Een renovatie van een keuken.
De dampkap krijgt 230V via een soepele kabel en stekker uit het naastliggende stopcontact.
(zie foto)

Het stopcontact verplaatsen tot achter de kast of een bijkomend stopcontact zijn nu even niet aan de orde.

Een alternatief om het toch een beetje stijlvol op te lossen :
- de kabel onder uit de hangkast laten komen
- juist boven de wandtegeltjes een klein stukje kabelgoot tegen de muur bevestigen tot onder het dubbel opbouw stopcontact.
- de stekker van de kabel verwijderen en deze, via de kabelgoot, vast verbinden met het opbouw stopcontact.
Er zal wel een gat in de behuizing moeten, maar dat zal wel lukken.

Natuurlijk in de veronderstelling dat er niet teveel stopcontacten op de kring hangen.

Graag uw opmerkingen.

Dat mag. Wel uit te voeren volgens goed vakmanschap en aansluitpunt op schema te plaatsen.

Je zal dan ook geen garantie meer hebben op je dampkap.

Kweenie in België. In Nederland: "dat mag dus niet, he.."
https://youtu.be/3BfBbh-IrSw?t=879

die soepele zal 0.75 of 1mm zijn en dat mag niet aangesloten worden bij 2,5mm² in een vaste installatie.

waarom geen vaste kabel aansluiten via een kabelgoot in het stopcontact, deze in de kast in een opbouwstopcontact steken waar je dan de dampkap op aansluit via zijn stekker. wel opletten dat je binnen de 8 stopcontacten blijft in je circuit (al is dit hier een mindere inbreuk dan soepel aansluiten rechtstreeks)

@ fcapri inderdaad 0.75 of 1.00 mm² verbinden met een 2.5 mm² mag alleen als er een automaat tussen staat.

Dus voedingskabel dampkap verlengen en de stekker behouden.
De langere kabel via een kabelgootje naar het bestaande stopcontact.
Dit moet lukken.

Een stopcontact bijzetten in de kast en bedraden met 2.5 mm² is inderdaad een alternatief.

Bijkomend toch nog een bedenking.
Hoe verbind je in praktijk een badkamer afzuigventilatortje (40Watt) met detectieschakelaar en nalooptijd aan op een kring met stopcontacten?
2.5 mm² naar het ventilatortje brengen is hopeloos....

Zolang je op hetzelfde punt aansluit, telt dat niet als een extra stopcontact. Een viervoudig stopcontact telt nog altijd als "één van de 8"; de beperking tot 8 stopcontacten komt voort uit de maximale kabellengte, niet uit het aantal stopcontacten.

Maar... een vast aangesloten kabel uit een stopcontact laten komen heb ik al zien afkeuren, dus ik zou er niet op gokken...

De soepele kabel is deel van het toestel en er staat nergens in het AREI dat je geen soepele kabels mag gebruiken.

Eventueel wel draadhulzen naargelang de methode van aansluiten maar bij wago’s met klepje ook niet nodig.

Op maandag 12 mei 2025 14:40:17 schreef pamwikkeling:
Bijkomend toch nog een bedenking.
Hoe verbind je in praktijk een badkamer afzuigventilatortje (40Watt) met detectieschakelaar en nalooptijd aan op een kring met stopcontacten?

Dat probleem hadden wij dus ook, ik had netjes een XBV5G2,5 naar de ventilatiopening getrokken want 4G2,5 had ik niet en ik had een geschakelde draad en een constant spanning draad nodig voor het nadraaien. Was de loodgieter natuurlijk niet blij mee.

Uiteindelijk is daar dus een paar cm soepele draad tussen gegaan met een paar wago's in een doosje boven het vals plafond, wat volgens het AREI volgens mij niet mag maar de keurder heeft er niet naar gekeken...

Voor zover ik weet mag je in NL het laatste stukje met dunner draad uitvoeren. Die draaddikte van 2,5mm2 + de lengte zijn van belang zodat er bij een volle sluiting er direct de zekering eruit gaat. Een stuk je 0,5mm2 van 1 meter verandert daar vrijwel niets aan. En de zekering zal er bij een sluiting er een paar ms langer over doen, zolang dat maar onder de 0,3S is dan is het goed. In die korte tijd word die 1 meter 0,5mm2 ook niet eens warm daar gaat het te snel voor.

Als je bv een TL armatuur neemt daar kan je prima naar toe met 2,5mm2. Maar in het armatuur zit ook maar dun draad. Dat zou dan toch ook niet mogen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]

In NL is het zo:
De dikte van de ader van het apparaat/toestel oid moet aangepast worden aan de stroom die het apparaat onder normale omstandigheden opneemt, doch met een minimum van 0,75 qmm.

