De eerder gemaakte opnamen op je eigen harde schijf zeker wel.

Krijg je in de nieuwe situatie weer DVB-C signaal ?
Met omzetter in huis, vanaf glasvezel.
Of ga je (onverhoopt) over op IPTV ?

[Bericht gewijzigd door Kees frees op (25%)]

Glasvezel van Ziggo?
Sinds wanneer bieden die dat aan?

Voor zover mij bekend niet. Ziggo heeft in elk geval glasvezel naar de grote straatkasten liggen en vanaf daar gaat het over de koperen bottleneck. Zij noemen dat glasvezel, maar het is dus geen FttP/FttH zoals normaalgesproken bedoeld wordt als het over glasvezel gaat.

DVB-C blijft in principe nog een tijd beschikbaar, onduidelijk is wanneer dat afgeschakeld gaat worden omdat de bandbreedte nodig is voor IP-verkeer.

Volgens mij iptv in de gem volendam aansluiten zijn er binnen 2 maanden is alles omgezet naar glasvezel

Als je glasvezel tot in het huis hebt, is er vrijwel zeker geen DVB-C meer en het zal dan ook wel niet van Ziggo zijn, tenzij ze een andere weg zijn ingeslagen?

In elk geval doen KPN Netwerk en Open Dutch Fiber normaalgesproken geen DVB-C en dat zijn de twee grootste glasboeren.

EDIT: https://glasvezeledamvolendam.nl/index.php Daar staat Ziggo inderdaad tussen de providers, dus die gaan opeens ook met hun tijd mee. Dat had ik niet direct verwacht. Eens kijken of ik kan vinden of ze DVB-C blijven aanbieden of alleen IPTV. Ik verwacht alleen IPTV, maar het staat zo te zien nergens.

Op zondag 27 april 2025 17:36:39 schreef maartenbakker:
... de koperen bottleneck.

Hmmz, Ziggo's infra is niet zo zeer gehinderd door die koperen bottleneck, maar meer door het feit dat ze nog steeds TV willen uitzenden. Dat veroorzaakt dat ze onvoldoende kanalen hebben voor upload.
Daarom proberen ze ook iedereen aan de MediaBox te krijgen

Elke provider zendt TV uit, en in de tijd van DSL was IPTV daar de grootste test voor de bottleneck. Je kon niet teveel streams tegelijk afspelen, vandaar in het begin ook maximaal 1 of 2 IP ontvangers per huishouden en de rest op DVB-T.

Omdat coaxkabel een grotere beschikbare bandbreedte heeft dan een CAT1 of 2 twisted pair, komt Ziggo er nog steeds min of meer mee weg om TV op de technisch meest geschikte manier voor lineair kijken door te geven.

Wel is het zo dat bij DSL de overboeking in het POP zat en bij coax in de straat. Dus letterlijk een bottleneck in de laatste meters. Dat blijft ook zo als ze er alleen internetverkeer overheen sturen. In theorie als er veel IPTV-kijkers zijn, is er dan zelfs een grotere netwerkbelasting dan met DVB-C. Vandaar dat ze nog steeds vasthouden aan DVB-C, wat meteen hun enige 'unique selling point' is, maar het doodvonnis zal al klaar liggen, hoeft alleen nog getekend te worden.

Opzich als een minderheid nog lineair TV zou kijken, is DVB-C ook niet de efficiëntste methode meer. Dat punt zal wel een keer komen, want onder de 30 wordt er volgens mij niet veel meer lineair gekeken.

Er is ruim voldoende bandbreedte op glasvezel, en over coax (theoretisch) ook wel, het kan wel zijn dat de techniek die gebruikt wordt een beperking geeft.
Hoe dan ook, zo kan het ook :
https://www.totaaltv.nl/nieuws/skv-geeft-alle-tvzenders-door-in-beste-…
Waar bij ik vermoed (bijna zeker) dat er daar 2 vezels zijn, 1 voor radio / TV ( ook PAL tv en FM radio ) en een andere vezel voor internet.
Qua bandbreedte zal dat prima op een 1 vezel kunnen, maar dit was dan toch efficiënter, of handiger of zo.

Ik meen gezien te hebben dat Z.nu ook glasvezel tot in huis aanlegt.
Is ook handiger, geen kastjes met kostbare gevoelige apparatuur langs de straat meer nodig.

Ziggo en gaat van zijn Coax af?? een wonder??

Zo bepaald door :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de_remmende_voorsprong

Waarbij ik toch wel de ondertussen magische status van glasvezel wat wil nuanceren, met koper kun je ook ruim genoeg snelheid halen, met name de max kabellengte is een voordeel bij glasvezel.
Maar aangezien de coaxen al lang in grond liggen is het vervangen door glasvezel wel logisch.

Op zondag 27 april 2025 17:52:01 schreef maartenbakker:
Elke provider zendt TV uit, en in de tijd van DSL was IPTV daar de grootste test voor de bottleneck. Je kon niet teveel streams tegelijk afspelen, vandaar in het begin ook maximaal 1 of 2 IP ontvangers per huishouden en de rest op DVB-T.

