kWh in kwijt op een dag. Ik heb de temperatuur inmiddels wel verhoogt naar 65°C.
De boiler staat in serie met de ketel, we hebben dus altijd warm water ook als de boiler maar bijvoorbeeld 20°C is.
Dat blauwe ding is een anti kalk filter, die staat tussen de inlaat van de boiler.
En hier het regelgedrag bij een bewolkte dag, hier was het behoorlijk bewolkt.
Op zaterdag 12 april 2025 13:55:49 schreef r-p:
Lijkt een behoorlijk nieuwe boiler:
Het is een hele nieuwe boiler.
heb je alleen het verwarmingselement op je kastje aangesloten?
De besturing zit tussen de maximaal thermostaat en de thermostaat en keuzeschakelaar. Dus alle beveiligingen doen nog mee.
MGP
LDmicro user.
Op zaterdag 12 april 2025 09:25:24 schreef Lambiek:
Even een update: ik heb het spul ook aan de gang en ik moet zeggen dat het uitstekend werkt.Hier een paar plaatjes.
Heel mooi en netjes gemaakt 
Dat is dus een regeling die niet afhankelijk is van de net-injectie, dus met aparte PV panelen?
Op zondag 13 april 2025 08:25:28 schreef MGP:
Heel mooi en netjes gemaakt
Dank U.
Dat is dus een regeling die niet afhankelijk is van de net-injectie, dus met aparte PV panelen?
De panelen zijn niet alleen daarvoor, we kunnen de boiler ook via homewizard aan en uit zetten. Maar voor de rest klopt het wel, de boiler heeft voorrang en als die bijvoorbeeld vol is kan de wasmachine aan of de auto kan opgeladen worden.
De andere omvormer levert gewoon aan het net als we geen verbruikers aan hebben staan. We hebben voor deze regel methode gekozen omdat we toch geen nul op de meter krijgen, dan zouden we wel vier boilers moeten hebben. Maar dan zitten we in de winter weer, dan krijgen we die niet vol en gebruik je weer meer uit het net.
Het voordeel is ook dat we nu minder gas gebruiken, want de boiler en de ketel staan in serie.
Op zondag 13 april 2025 19:18:26 schreef Toverstaf:
Inderdaad, complimenten !
Dank U.
Vraagje, hoe maak je zo'n mooie frontplaat?
Deze heb ik gemaakt met Splan-6.0, maar ik gebruik ook veel Frontplaat-Designer voor zoiets.
Dat druk ik af op fotopapier, (hoogglans) daarna snij ik het venster weg voor het display en knip het op maat. Als dat gebeurt is seal ik het met Peel'n Stick Pouch zelfklevende A4 lamineerhoezen, dan krijg je een soort van sticker. Dat spul plakt prima op allerlei ondergronden, het moet wel in een keer goed, want je krijgt het er niet meer heel af.
Voordat ik het erop plak print ik het uit op normaal papier, maak het pas om eventuele gaten te boren en het raampje eruit te frezen voor het display.
Ik doe dit al jaren op deze manier en het blijft mooi. Er hangt zelfs al jaren een kastje in een vochtige ruimte, ziet er nog als nieuw uit.
Ik laat wel altijd een rand van +/- 3 A 4mm staan, dan is de hoes helemaal dicht en kan er geen vocht in trekken.
Op de foto (eerder geplaatst) lijkt het wat flets, maar dat komt door de lichtval. In werkelijkheid zijn het mooie heldere kleuren.
Top. Ik heb wel eens papier gelamineerd en met dubbelzijdige tape geplakt. Een beetje geldende idee denk ik.
Je gebruikt geen netfilter zoals de eerder genoemde Schaffner?
Op maandag 14 april 2025 23:05:01 schreef Toverstaf:
Top. Ik heb wel eens papier gelamineerd en met dubbelzijdige tape geplakt. Een beetje geldende idee denk ik.
Dat heb ik ook wel gebruikt, maar dat is wat meer werk. Hier trek je de achterkant eraf en klaar.
Je gebruikt geen netfilter zoals de eerder genoemde Schaffner?
Nee, is hier blijkbaar niet nodig. Heb gekeken met de scoop en er komt totaal geen rommel van af. Het is niet inductief, dat scheelt een hoop.
Nog even over de boiler. Er zit ook nog een snoer aardlekschakelaar op de boiler van 10mA, zit er standaard op. Ze hebben goed over de veiligheid nagedacht. Voedingsprintje voor het temperatuur display ziet er ook goed uit.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Update over mijn experiment met de SSR / ESP32 / 2kW boiler.
