Hallo,
Ik heb hier een Philips tuner-versterker staan de 70FR910/00 die geen stereo weergeeft. Heb de LA3401 alvervangen maar dat geeft geen effect.
Wat kan hier de oorzaak van zijn.
Bij voorbaat hartelijk dank
groeten Ben.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb even niet opgezocht of het een door Grundig geprodcueerde is (Made in Portugal staat achterop, serienummer begin met 1A), maar ik gok van wel. Dan heb je dezelfde beruchte trimcondensatortjes die ze ook in televisies gebruikten (als die stuk was gaf hij geen kleur).
Hallo maartenbakker,
Het toestel komt uit malaysia type nummer begint met YY 00935...
In de mono stand heb ik wel geluid maar schakel ik over op stereo dan heb ik geen geluid en in het display staat ook geen stereo maar wel mono in de mono stand
[Bericht gewijzigd door akkie2 op (49%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dan is het toch wat anders. Alsnog kan er iets een klein beetje ontregeld zijn door een verlopen AFC spoeltje of condensatortje. Als je hem automatisch zenders laat zoeken, stopt hij dan nog of blijft hij gewoon doorlopen?
Vroeger had Philips een onhebbelijkheid met tuners.. Ik weet niet of deze dat ook heeft, maar vroeger was het zo , dat zodra het stereo lampje stuk was, de stereo weergave het niet deed..
Op maandag 5 mei 2025 14:31:43 schreef akkie2:
Hoi maartenbakker,
Bij hetautomatisch zoeken naar zenders blijft hij doorlopen dus stopt hij niet.
Dan waarschijnlijk discriminatorspoel verlopen. Deze dient dan opnieuw te worden ingeregeld..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
idd de C in de spoel trimmer verlopen. dat is af te stellen. beste de tuner een 30min op laten warmen eerst, met kap erop. dan een heel klein beetje stellen en proberen, laag, midden, en hoog in de band testen met de zoekfunctie. eenmaal goed dagenlang laten spelen en checken of het goed blijft, af en toe van zender wisselen. soms is een na afstelling nodig.
Op maandag 5 mei 2025 12:32:51 schreef maartenbakker:
Ik heb even niet opgezocht of het een door Grundig geprodcueerde is (Made in Portugal staat achterop, serienummer begin met 1A), maar ik gok van wel. Dan heb je dezelfde beruchte trimcondensatortjes die ze ook in televisies gebruikten (als die stuk was gaf hij geen kleur).
Helaas ook die trimmers in de Grundig Satellit 500 wereldontvanger, en dan heb je helemaal geen ontvangst meer. Trimmer is onbereikbaar, zit in blik.
Trimmer maakt sluiting, te meten.
Het gaat hier om de vaste C die in het spoelhuis zit. Die verloopt en dan is met de spoelkern niet goed meer af te regelen. Misschien heb je geluk en dat het net nog werkt. Anders moet de C vervangen worden. Het gaat om T102* of T103.
Schema https://elektrotanya.com/philips_70fr910_amplifier.pdf/download.html#d…
*
alle,
Het was inderdaad spoel T102. Heb hem nog net kunnen afregelen.
Hierbij wil ik alle steun biedende hartelijk bedanken.
Groeten Ben.
Mooi dat het weer werkt. Evt. de C intern opmeten als die verder drift dan weet je wat de waarde is. Volgens mij rond de 70pF.