Omdat coaxkabel een grotere beschikbare bandbreedte heeft dan een CAT1 of 2 twisted pair, komt Ziggo er nog steeds min of meer mee weg om TV op de technisch meest geschikte manier voor lineair kijken door te geven.

Wel is het zo dat bij DSL de overboeking in het POP zat en bij coax in de straat. Dus letterlijk een bottleneck in de laatste meters. Dat blijft ook zo als ze er alleen internetverkeer overheen sturen. In theorie als er veel IPTV-kijkers zijn, is er dan zelfs een grotere netwerkbelasting dan met DVB-C. Vandaar dat ze nog steeds vasthouden aan DVB-C, wat meteen hun enige 'unique selling point' is, maar het doodvonnis zal al klaar liggen, hoeft alleen nog getekend te worden.

FttH glasvezel is in de straatkast of handhole gekoppeld met een optische multiplexer.
Tussen de 20 a 25 woning vezels gaan dan in een vezel verder naar de pop.
Je hebt dus geen 1:1 vezel.
De AON ( opgeklikte kastje) wat glas omzet naar koper ( utp kabel) heeft een uniek (soort mac) adres wat in de pop bekend moet zijn voor je daadwerkelijk signaal krijgt.

Bij Delta gaan er wel vaak 2 vezels per woning direct naar de pop.

Technisch kan het allemaal prima over 1 vezel, met zowel AON als GPON kun je een aparte kleur gebruiken voor de analoge overlay (analoge TV, DVB-C enz)
Bij het begin van Reggefiber (oa XMSNet) werd TV over een aparte vezel geleverd. Dat was goedkoper dan een aparte kleur erbij. Met GPON is dat niet meer zo, maar inmiddels zijn de meeste naar IPTV.

Alleen kost (analoog/DVB-C) dat wat extra apparatuur en is het voor een provider commercieel niet interessant (en rechtentechnisch weer moeilijker).

Alles via IP geeft veel meer
- Inzicht: sommige contentboeren vereisen info over kijkgedrag
- Kun je reclame afdwingen (met DVB-C kun je doorspoelen, met IPTV kun je verplicht reclames laten kijken)
- Kun je extra omzet genereren door huur van settopboxen.

Alles voor de omzet, niet voor de kijkervaring helaas.

alleen een paar lokale providers bieden dus nog DVB-C over glas aan. Reggefiber vroeger ook (via Glashartmedia) maar sinds KPN de boel heeft overgenomen is dat snel wegbezuinigd.

Een GPON splitter zoals KPN gebruikt is overigens een 64-voudige

Op zondag 27 april 2025 17:52:01 schreef maartenbakker:

Opzich als een minderheid nog lineair TV zou kijken, is DVB-C ook niet de efficiëntste methode meer. Dat punt zal wel een keer komen, want onder de 30 wordt er volgens mij niet veel meer lineair gekeken.

Dus die mensen kijken nooit naar een live voetbal wedstrijd of zo?

Op maandag 28 april 2025 00:14:40 schreef pararuud:
[...]

Misschien wel, maar ze zetten hem op pauze als ze moeten plassen en daarna kijken ze dus met enige minuten vertraging

[...]

Tot 35 zie je echt véél minder lineair tv-gebruik. Een TV staat nu gemiddeld bij alle leeftijden 3 uur aan per dag en 1 uur daarvan is al 'overig' (internet/youtube/netflix etc). Tot 35 jaar kijken (tv zenders of tv-gemist) half zoveel als 35-50 jarige en maar een kwart tov 50+
bron: https://kijkonderzoek.nl/images/Jaarrapporten/SKO_Jaarrapport_2023.pdf

Over live voetbal: zag dat 20-35 jarigen wel Ajax - Feyenoord in de top 10 had staan, 390.000 kijkers, terwijl wie is de mol het dubbele haalt (en veel eerder uitgesteld gekeken kan worden)

[...]

Voor mezelf? Nee. Ook geen F1, tennis, ...
Ik kan prima zonder lineaire TV

De KPN glasvezel ligt al tot in mijn huis maar ik blijf bij Ziggo juist vanwege DVB-C. Ik heb geen zin om voor de 4 tv's allemaal IP kastjes te moeten kopen en/of te zitten prutsen met apps op een telefoon.
Gewoon tv aan en zappen maar.

Op maandag 28 april 2025 15:01:44 schreef fzwart:
De KPN glasvezel ligt al tot in mijn huis maar ik blijf bij Ziggo juist vanwege DVB-C. Ik heb geen zin om voor de 4 tv's allemaal IP kastjes te moeten kopen en/of te zitten prutsen met apps op een telefoon.
Gewoon tv aan en zappen maar.

