Beste forumleden, ben in het bezit van een Philips Plena LBB 1906/00. Hierop heb ik een omroep microfoon aangesloten met een 5 polige din kabel.
Nu is het probleem dat wanneer ik de chime schakelaar op de achterkant van de plena aan heb staan, ik wel de chime hoor overgaan. Maar de microfoon werkt niet. Zet ik de chime schakelaar uit, en druk ik de knop in op de microfoon, dan werkt de microfoon wel gewoon.
Iemand tips?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 28 april 2025 13:53:34 schreef JJOA:
Beste forumleden, ben in het bezit van een Philips Plena LBB 1906/00. Hierop heb ik een omroep microfoon aangesloten met een 5 polige din kabel.
Nu is het probleem dat wanneer ik de chime schakelaar op de achterkant van de plena aan heb staan, ik wel de chime hoor overgaan. Maar de microfoon werkt niet. Zet ik de chime schakelaar uit, en druk ik de knop in op de microfoon, dan werkt de microfoon wel gewoon.
Iemand tips?
Doorgaans werkt zo'n systeem met een symmetrische microfoonkabel, twee aders met afscherming en in het geval ook nog tooanadervoeding als het een electreet systeem is. Voor de gong zijn dan nog twee aparte adertjes nodig, aangesloten op pin 4 en 5 van de din steker van MIC-1
Verder moet de manual uitsluitsel geven.
Dat klopt. Ik heb de microfoon open gehad. 2 aders met een schakelaar voor de gong. En 2 aders apart voor de microfoon. Beiden geaard. Het betreft de toa pm-660d.
In de versterker zitten ook nog een paar jumpers, een er van is voor de vox functie.
Zet die eens uit.
Op maandag 28 april 2025 14:42:49 schreef vergeten:
Je schiet er niet veel mee op.....maar verkeerd aangesloten wellicht
Het is een 5 din plug, en op de print van de microfoon lijkt het goed te zitten. Microfoon werkt dan ook niet wanneer de gong is ingeschakeld op de versterker. Zet ik de gong uit werkt de microfoon wel.
Op maandag 28 april 2025 15:50:39 schreef revado:
In de versterker zitten ook nog een paar jumpers, een er van is voor de vox functie.
Zet die eens uit.
Ik ga dat eens proberen! Thx
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
vaak zit er bij die philips/bosch dingen een instelling mbt de microfoon en de chime ingang. dipswitches achterop of op de print in de versterker. ook is de mic ingang voor de chime vaak 1 toegewezen ingang, niet elke ingang werkt..
had een tel. centrale op zo'n versterker zitten op t werk voor jaren. een bepaalde toetscombo op de interne toestellen en je kon over de omroep installatie. dat was niet meer als de chime ingang waar een klein scheidings trafo'tje tussen tel.centrale en versterker zat.
[Bericht gewijzigd door testman op (37%)]
Op maandag 28 april 2025 18:33:11 schreef testman:
vaak zit er bij die philips/bosch dingen een instelling mbt de microfoon en de chime ingang. dipswitches achterop of op de print in de versterker. ook is de mic ingang voor de chime vaak 1 toegewezen ingang, niet elke ingang werkt..had een tel. centrale op zo'n versterker zitten op t werk voor jaren. een bepaalde toetscombo op de interne toestellen en je kon over de omroep installatie. dat was niet meer als de chime ingang waar een klein scheidings trafo'tje tussen tel.centrale en versterker zat.
Klopt. Alleen ingang 1 (5 polige din stekker), heeft de optie “chime”. De microfoon zit ook op ingang 1. De microfoon werkt goed, maar dan alleen wanneer de chime schakelaar uit staat op de versterker. Zet ik de chime schakelaar aan. Dan werkt de chime wel, maar de microfoon doet t niet. Vreemd…
testman
de micro is voor lokale omroep, niet zeker of die werkt met de chime functie. op t werk ging er ook geen chime toon vooraf aan de oproep via de centrale. het geluid over de tel. hoorn stuurde de chime ingang open. alleen het normale geluid werd onderbroken. dus dat zou de knop op de micro verklaren, je stuurt er de chime jingle mee aan. en zonder die chime schakelaar op on stuurt deze knop op de micro de microfoon aan.
Ik heb er een paar bij scholen staan, daar heten ze Bosch, maar is het zelfde , Bosch maakt ze niet zelf.
Die hebben voor de chime mic een groen kroonsteentje. En inderdaad alleen mic 1.
Ik heb gemerkt dat de chime aan EN de vox aan niet werkt, vandaar dat ik dat al even aanhaalde.
Werking hoort te zijn: Knop drukken en vasthouden, pling-plong en praten.
Tijdens de chime kan je er door heen praten.
Op maandag 28 april 2025 20:06:29 schreef testman:
de micro is voor lokale omroep, niet zeker of die werkt met de chime functie. op t werk ging er ook geen chime toon vooraf aan de oproep via de centrale. het geluid over de tel. hoorn stuurde de chime ingang open. alleen het normale geluid werd onderbroken. dus dat zou de knop op de micro verklaren, je stuurt er de chime jingle mee aan. en zonder die chime schakelaar op on stuurt deze knop op de micro de microfoon aan.
Het zou moeten werken. De microfoon is een Toa-pm-660d. En hier is het schema er van.
