blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ik heb jaren geleden mijn HP3310 Functie generator verkocht.
Die heeft wat Sine omschrijft een mooie continu golfvorm omdat deze analoog is opgebouwd.
Mooi voor alles beneden zeg 1MHz, maar reken je daarmee jezelf ook weer niet rijk.
De moderne digitale functie generatoren kunnen veel meer en de kwalitijd van de golfvorm is bijna altijd beter.
Een goede analoge generator voor erbij(b.v. de HP 3310), is wat mij betreft optimaal.
Dus wacht tot er zoiets voorbij komt op Ebay of een rommelmarkt.
Hou er rekening mee, dat als je hem koopt, dat je er aan moet sleutelen. 
Groet,
Bram
Ik heb een Toellener 7404 op de kop getikt. Een vroege versie met een zwart front.
Van begin jaren 90 gok ik, er zit amper een opamp in de generator. Het gros is met discrete torren opgebouwd.
Een tweede (die ik niet kon laten liggen voor de prijs) is een wavetek 191, ook weer op een beurs, het enige wat ik daar aan heb moeten doen is de druktoetsen masseren. Deze is van midden 80 gok ik.
Nog een voordeel, dat ding doet 30Vpp. Dat doen nieuwe dozen vaak niet meer.
En ja, de golfvormen van deze dingen zijn niet zo prefect als een digi-doos. Maar meestal heb je dat ook niet nodig. De moeilijkste blijft de Sinus, die wordt meestal met een sine-shaper ergens uit een driehoek omgevormd, en dat is ook bij de grote jongens zeker niet perfect.
Als een sinus met een lage THD belangrijk is dan kun je analoog beter kijken naar een echte sinus generator.
-edit-
Hoewel ..
Op zondag 18 mei 2025 15:54:20 schreef blackdog:
Dus wacht tot er zoiets voorbij komt op Ebay of een rommelmarkt.
Hou er rekening mee, dat als je hem koopt, dat je er aan moet sleutelen.![]()
Zeker, voordeel is dat dat kan, niet zelden een service manual beschikbaar is en dat je alle onderdelen nog wel kunt vinden.