Dat kan met een (Ziggo) IP doosje natuurlijk ook. Doosje aan via de AB, TV gaat mee (aan) en HDMI pakt hij dan automatisch. Eventuele soundbar op een andere HDMI aansluiting gaat evt ook nog mee.

Op maandag 28 april 2025 20:56:12 schreef bprosman:
[...]
Dat kan met een (Ziggo) IP doosje natuurlijk ook. Doosje aan via de AB, TV gaat mee (aan) en HDMI pakt hij dan automatisch. Eventuele soundbar op een andere HDMI aansluiting gaat evt ook nog mee.

En die klote kastjes wil heer Zwart nou net niet. Vandaar DVB-C.
Ik denk er net zo over, maar heb het geluk dat ik een glasvezelnetwerk heb (efiber) en een provider (TriNED) die nog steeds DVB-C aanbieden.

Op maandag 28 april 2025 21:21:27 schreef rob040:
[...]heb het geluk dat ik een glasvezelnetwerk heb (efiber)

( al die namen . . .)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Open_Dutch_Fiber
O aha, dat is dan dus ODF ( wat ik wel eens genoemd zie )

[...]heb het geluk dat ik een glasvezelnetwerk heb (efiber) en een provider (TriNED) die nog steeds DVB-C aanbieden.

JA ! en zo zijn er nog een paar, maar het wordt (bij mijn weten) nergens vermeld.
( zoals in het algemeen de technische details van allerlei zaken (apparaten) een goed bewaard geheim zijn )

Op zondag 27 april 2025 13:08:49 schreef Dingo:
Ik ga op glasvezel van ziggo,

kun je er iets meer over vertellen ondertussen ? Is er al nieuw een kastje in huis ?

Op zondag 27 april 2025 13:08:49 schreef Dingo:
[..] kan ik mij opgenomen films afkijken

Om te testen, trek de data verbinding los.

[...]
En die klote kastjes wil heer Zwart nou net niet. Vandaar DVB-C.
Ik denk er net zo over, maar heb het geluk dat ik een glasvezelnetwerk heb (efiber) en een provider (TriNED) die nog steeds DVB-C aanbieden.

Dat snap ik, maar ik reageerde op : Gewoon tv aan en zappen maar.
Dat is met of zonder kastje geen verschil.

In Volendam-Edam bied Ziggo inderdaad diensten over het glasvezelnetwerk wat door de gemeente is aangelegd aan. Dat was wel tegen wil en dank want de gemeente is eigendom van het oude coaxnetwerk en wil daar vanaf omdat het een sterk verouderde, onderhoud gevoelige techniek is.

Het was daar voor Ziggo dus of meedoen of geen diensten meer aan kunnen bieden. Met het feit dat ze nu al tienduizenden klanten per kwartaal verliezen hebben ze eieren voor hun geld gekozen. Er zijn wel enkele andere gebieden waar Ziggo in de nieuwbouw ook glasvezel aanbied maar dat is een andere techniek dan gebruikelijk is (RFOG)

Mee eens, de techniek is storings gevoelig en sterk verouderd. In 1983 is bij ons in Den helder destijds door Multikabel destijds de bende aangelegd. Naast ons huis staat een wijkkast en ja, wat ziet die er beroerd uit van binnen, gras word er jaloers op hoe groen alle aansluitingen zijn. Gelukkig heb ik geen Internet van Ziggo, dat is al jaren beroerd hier. wel TV van Ziggo, dat bevalt nog het beste ( voor hoe lang nog??) Ik hoorde zoiets ook al dat Ziggo belachelijk veel klanten verliest en waarom? beroerde service of slecht product? Buren zijn er weggegaan IVM enorme prijs..

Beste allen ,Ik heb nu glasvezel ln huis werkt goed.wat betreft mijn Humax 5200 wat ik heb opgenomen kan ik gewoon van mijn harde schijf afdraaien,tevens ben ik er achter gekomen dat ik mijn I.d. Frequentie op 4444 heb gezet en ikgewoon alles kan zien en opnemen ,zolang onze cai mast blijft staan. .dit staat los van ziggo de mast blijft staan tot dat iedereen is aangesloten op glasvezel.in Volendam.nogmaals bedankt voor de feedback.

Op zaterdag 3 mei 2025 21:28:08 schreef Dingo:
Ik heb nu glasvezel ln huis werkt goed.

Van ziggo dus ?
Met weer DVB-C signaal ? Over coax, middels omvormer vanaf glasvezel ?

[..] wat ik heb opgenomen kan ik gewoon van mijn harde schijf afdraaien,

Logica, daar is geen verbinding voor nodig.

[..] tevens ben ik er achter gekomen dat ik mijn I.d. Frequentie op 4444 heb gezet en ik gewoon alles kan zien en opnemen [..]

[..] zolang onze cai mast blijft staan. .dit staat los van ziggo de mast blijft staan tot dat iedereen is aangesloten op glasvezel.in Volendam.nogmaals bedankt voor de feedback.

De mast blijft staan, los van ziggo ?

Kan iemand daar een uitleg bij geven ?