Een vast aangesloten kabel pas je aan aan de beveiliging. Als dat 16A is gewoon 2,5 gebruiken, al het andere is klungelarij.
In NL "moet" niks, maar 0,75 vast achter een 16A wil je gewoon niet hebben.

Wat doe je dan met vaste toestellen zoals dampkap, kookplaat, ventilatieunit,... die in veel gevallen(niet altijd) met een snoertje maar zonder stekker uit de doos komen?

Als dat 16A is gewoon 2,5 gebruiken, al het andere is klungelarij.

Maar het mag wel op die manier mits:
De stroom in het toestel dat toelaat
De lengte van het dunne stuk erg kort is.

Op maandag 12 mei 2025 17:19:56 schreef evelo:
Wat doe je dan met vaste toestellen zoals dampkap, kookplaat, ventilatieunit,... die in veel gevallen(niet altijd) met een snoertje maar zonder stekker uit de doos komen?

Al die apparaten (kookplaat uitgezonderd) zitten allemaal gewoon met een stekker in de muur.

In NL is ook de kookplaat gestekkert, maar die stekker moet je er eerst wel zelf aanzetten.

Op maandag 12 mei 2025 14:44:08 schreef evelo:
De soepele kabel is deel van het toestel en er staat nergens in het AREI dat je geen soepele kabels mag gebruiken.

Eventueel wel draadhulzen naargelang de methode van aansluiten maar bij wago’s met klepje ook niet nodig.

de moment je de stekker afknipt, is dit GEEN toestel meer maar vaste installatie.
dus ik zou gewoon een stopcontact in de muur zetten, 2,5mm² naar de bestaande stopcontacten in een kabelgootje. en dan ben je volledig in orde met de vaste installatie.

de dampkap gewoon met stekker weer inpluggen, alles in orde.

ik heb een 80L boiler, met stekker en 1,5mm² draad.
ik heb die VAST aangesloten, kabel moest eraf en 2,5mm² aansluiten in een aansluitdoos

Op maandag 12 mei 2025 15:36:30 schreef GJ_:
Een vast aangesloten kabel pas je aan aan de beveiliging. Als dat 16A is gewoon 2,5 gebruiken, al het andere is klungelarij.
In NL "moet" niks, maar 0,75 vast achter een 16A wil je gewoon niet hebben.

Een beveiliging pas je aan op een vast aangesloten kabel. Als die 1,5mm2 is pas je 10A gewoon toe. Dat in NL het ongebruikelijk is, is een ander verhaal (€€€)...Maar in de NEN vind je het niet terug dat het verplicht is overal 2,5mm2 te gebruiken. Klinkt raar, maar is wel waar.
Je huis mag je alles afzekeren (voor zover van toepassing) met 10A. Dan heb je geen 2,5 mm2 nodig.

De afzuigkap maakt geen deel uit van vaste installatie als het met een stekker zit in de stopcontact (wcd). Dus dat mag.
De stekker van tv, modem enz. zitten ook met stekker in stopcontact (wcd), die laat je ook inzitten, vaak 0,75 mm2

ik zou zeggen, P25 naar wcd tot achter de kast, installatiedraad of kabel nemen en dan in de kast een opbouw wcd maken ipv vast aansluiten. of alternatief, aan de achterkant van de muur opbouw maken en dan door de muur de kast in. of zit er al voeding op t balkon wat je door de muur achter de afzuiger kunt maken? btw lijkt de wcd van t fornuis geen plaatje te hebben?

[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]

Wat zit er achter de muur, als er daar een leiding (gootje) tot boven de kastje kan en doorboren en wcd plaatsen is mogelijk minder storend en minder vetaanslag bij het koken.

Op maandag 12 mei 2025 19:04:32 schreef keebrev:
[...]

Een beveiliging pas je aan op een vast aangesloten kabel. Als die 1,5mm2 is pas je 10A gewoon toe. Dat in NL het ongebruikelijk is, is een ander verhaal (€€€)...Maar in de NEN vind je het niet terug dat het verplicht is overal 2,5mm2 te gebruiken. Klinkt raar, maar is wel waar.
Je huis mag je alles afzekeren (voor zover van toepassing) met 10A. Dan heb je geen 2,5 mm2 nodig.

Maar het plan was om het stopcontact te laten zitten en achter dat ding met 1.5 (oid) de stroom voor de afzuiger af te tappen. Dat stopcontact moet volgens mij normaliter 16A afgezekerd zijn. Het zou vervelend zijn als iemand "effe" een klusje moet doen in de keuken en dat ene stopcontact kan maar 10A. Ik vermoed dat het volgens de regels niet hoort (in NL geen "mag": je /mag/ de norm volgen), maar anders "zou ik het niet willen". Dan veel liever een nieuw 2.5mm^2 snoer voor de afzuiger kopen.