Vandaag de programmatuur die de SSR aanstuurt verder gefintuned. De waarden waarop ik regel komen om de 10 seconden uit de slimme meter. Echt mega nauwkeurig zijn ze dus niet. Maar genoeg om de groene lijn (opwek) boven de rode lijn (afname van net) te houden. Als groen boven rood staat lever ik terug en betaal ik niets aan mijn energie leverancier. Ondanks dat er op verschillende fase wel afgenomen en terug geleverd word.
Plaatje laat zien dat er kleine piekjes zijn waar de regeling net niet de juiste balans vind maar ik ben super blij met het resultaat.
De gehele topic nog eens doorgenomen, en ik denk dat de volgende conclusies getrokken kunnen worden;
1. Het financieel en energetisch rendement van een zonnepaneel-installatie kan verbetert worden door de zonnestroom-energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken.
2. Na het afschaffen van de Salderingsregeling is investeren in verbetert zelfgebruik of energie-opslag geen slecht idee.
3. Thuisbatterijen zijn een technische oplossing, maar gezien het prijskaartje niet voor iedereen bereikbaar.
4. Een eerste energie-verbetering is warmte-opslag in een elektrische boiler. Dit vraagt dan wel om gecontroleerde energie-toevoer naar de boiler, ofwel om een zonnestroom-boiler-regeling. Een eenvoudige dimmer volstaat dan echt niet.
5. Er bestaan de nodige commerciële kant-en-klare oplossingen. Variërend van prijzig tot zeer duur. Allemaal regelen ze -met de kWh-meter als opnemer- naar nul-op-de-meter.
6. Een zonnestroom-boiler-regeling moet ook rekening houden met bewolkte dagen, huishoud-gebruiks-gewoonten, handmatig eenmalige opwarmcyclus, en legionella-protectie.
7. Nul-op-de-meter kan regelstuur-technisch met fase-aansnijding. Bij extra zware belasting kan de dynamische periodenregeling worden gebruikt.
8. De opname van een boiler-opslag-regeling met bestaande regeling als HomeWizard, NodeRed, enz. is niet altijd gemakkelijk en eenvoudig door te voeren.
9. Het huishoud-energie-gebruik kan zo sterk fluctueren, dat beter op een gemiddelde export van 5...10 seconden geregeld kan worden.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Mooie samenvatting, punt 9 ga ik alleen niet in mee. Stiekem kan je daar best nog wat energie verliezen wat niet nodig is. Mijn nodered aansturing heb ik nu zover dat deze vrijwel geen overshoot heeft naar teveel vermogen afnemen. Als ik dat op een gemiddelde van een aantal metingen zou doen dan zou ik veel meer vermogen afnemen dan met de huidige opzet
Ik ben ook een stuk verder, en bij wijze van test een fohn op de regeling aangesloten. Ik ben tevreden met het resultaat; bijna 0 op de meter !
Filmpje bij het praatje: https://youtu.be/SFOb8hAAywM
Op maandag 26 mei 2025 16:16:12 schreef Toverstaf:
Ik ben ook een stuk verder, en bij wijze van test een fohn op de regeling aangesloten. Ik ben tevreden met het resultaat; bijna 0 op de meter !Filmpje bij het praatje: https://youtu.be/SFOb8hAAywM
Waar heb je mee getest, periode regeling of fase-aansnijding?
Op maandag 26 mei 2025 21:03:44 schreef Toverstaf:
Fase aansnijding
Ga je die periode regeling ook nog testen?
Op maandag 26 mei 2025 22:01:28 schreef Toverstaf:
Ja, dat wil ik ook nog proberen !
Oké, ik ben benieuwd naar de uitkomst.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb ondertussen uitgevonden dat als je op P1-data stuurt je niet op "huidig verbruik" naar nul moet proberen te sturen. Dat zal van het merk meter afhangen, en of je drie fasen hebt of niet.
Mijn huidige verbruik is L1: 55W, L2: 285W, plus L3: teruglevering 1040W. Mijn "huidig verbruik staat dan op 340W, en "huidige teruglevering" op 1040W. Netto lever ik dan dus 700W terug en de meterstanden reflecteren dan ook die 700W teruglevering.
Ik en diverse anderen hier hadden verwacht dat er nu dus "huidige teruglevering": 700W had gestaan, maar dat is bij deze meter dus niet zo. De les is dus: Als je wil dat de boel na een meterwissel blijft werken, programmeer NU dat je op "verbruik - teruglevering" terugkoppelt en niet op 1 van de twee apart.
