Ik ben nu bezig met een test van de JDS2900-60M functiegenerator van Junctek. Deze verschijnt waarschijnlijk nog deze week op mijn blog, de geteste generator zal weer via 'Vraag & Aanbod' met een aanzienlijke korting worden aangeboden.

Hoi Bram, da's de elende met mij, ik weet nooit vooraf waar ik in terecht kom qua ontwerp of reparatie. De eerdere funciegenerator van Ascel die ik van Jeever heb voldeed, tot ik tegen de lijntrafo van Bavelt aanliep en ik de pulspauze niet kon instellen.

Hoi Jos, ik ben heel benieuwd naar je resultaten. Vooral of je ook die 2 kpts eens en invloed daarvan eens nader bekijkt lijkt mij wel een rol te gaan spelen met o.a. de resolutie van sinus, zaagtand cq driehoek spanningen. Ik ben ook wel benieuwd naar wat je ontdekt over de extra's zoals een spanningsvorm tekenen e.d.

Wel apart dat de pulsgolven sectie maar tot 6 MHz gaat en met blokgolf tot 25.

Ben heel benieuwd naar je resultaten.

Op woensdag 14 mei 2025 13:51:28 schreef harry64:
Echter heb ik ook wat verder gekeken en kwam op Eleshop de Owon DGE3062 tegen. Als groot voordeel wordt genoemd de 'waveformlengte' in kpts. Voor de 1000 serie van Owon is die 8 kpts en voor de 3000 100 kpts.

Voor zover ik het begrijp uit de spec's van de DGE3000-serie geldt die periodelengte van 100.000 punten alleen voor de arbitrary waveforms. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van die functie van digitale functiegeneratoren en ik denk dat de meeste gebruikers van functiegeneratoren dat niet doen. Het is dus niet verstandig om op die eigenschap te focussen bij een aankoopbeslissing, tenzij u natuurlijk zeer nauwkeurige persoonlijke spanningsvormen wilt gaan maken.

Op woensdag 14 mei 2025 19:55:41 schreef harry64:
ik weet nooit vooraf waar ik in terecht kom qua ontwerp of reparatie. De eerdere funciegenerator van Ascel die ik van Jeever heb voldeed, tot ik tegen de lijntrafo van Bavelt aanliep en ik de pulspauze niet kon instellen.

voor dat soort testen ben je beter af met een klassieke , analoge functiegenerator ipv een DDS. reden is dat je op de anologe voor alles een draaiknop hebt, ook voor de pulspauze verhouding. Bij de digitale is er vaak maar één draaiknop en veel selectieknoppen, je blijft dus knopjes duwen bij experimenteren :-).

@Jos:
In zijn blog stelt Jos de volgende vraag aan zichzelf :

"De meeste functiegeneratoren die tegenwoordig worden aangeboden hebben twee kanalen. U kunt dus twee verschillende signalen genereren. Het nut daarvan ontsnapt aan ons voorstellingsvermogen"

Het tweede kanaal maakt het mogelijk het eerste te moduleren, bvb AM, FM, FSK.. en das best handig om bvb een heel nauwkeurig wobbelsignaal te maken. das dan ook het grote voordeel van de digitale tov de analoge functiegeneratoren, ze zijn heel precies. Das dan weer prettig bij het afregelen van een circuit.

Ha harry64,

Om niet op de techniek te diep in te gaan, de keuze die je hebt gemaakt is een functie generator dat is duidelijk.
Er is namelijk een wezenlijk verschil tussen een functie of golfvorm generator.
Dan kijken welke functie zou je willen gaan gebruiken daar kan je op filteren.
Dan de overige specificaties en uiteraard de prijs.

Ik denk.... @Jeever zal dit beter kunnen beantwoorden dat ook de kleine generatoren vandaag de dag gebruik maken van,
een DDS geen analoge techniek meer.
De DDS in low cost generatoren zijn zover ik weet allemaal uitgerust met een vaste klok als referentie signaal.
Vanuit deze klok wordt een variabele frequentie en een variabele fase afgeleid voor de golfvorm tabel,
waarna de DAC en filtering zorgen voor een analoge representatie van de golfvorm.
Dit werkt op zich prima maar door de vaste klok niet geschikt om een golfvorm zelf samen te stellen.

De uitgangsfrequentie van het gegenereerde signaal is nauw verbonden met de bemonsteringsfrequentie van de generator en,
het aantal samples dat de golfvorm definieert, volgens deze eenvoudige, fundamentele relatie:

Uitgangsfrequentie = Bemonsteringsfrequentie / Aantal samples van de golfvorm.

In de praktijk genereert een DDS-type generator een golfvorm met een bepaalde frequentie door gegevens uit,
een opzoektabel te halen met een frequentie die wordt bepaald door de bemonsteringsfrequentie, die in dit geval overigens vaststaat.

