Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Deze machine ep5400 model met Lattego melkopschuimer is weer eens in storing.
De machine gaat na het melkopschuimen en opkomen van de zetgroep in sluiting als het water net gaat stromen gaan soms de stoppen eruit in de meterkast! Kan echter GEEN storing vinden als ik deze machine met de speciale op en pijltjes toetsen combinatie in de service diagnostische en testmode zet en alle individuele macine onderdelen zet (zoals op en neergaan van de zetgroep motor, heater, pomp, stoom en waterklep , en water detectie en tankdetectie).
Ik vermoed zelf een probleem als er dus druk op de leiding staat en dan ergens iets sluiting maakt, maar is het dus een klep, pompmotor of toch de boiler ??
Bart64
ALs t apparaat weer tijdje uit staat doet hij t weer. Denk toch vochtprobleem ergens. GEen zwarte plekken verder. Misschien vocht/of stoom in de motor van de gesloten zetgroepmotor? Aardlek gaat niet uit.
Onder druk kan er op diverse punten lekkage ontstaan, dat kun je met het servicemenu niet altijd nabootsen.
Openmaken en kijken wat er gebeurd. Wees voorzichtig, hete stoom doet zeer.
Kan natuurlijk ook dat de aardlek defect is... 
Dan gaat de zekering er ook uit bij een volle aardfout... 
Een megger is ... 
Bart64
JA toch gevonden, het was het plastic stoomverbindingspijpje op de boiler dat de dunne stoomslang verbindt en naar de uitloop gaat. Was lek op de vebindingsnaad en stond precies op de thermocontact aansluiting water te sproeien die dus na enige tijd de sluiting gaf. Vandaar de rare uitval soms na het opwarmen dus pas en helemaal met het stomen naar t pijpje (voor de lattego beker..) En inderdaad er kwam wat hete stoom uit toen ik het losmaakte... dus oppassen met deze storing. Wel jammer dat dit weer zo'n onderdeel is wat net iets te gauw kapot gaat en als het van metaal was geweest dit niet was gebeurd waarschijnlijk. (Daarom zijn die dure Italiaanse machines toch echt wel wat degelijker....) Philips laat hier iets gaan...
Roland11
Golden Member
Ik kom exact dit euvel regelmatig tegen bij Philips/Saeco modellen, zou echt niet moeten gebeuren inderdaad. De ene keer is de klacht lekkage op het aanrecht, de andere keer dat er kortsluiting is/de aardlek eruit gaat.