De audio op-amp 5532 kan maximaal +/- 22V verdragen. In een datasheet vond ik bij de aanbevolen voedingsspanning een bereik van +/-5V tot +/-15V.
In schema's die ik her en der op internet vind zie ik vaak dat de voeding wordt geleverd door een 9V batterij. Dus net iets minder dan de aanbevolen laagste waarde.
Nu vraag ik me af of het nog minder kan, b.v. 6V of 4,5V. Ik zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen, maar misschien is er iemand die er al ervaring mee heeft.
Bij mij in het datasheet (Texas Instruments, feature list):
Wide Supply Voltage Range . . . ±3 V to ±20 V
Maar bij +/-3V wordt het uitstuur-bereik wel erg klein. Dus dat werkt wel maar wordt niet aanbevolen.
In één van zijn boeken raadt Douglas Self aan om de hoogst mogelijke spanning te gebruiken omdat het de lineariteit vergroot. Dat is logisch, want de interne stroombronnen werken beter als het uitgangssignaal zich zo ver mogelijk van de voedingsrails bevindt. Bovendien vergroot het de maximale stroom die het IC zal leveren.
Als je de audiokwaliteit van dit IC nodig hebt zou ik zeker afraden om de spanning te zeer te verlagen, als je toevallig een 5532 hebt liggen die je wil kunnen gebruiken is het een ander verhaal. De basisfunctionaliteit blijft wel.
Overigens vind ik een 9V batterij wel een magere voeding voor zo een IC, de ruststroom is nog best pittig voor een opamp. Een TL072 zou hier misschien beter op zijn plek zijn.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (16%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi KlaasZ, 
Je verteld niet de de toepassing is van de gebruikte opamp.
Dat is erg belangrijk als je dit soort vragen steld.
Welke ingangspanning, wat is de bron impedantie dit i.v.m. het ruisgedrag.
Welke snelheid heb je nodig, dit is weer gerelateerd aan de gewenste bandbreedte...
Wat is de belasting van de opamp, je geeft aan 200mV is dit RMS of het Piek-Piek niveau?
Moet het zuinig en kleine voedingspanning met een Rail to Rail gedrag, dan is de MCP 6001 series misschien toepasbaar.
Groet,
Bram
Op maandag 5 mei 2025 11:40:35 schreef KlaasZ:
In een datasheet vond ik bij de aanbevolen voedingsspanning een bereik van +/-5V tot +/-15V.
Ik heb 2 NE5532 datasheets, één van Philips en ëén van On Semiconductor. Beide specificeren een voedingspanningbereik tussen +/- 3.0V en +/- 20V. "Absolute Maximum Rating" is +/-22V, maar dat geeft aan dat de opamp kortstondig +/-22V kan verdragen, en is geen aanbevolen voedingsspanning.
Common mode input range en max output swing is typisch tussen VP-2V en VN+2V. Dus voor +/-3V supply voltage typisch tussen -1V en +1V.
Grappig, die heb ik net geheel uitgewerkt in een RIAA preamp. Werkt hier perfect op een 9V blokje met virtuele massa op 4.4 Volt tot 3V TT op de uitgang.
Het gebruikte 9V blokje was al een beetje op en zat uiteindelijk op 7 Volt, maar het werkte nog steeds in het 200mV bereik.
De bedoeling is een voorversterkertje voor een elektreet microfoon.
Niet speciaal voor muziek maar in de eerste plaats voor spraak.
Met uitsturing 200mV bedoel ik 200mV effectief, dus ongeveer 600mVtt.
Meer is niet nodig. En de keus voor een 5532 is inderdaad omdat ik die nog heb liggen.
De NE5532P die ik hier heb red dat makkelijk bij een Vcc van 5 Volt met de virtuele massa op 2.4 Volt.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (20%)]
Maar hebben die elektreet microfoontjes niet een enorm hoge uitgangsimpendantie? Ik heb er geen ervaring mee, maar dit klinkt mij in de oren als het werk voor een JFET opamp of een losse JFET. Ik denk dat een 5532 wel zal werken, maar je meer versterking en batterijduur gaat krijgen met nagenoeg elke andere opamp. Heb je niets anders?
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (12%)]
Ik heb wel andere opamps, maar die zijn niet specifiek voor audio bedoeld. Ik ging uit van de 5532 omdat die ruisarm is.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi KlaasZ, 
Het klopt, de NE5534 series heeft een lage ruisbijdrage als goed ingesteld.
Maar je kan de spanningsruis niet als enige bron zien, de Biasstroom ruis gaat snel meespelen bij hogere impedanties.
Het is triest dat vele moderne datasheets zoals ook die van de NE5532 en de NE5534 geen grafieken meer leveren van het ruisgedrag...
LEVE de Marketeers! wat je niet ziet, daar kan je ze ook niet over aanspreken...
Ik heb geen idee wat voor type elektret microfoon je gaat gebruiken.
Daar is de variatie heel groot in, er zijn typen met een Source uitgang en de meeste tegenwoordig met een Drain uitgang.
Hierdoor is er weinig van te zeggen hoe groot/sterk het signaal is,
bij de typen met de Drain uitgang kan je b.v. door een hogere weerstand waarde en spanning,
meer gain krijgen en dan speelt de ruis van de NE5532(spanning en stroom) eigenlijk niet meer mee, de microfoon zelf is dan dominant.
Ik zou het gewoon proberen met de NE5532, zorg er voor dat je het virtuele aardpunt goed ontkoppeld,
want alle signaal dat daar nog opstaat wordt mee versterkt.
Groet,
Bram
Ik ga in eerste instantie wat proberen met een elektreet die ik hier heb liggen. Typeaanduiding is M300. Volgens de produktbeschrijving zeer geschikt voor spraak, impedantie 1k.
Wat de voedingsspanning betreft ga ik gewoon wat experimenteren.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik meestal deze: https://www.maritex.eu/en/product/vansonic-pvm-6050-1364-microphones-v…
Mooi recht tot 20kHz, en het belangrijkste: de kwaliteit is continu.
(met andere types varieerde de gevoeligheid enorm tussen verschillende zendingen)
Gister was het al 'lege' 9V blokje langzaam tot tot 4.5 Volt gedaald. Toen pas werd vervorming hoorbaar aan het 1.5 V tt signaal.