Wanneer we dus dezelfde golfvorm willen genereren, maar op een hogere frequentie zal het aantal samples dat,
de DDS-generator in aanmerking neemt afnemen.
Dit heeft tot gevolg dat de daadwerkelijk gegenereerde golfvorm iets minder nauwkeurig zal zijn dan de beschrijving van de samplegolfvorm.
Als je van plan bent om zelf golfvormen te creëren dan opletten op een klok die variabel is in de DDS motor.....

Groet,
Henk.

Enige wat ik zo snel kan bedenken is een wit met grijstrapjes naar zwart met sync Voor een video trap of syncscheider o.i.d. meten. Of als je een regelspanning in een proces wil simuleren om hysteris e.d. in een processysteem te controleren.

Ow! Hoi Henk. (en ook Kris)

Dank voor jullie uiteenzetting over hoe dat werkt met DDS en waar op te letten e.d. . Ik had dat nog niet zo op die manier uitgeplozen. :)

Ik had er al wel een klein beetje ervaring mee door de AM-zender avonturen en de AD9833 aangestuurd door een Atmega (toch?) 328 of 168. Onder andere De Ascel AE2015 heeft die als basis. Deze voldoet voor m'n meeste werk qua LF, LG, MG en een (laag) deel KG. Zo ook met MF tot 1 of 2 MHz, daarna wordt het wat minder. Hij kan tot 10MHz, maar dan doet ie niet heel veel (fraais) meer. Voor FM MF op 10.7 is ie lastiger tot niet bruikbaar i.i.g. :)

Ha harry64,

Dan heb je eigenlijk al een golfvorm generator nodig je zou immers een blok met een puls duur verhouding willen,
combineren met een tweede blokgolf.
Ik gebruik ook wel eens twee generatoren als je er een kan moduleren gaat goed.....

De functie generator is echt bedoeld om vooraf gedefinieerde golfvormen op te roepen (golfvorm tabel) hier bij kan je,
wel de frequentie en eventueel puls duur veranderen.
De frequentie veranderen gaat over het algemeen gemakkelijker dan met een variabele klok.

De beeld inhoud kan je mooi uit de functie generator halen en een los sync-fabriekje is niet ingewikkeld,
daar sleutel je het actieve video gemakkelijk op......

Groet,
Henk.

Mja, nadeel van een syncfabriek is wel dat je vast zit aan hardware. Een tijdterug zag ik nog wel iets langskomen met een uController, maar dat had toch ook nog wel wat voetjes in aarde qua timing e.d.

Ha harry64,

Ik zou wel een SAA1043 en de SAA1044 voor je hebben twee chippies en een transistor en klaar CCIR norm.
Maar ik zou ook een complete sync-generator beeldgenerator (moderne) van tektronix voor je hebben.
Dan hebt je gelijk zo'n 50 test platen studio norm komt indertijd van PTT IJsselstein.

Groet,
Henk.

Hmmm, heb je een modelnr voor me van die Tek? Kan ik ff online kijken hoe of wat. Ik was er nog niet naar op zoek maar ik heb nog wel wat VCR's en 2 of 3 KTV's staan waar ik nog eens wat mee wil gaan doen.

Ha harry64,

Dat is de TSG271....

Heb me recent een toestel uit de Rigol DG800 Pro serie gekocht.

Je kan er een DG922 Pro van maken door deze 'software upgrade' toe te passen: https://www.eevblog.com/forum/testgear/rigol-just-launch-its-new-funct…

En dan heb je naar mijn mening toch wel een zeer degelijke 2 kanaals 200 MHz AWG voor een correcte prijs. Blijft uiteraard wel dubbel zoveel centen als wat je initieel aangaf te willen uitgeven.

Ha Swake,

Dat lijkt mooi maar of het dat is :? heb je de specificatie/eigenschappen gemeten.
Vaak is het zo dat tijdens het fabricage proces er automatisch kalibratie instellingen worden geladen,
nu kun je wel in het model script een wijziging aanbrengen maar daarmee is het apparaat niet gekalibreerd.
Ik wil niet zeggen dat het niet werkt maar wees voorzichtig en controleer de eigenschappen.
Als de fabrikant een functie upgrade via een sleutel aan geeft dan zal het werken er zijn dan alleen maar zaken uitgeschakeld,
maar wel meegenomen in de productie.
Maar de meeste van dat soort apparaten kunnen infield niet gewijzigd worden dan is het opletten......

@harry64,

Is een mooi apparaat en dan ben je gelijk klaar, leuk dat je nog analoge video gebruikt.
Ik heb ook nog een analoge TV meetzender van R&S stereo/twee toon geluid.
Wat doe je zoal in video?

Groet,
Henk.

Voorheen was ik soms bezig om Super8, Betamax, V2000, VHS e.d. om te zetten naar DVD/MP4. En ik had een keer voor een vriend z'n bruiloft gefilmd maar ben gestrand met monteren door de gedwongen verhuizing in 2018. Ik kan daar slecht tegen en ik moest veel weggooien, waar ik nooit blij van wordt.
In de tussentijd overleed een goede vriendin en zat ik ineens met drie konijnen en een kat plus heel veel spullen en veel 'gedoe', dus toen was het huis weer propvol en chaos.

