De meesten die google als home automation hebben zullen het ook wel gehoord hebben dat Google de stekker uit de Nest thermostaten V1 en V2 gaat trekken vanaf october. Simpelweg houd dit in dat je thermostaat alleen nog met de hand te bedienen is en alle overige functies komen te vervallen.
Typisch weer een mooi voorbeeld van planned obsolescence, oftewel je koopt een product maar de fabrikant bepaald hoelang jij deze kan gebruiken.
Nu heb ik zelf de Nest thermostaat V3 dus ik voel de bui al hangen dat dit de eerstvolgende zal zijn waarbij de functionaliteit gaat verdwijnen en ik wil dat ruim op tijd voor zijn. Ik heb inmiddels een thin client geflashed met Home assistent en 99% van alle smart producten die ik heb werken met Tuya/Smartlife en zijn te flashen met Tasmota firmware zodat ik alles lokaal kan bedienen en niet meer van clouddiensten afhankelijk ben.
Nu zoek ik nog een vervanger voor de thermostaat en was eens benieuwd wat hiervoor de beste optie is (moet wel opentherm ondersteunen)
Ik ben nog zeer onervaren met Home Assistent dus ben sowieso blij met alle info die ik kan krijgen. Zijn er bijv. Nederlandse forums die hierop gericht zijn?
benleentje
Golden Member
Typisch weer een mooi voorbeeld van planned obsolescence,
IK denk eerder dat het gewoon te weinig geld oplevert en niet dat het bewust zo bedacht is.
Maar ik ben wel een echte Nederlander maar hou niet zo van gratis. Want gratis bestaat gewoon niet. Dus altijd als je iets gratis erbij krijgt denk dan heel goed na van waarom en wat zit erachter. En dat het dus ook net zo makkelijk weer ongedaan gemaakt kan worden als de fabrikant er toch minder geld aan overhoud dan ze hadden gedacht.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (51%)]
Op dinsdag 13 mei 2025 18:00:32 schreef benleentje:
[...]IK denk eerder dat het gewoon te weinig geld oplevert en niet dat het bewust zo bedacht is.
Staat er los van, dan NOG had de fabrikant je op z'n minst de mogelijkheid kunnen geven om je product lokaal te bedienen met een API op bijv. home assistent
Ik gebruik een geroote Toon2 in combinatie met Home Assistant. Kan dan alle data uitlezen maar ook programma beïnvloeden wanneer ik dat wil. Kan ook met een officiële versie icm. abonnement van Eneco dacht ik.
Ik een simpele honeywell round modulation samen met een opentherm gateway.
https://otgw.tclcode.com/
https://www.nodo-shop.nl/nl/48-opentherm-gateway
En die kan ik gewoon lokaal via home assistant aansturen. Geen cloud, zelfs geen wifi, het ding hangt bij mij vast aan het netwerk.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Sine, dank! Die kende ik nog niet. Ik heb nu zo'n ding hangen, maar was er nog niet uit of ik 'm zou laten hangen of iets anders zou bedenken (das het nadeel met een appartement waar je volledig vanaf nul gaat beginnen, de mogelijkheden zijn tegenwoordig gigantisch).
Maar omdat WiFi zo'n achterlijk toverwoord is voor zo'n beetje alles tegenwoordig, zag ik het niet zo zitten om 'm te vervangen, dat opentherm ziet er wel geinig uit 
Sjoerd Kreyns
Golden Member
SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Ik kan je zeggen: Dat werkt perfect die open therm gateway. Bij de nieuwe versie als je dan een POE splitter erbij neemt dan heb je geen extra voeding nodig.
Ik vind het nog een heel gedoe, eigen print maken, behuizing, firmware flashen etc.
Zijn er dan helemaal geen off-the-shelf thermostaten die je local kan bedienen?
Heb je het tweede linkje ook bekeken? Je kunt die modules gewoon kant en klaar bestellen.
https://www.nodo-shop.nl/nl/48-opentherm-gateway
https://www.nodo-shop.nl/nl/59-accessoires-
En je zit hier op circuitsonline, een beetje zelf freubelen zijn we toch ook niet vies van?
Want dat komt er helaas(?) vaak bij als je dingen echt offline wilt houden. Je zult niet snel een fabrikant vinden die iets specifiek ontwikkelt voor een open platform. Al het commerciële spul heeft of een eigen gateway, of wilt aan amzaon/google/apple hangen.
Ik heb een Remeha Isense hangen. Paar tientjes op marktplaats.
Geheel programmeerbaar, en geheel vrij van internetkoppeling.
Op vrijdag 16 mei 2025 09:12:44 schreef Ledlover:
Ik heb een Remeha Isense hangen. Paar tientjes op marktplaats.
Geheel programmeerbaar, en geheel vrij van internetkoppeling.
Programmeerbaar zijn er velen, maar kan deze ook bestuurd worden met HA bijvoorbeeld
Nee, dat is gewoon een programmeerbare thermostaat.
Die kun je wel weer aansturen met die ot gateway, maar dat is niet ideaal. Dan ben je aan het vechten met de programma's die in die isense zitten.
[Bericht gewijzigd door Sine op (14%)]
Ik ga me eens verdiepen in die gateways.
Ik heb net een Nefit Ems-Opentherm Converter moeten aanschaffen om m'n Nest V3 te laten communiceren met de cv.
Ik ga ervanuit nog een aantal jaar ermee uit de voeten te kunnen.
Gelukkig kan HA prima naast Google home draaien dus genoeg tijd om verder in te lezen in alle mogelijkheden.