Op maandag 28 april 2025 20:15:13 schreef revado:
Ik heb er een paar bij scholen staan, daar heten ze Bosch, maar is het zelfde , Bosch maakt ze niet zelf.
Die hebben voor de chime mic een groen kroonsteentje. En inderdaad alleen mic 1.
Ik heb gemerkt dat de chime aan EN de vox aan niet werkt, vandaar dat ik dat al even aanhaalde.
Werking hoort te zijn: Knop drukken en vasthouden, pling-plong en praten.
Tijdens de chime kan je er door heen praten.
Dat! Precies dat! Ik straks thuis kijken naar die jumper instelling van de VOX.
Zoek het schema eens op van de originele Philips microfoon. Ik heb Philips systemen, waarbij je een toets indrukt op de mic console. Vervolgens klinkt het gongsignaal en een ledje op de microfoon knippert. De microfoon is dan nog uit. Als de gong klaar is, gaat het ledje continu branden en wordt de microfoon vrijgegeven. Na het gesproken bericht moet de toets op de console nogmaals worden ingedrukt, om de rusttoestand weer in te schakelen.
Het kan bij Plena natuurlijk anders zijn, ik weet het niet.
In de manual wordt de werking beschreven.
Alleen de din steker wordt gebruikt, de jack-plug niet.
testman
of die toa werkt met een philips , is de vraag. de nieuwere bosch versterkers hebben een link met de microfoon, dus daar werkt een universele micro niet mee. heb er al eens 1 stuk gehad van een 4 jaar oud.
Ik heb inmiddels de originele micro er bij gezocht en dat lijkt de LBB1950/10 te zijn.
In de volgende link staat een schema van het inwendige.
https://cdn.commerce.boschsecurity.com/public/documents/LBB_1950_10_Da…
De XLR plug lijkt niet in het schema te horen. Wellicht voor gebruik op een andere ingang van de versterker, maar dan is er alleen de microfoonfunctie (en misschien vox).
[Bericht gewijzigd door buzzy op (26%)]
Pinout lijkt hetzelfde als de toa microfoon die ik heb.
1 warm op 2 afscherming op 3 koud.
Pootje 4 en 5 is de gong schakelaar.
Op maandag 28 april 2025 20:21:40 schreef JJOA:
[...]Dat! Precies dat! Ik straks thuis kijken naar die jumper instelling van de VOX.
Vox jumper op off gezet, maar helaas. Met de chime functie aan. Wel chime, maar geen microfoon. Chime functie uit. Geen chime, en wel een werkende microfoon. Ik weet t niet meer haha!
Gokje: de chime/PTT schakelaar van de TOA mic is momentary en die van de originele Philips/Bosch latching? Of andersom?
Edit: in het laatste geval houdt de chime schakelaar de versterker in chime stand (hij gongt maar één keer) en houdt daarmee de microfoon bezet.
[Bericht gewijzigd door Twan1983 op (38%)]
Op dinsdag 29 april 2025 10:46:14 schreef Twan1983:
Gokje: de chime/PTT schakelaar van de TOA mic is momentary en die van de originele Philips/Bosch latching? Of andersom?Edit: in het laatste geval houdt de chime schakelaar de versterker in chime stand (hij gongt maar één keer) en houdt daarmee de microfoon bezet.
De toa mic heeft 2 schakelaartjes inwendig. Die met de rode knop tegelijkertijd ingedrukt worden. 1 schakelaar sluit contact 4 en 5 (chime) en contact 1 en 3 is voor de mic. Dit is ook precies de pinout aan geeft op de achterkant van de versterker. Heb 2 schema’s. Er lijkt in de originele Philips mic wel meer elektronica te zitten dan in de toa mic. Iets zegt mij dat er in de versterker iets mis gaat in een relaitje of weet ik wat. Mic werkt wel, maar dan alleen wanneer de gong schakelaar uit staat op de versterker. Met de gong aan werkt de gong, maar de mic weer niet. Met de gong aan klinkt de gong wanneer ik de knop in druk op de mic, en hoor ik de mic heeeeel zacht. Zo zacht dat het niet bruikbaar is. Om uit te sluiten of het echt in de versterker zit, zou ik eigenlijk een tweede op de kop moeten tikken. Maarja dat is ook weer zo wat?
Even een update. Versterker werkt weer! De boosdoener was een los soldeercontact van de schakelaar van de chime. Bedankt allen voor het meedenken!
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Op donderdag 8 mei 2025 13:46:25 schreef JJOA:
Even een update. Versterker werkt weer! De boosdoener was een los soldeercontact van de schakelaar van de chime. Bedankt allen voor het meedenken!
Als er een contact los zat, hoe kon de chime dan tóch werken?
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Op donderdag 8 mei 2025 15:35:48 schreef JJOA:
Tja, zeg t maar. Die schakelaar opnieuw gesoldeerd en alle potmeters gereinigd en hij werkt weer.
Gevalletje "vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" dus 
testman
tja, die potmeters en knoppen worden vuil met de jaren. op t werk staat ook zo'n plena versterker welke al zeker 20 jaar 24/7 aanstaat. met regelmaat viel deze weg de laatste tijd omdat de volume pot ineens wegviel, stukje verdraaien en het werkte weer even.
[Bericht gewijzigd door testman op (32%)]