Op maandag 2 maart 2026 15:10:43 schreef rew:
Mijn huidige verbruik is L1: 55W, L2: 285W, plus L3: teruglevering 1040W. Mijn "huidig verbruik staat dan op 340W, en "huidige teruglevering" op 1040W. Netto lever ik dan dus 700W terug en de meterstanden reflecteren dan ook die 700W teruglevering.
Zijn dat zijn bericht 1-0:1.7.0.255 en 1-0:2.7.0.255? [Vermogen in en vermogen uit] Kan je die twee niet combineren om het netto resultaat te vinden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik had sterk de indruk dat m'n vorige meter gewoon als m'n zonnepanelen langzaam wakker worden het "verbruik alle fases" naar nul laat gaan, en dan begint met "teruglevering alle fases" op te laten lopen.
Mijn tip is: reken dat netto resultaat uit als verbruik-levering.
Als je dus de "logische":
if levering > 0)
boiler_vermogen += levering;
regeling toepast, dan gaat de boel een keer fout zodra je drie fasen hebt en een nieuwe meter krijgt. En omdat je op dat moment niet hiermee bezig bent, kan het maanden "fout gaan" voordat je er achter komt dat je regeling niet meer werkt.
Waarom gaat bovenstaande code fout? Stel L1 = 100W, L2 = 100W + boiler L3=100W-panelen.
Zodra de panelen 110W leveren ga je daar dus "levering 10W" zien. En dat blijft, ongeacht wat je met boiler vermogen doet. Je code gaat het boilervermogen tot max verhogen zolang die situatie aanhoudt.
Ook als je L1=100W, L2 = 100W, L3=100W + boiler - panelen hebt aangesloten, dan ga je dus structureel die L1 en L2 stroom niet zelf opwekken.
Op maandag 2 maart 2026 16:50:08 schreef JoWi:
Zijn dat zijn bericht 1-0:1.7.0.255 en 1-0:2.7.0.255?
Jep. Ik kijk kennelijk alleen naar de eerste vijf cijfers:
1-0:1.7.0 huidig_verbruik 1
1-0:2.7.0 huidige_teruglevering 1
[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]
Mooi gemaakt, met die folie! En hor heb je het gat voor het display in de behuizing gemaakt? Ik denk dat die folie helpt voor de afwerking van het display. De folie kan een kiertje van de fractie van een mm vast wel wegwerken.
Ik heb zelf ook welleens zitten spelen met het idee om een boiler aan te sturen op basis van overschot van energie. Energie over--> verwarmen tot maximum. Geen energie over --> slechts vewarmen tot gewenst minimum. Zoiets als jij doet dus. Ik heb alleen op dit moment geen boiler, ik heb voor mijn hele huis een geiser (gas). Hetzelfde idee heb ik over de koelkast/vriezer. Gewoon wat meer koelen als er stroom over is. Als er dan geen stroom over is, kan terug naar de gewone temperatuur,(hoger/minder koud) .
Mijn wasmachine heeft al een uitstelmogelijkheid. Handig als je 's ochtends naar je werk gaat als het nog schemerig is. Mijn vaatwasser heeft geen uitstelmogelijkheid, dat is wel jammer.
Nog een idee: hot-fill (vaatwasser/wasmachine). je schijnt gewoon warm water aan een wasmachine/vaatwasser te kunnen voeren. Maar dat zou alleen nuttig zijn als de warmwaterbron vlakbij staat. En ik zie nog een probleem, als je geen specifieke hot-fill wasmachine hebt,hoe doe je dat dan als je een gevoelige was op 30°C of 40°C wilt draaien? Je zou lauw water kunnen gebruiken, of iets omschakelbaars kunnen maken, maaar daar zie ik ook allerlei risico's in.
Op woensdag 4 maart 2026 10:11:03 schreef necessaryevil:
Mooi gemaakt, met die folie! En hor heb je het gat voor het display in de behuizing gemaakt?
Is die vraag aan mij gericht, want dat is niet helemaal duidelijk.
rew
Op woensdag 4 maart 2026 10:11:03 schreef necessaryevil:
Nog een idee: hot-fill (vaatwasser/wasmachine). je schijnt gewoon warm water aan een wasmachine/vaatwasser te kunnen voeren.
Wasmachines met hotfill optie hebben ook een koud water input. Met een beetje mazzel mixed ie dan heet en koud water als je een "warme" was wil doen (= niet heet).