Maar ik begin nu eigenlijk pas een beetje m'n draai te vinden en heel langzaam aan dingetjes weer een 'nieuw' plekje te geven, uitzoeken en sorteren. Het is nog wel een grote chaos maar ik ben i.i.g. weer begonnen met dingetjes doen. :P

Op woensdag 14 mei 2025 16:58:40 schreef Jeever:
Ik ben nu bezig met een test van de JDS2900-60M functiegenerator van Junctek.

De test van de JDS2900-60M is klaar en staat nu op mijn blog:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/jds2900-60m-60-mhz-funct…

Ik heb de Owon DGE2035 nu 1 jaar in gebruik, en die doet alles (wat ik) er van verlang. Ik ging eerst voor de Uni-t, maar heb toch besloten deze te nemen op advies van Eleshop.

Dank u Jeever. Een interessant apparaat voor dat geld. Gezien het feit dat AM, FM, FSK modulatie e.d. ontbreekt, is deze het niet voor mij.

Ik denk dat ik uiteindelijk voor de DGE3032 ga.

Hi Harry64 :-)

Ga voor de paar tientjes die het meer kost voor de DGE3062.
Dit vooral voor de sample rate.

Groet,
Bram

Wat ik persoonlijk bij al die nieuwe generatoren mis is een knop waarbij je traploos de frequentie kunt verstellen.

Ik heb zelf een rigol 1022, en die heeft de onhebbelijke eigenschap dat hij bij iedere parameterverstelling even inhoudt en opnieuw begint met de golfvorm.
Gru-we-lijk irritant.

Dus ik heb een paar jaar geleden op een radiomarkt een "good old" analoge funcgen gescored ... en die gebruik ik eigenlijk meer dan die digi bak.
Ook merk ik dat directe toegang tot parameters (ofwel, een directe knop op het front) wat mij betreft een stuk prettiger is dan druktoetsen en door menu's graven.

Da's irritant i.d.d.

Het lijkt er op, zoals het model dat Jeever getest heeft, dat ze via software veel directer toegankelijk zijn.

Ik heb dat trouwens ook met m'n digi scoop vs de analoge. Dat de trace van rechts naar links loopt, maar ook het 'stotteren' soms. De digi heeft zo z'n plus en min puntjes, maar de analoog kan dan toch weer dingetjes die het digi beestje minder goed afgaan. X-Y weergave schijnt nogal eens 'gedoe' te geven met digi of het zit er gewoon niet op. Digi is dan wel weer 'handig' met langzame metingen onder de 50mS en lager. Een 1S/div met een analoog zonder geheugenscherm is ook lastig.

Dus voor langzame metingen gebruik ik de digi.

Impulsieve ingeving:
Als ik die DGE3062 koop... Is het dan een idee dat Jeever die test op de gebruikelijke manier? Kan ie daarna gewoon weer terug naar mij en zijn we veel wijzer over dit apparaat.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (13%)]

Hi,

Ik heb jaren geleden mijn HP3310 Functie generator verkocht.
Die heeft wat Sine omschrijft een mooie continu golfvorm omdat deze analoog is opgebouwd.
Mooi voor alles beneden zeg 1MHz, maar reken je daarmee jezelf ook weer niet rijk.

De moderne digitale functie generatoren kunnen veel meer en de kwalitijd van de golfvorm is bijna altijd beter.
Een goede analoge generator voor erbij(b.v. de HP 3310), is wat mij betreft optimaal.

Dus wacht tot er zoiets voorbij komt op Ebay of een rommelmarkt.
Hou er rekening mee, dat als je hem koopt, dat je er aan moet sleutelen. :-)

Groet,
Bram

Ik heb een Toellener 7404 op de kop getikt. Een vroege versie met een zwart front.
Van begin jaren 90 gok ik, er zit amper een opamp in de generator. Het gros is met discrete torren opgebouwd.

Een tweede (die ik niet kon laten liggen voor de prijs) is een wavetek 191, ook weer op een beurs, het enige wat ik daar aan heb moeten doen is de druktoetsen masseren. Deze is van midden 80 gok ik.

Nog een voordeel, dat ding doet 30Vpp. Dat doen nieuwe dozen vaak niet meer.

En ja, de golfvormen van deze dingen zijn niet zo prefect als een digi-doos. Maar meestal heb je dat ook niet nodig. De moeilijkste blijft de Sinus, die wordt meestal met een sine-shaper ergens uit een driehoek omgevormd, en dat is ook bij de grote jongens zeker niet perfect.

Als een sinus met een lage THD belangrijk is dan kun je analoog beter kijken naar een echte sinus generator.

-edit-
Hoewel ..

Op zondag 18 mei 2025 15:54:20 schreef blackdog:

Dus wacht tot er zoiets voorbij komt op Ebay of een rommelmarkt.
Hou er rekening mee, dat als je hem koopt, dat je er aan moet sleutelen. :-)

Zeker, voordeel is dat dat kan, niet zelden een service manual beschikbaar is en dat je alle onderdelen nog wel kunt vinden.