Ik heb een usb naar serieel adapter Eminent EM1016.
Het ding heeft als uitgang een 9-polige D connector en kan meerdere protocollen aan, ook RS485.
Kan die adapter ook DMX aansturen en hoe ziet de bedrading van het verloopje van de 9-polige connector naar de XLR plug eruit.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Het is voor een eenmalig project, daarom zit de aanschaf van een originele USB-DMX adapter er niet in.
Kennelijk zit dit erin
Chipset: Prolific PL2303

Ik denk niet dat het zomaar gaat werken.
En voor 4 tientjes heb je een werkend kabeltje.

Die prolific kan misschien wel RS485 praten op bitniveau, maar is dat ook RS485 qua spanningen en terminatie?

Als dat klopt kan ie gewoon DMX. DMX is namelijke gewoon RS485 op de kabel. Er zijn wat subtiele details in timeouts op hogere protocollagen, maar dat regelt je DMX programma wel.

Pinout hangt een beetje af van je connector, GIYF. ("DMX pinout").
Pinout van je eminent mag je ook zelf googlen.

Hou er rekening mee dat de definities van + en - bij RS422/485 nog wel eens wissellen tussen fabrikanten dus als het niet werkt altijd even + en - wissellen.

als ik die adapter opzoek

https://support.eminent-online.com/hc/article_attachments/21010821857170

dan zie ik al optie adapters om uberhaupt RS485 te kunnen

verder vind ik zaken als:
Automatische baud rate switching, ondersteunt snelheden van 115.2 Kbps over 1200 meter.

waar DMX al 250 Kbps doet

ik verwacht niet dat je door middel van een paar pinnen te knopen dat ding DMX laat doen

Op vrijdag 16 mei 2025 12:23:47 schreef buzzy:
Kan die adapter ook DMX aansturen en hoe ziet de bedrading van het verloopje van de 9-polige connector naar de XLR plug eruit.

Nee, dat kan niet. DMX werkt met RS485, Dat zijn signalen van +5V en 0V verspreid over twee draden die nooit hetzelfde zijn. (1 draad 0V andere 5V of andersom. ) Je moet extern afspreken WIE er gaat zenden en wie er gaat ontvangen. Bij DMX: De DMX controller stuurt, de lampen ontvangen....

De 9 pins RS232 werkt met signaal niveaus van -12V (voor logische 1) en +12V (voor logische nul), ook twee draden, een voor verkeer de ene kant op en de andere voor verkeer de andere kant op.

(Moderne, goedkope seriele adapters "vergeten" de signaal-niveau-conversie-chip: veel ontvangers ronden +3.3V wel af naar "zal wel +12 geweest zijn" en 0V naar "zal wel -12V geweest zijn". Scheelt een chip).