Ik ben nieuw hier en heb wat hulp nodig. Heel veel verstand van elektronica heb ik niet maar als ik een duidelijk schema krijg te zien met + en - en de daarbij te bestellen componenten, dan red ik het wel om het in elkaar te solderen. Ik heb bv. onlangs een soldeerbout aangepast zodat nu via een sensor de temperatuur van de punt in te stellen is. Die bestaan al - ik weet het - , maar niet voor zware glas in lood soldeerbouten. Dan hebben jullie een idee van "net iets meer weten dan niks".
Nu mijn vraag: ik wil de sluitertijden van een oude lens/camera testen via de IPhone. Ja, dat kun je ook gewoon kopen met een device (€60) en een gratis app. Device zet licht om in impulsen voor geluid wat dan blijkbaar in de IPhone wordt gemeten via de app.
Van zo'n device kom ik op het Internet een schema van een circuit tegen. Er is sprake van een schema met een BPX38, een 4.7K weerstand en een "standaard Apple connector (zie bijlage). Maar dan komt mijn gebrek aan kennis naar voren want dat circuit zal toch ergens stroom (batterij?; welke?) vandaan moeten halen en een BPX38 heeft 3 pootjes (heb geduld:)) en in het schema zie ik maar twee aansluitingen?
Wie kan mij iets sturen wat wel te begrijpen en te maken valt voor een leek? En waar ik mijn mobiel niet mee opblaas..... Of bestaat er al standaard een te kopen DIY circuitje?

[Bericht gewijzigd door Jeroen op (98%)]

De spanning wordt door de microfooningang geleverd. De B(asis) poot wordt niet gebruikt.

In het verleden heb ik m'n eigen sluitertijdentester gemaakt, en gordijnsnelheidsmeter, om m'n gereviseerde Pentax MX (2x), KX en nog een verdwaalde rangefinder, opnieuw te kunnen afregelen.

Maar ik gebruikte daarbij een digitale oscilloscoop (Tektronix TDS210).

Mogelijk iemand in uw kennissenkring die een oscilloscoop heeft? Mag een simpel exemplaar zijn, mechanische sluiters zijn traag (voor electronica-begrippen).

Als de fototransistor 3 aansluitdraden heeft, mag de basis gewoon niet-aangesloten blijven.

Het zwarte kastje is de sluitertijdsensor, werkt o.b.v. een 3V lithium-batterijtje. Bruine printje is de gordijnsnelheidssensor, met twee fotodiodes, voorschakelweerstandjes en 3V lithium batterij.

Hoe een iphone hiervoor te gebruiken weet ik helaas niet, maar wat Arco zegt, het lijkt me aannemelijk dat de microfooningang van de telefoon geschikt is voor electret-microfoons, en die hebben altijd voedingsspanning nodig. Dus waarschijnlijk levert de telefoon gewoon de benodigde spanning voor uw fototransistor.

Ik neem aan dat u ook de truc kent om sluitertijden te meten met een ouderwetse (beeldbuis) TV? Opnames maken, en aan de hand van de breedte van de balk kan men redelijk nauwkeurig de korte sluitertijden (1/50; 1/125; 1/250; 1/500; 1/1000) bepalen.

@Nonius : ter info, die truuk met de klassieke CRT tv werkt op die manier enkel voor gordijnsluiters.

werpt meteen twee vragen op... (1)heeft TS te maken met een gordijn of centraalsluiter.. (2) heeft ie nog een crt tv :-) ?

lang geleden bouwde ik een simpele SS meter die het resultaat meteen in Volts weergaf op een (toen nog) analoge multimeter. (met juist resultaat, ongeacht of het centraal of gordijn was)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (29%)]

(2) heeft ie nog een crt tv :-) ?

Goed punt inderdaad.... de spoeling begint dun te worden. Ik heb nog één kleine Z/W CRT-TV die om deze reden bewaard wordt. Denk niet dat de meeste 'normale' mensen nog zoiets in huis hebben.

Sowieso kost die methode een filmrolletje, dus alleen geschikt als eindcontrole - niet om af te regelen.

De schakeling van OP is trouwens eigenlijk hetzelfde als de simpele fotodiode-in-een-BNC-connector, die ik vroeger gebruikte om de werking van IR-afstandsbedieningen te controleren (in de tijd voordat elke GSM een camera had, waarmee het veel sneller en simpeler is om te checken of er infrarood-licht uit de afstandsbediening komt).

[Jypy] standaard Apple connector (zie bijlage)

Die connector lijkt me op het eerste gezicht gewoon een reguliere 3.5mm 4-polige connector. Enige verschil is dat hij 4-polig is i.p.v. de nog meer voorkomende 3-polige 3.5mm stereoconnector, maar ook de 4-polige is makkelijk te krijgen. (verbaast me eigenlijk wel dat Apple een standaard connector gebruikt - zo ken ik hen eigenlijk niet....)

Overigens, 40 euro voor een fotodiode/fototransistor-in-een-huis-tuin-en-keuken-connector?! Da's snel verdiend! https://www.filmomat.eu/photoplug

Zie foto hieronder van het binnenwerk van m'n zelfbouwsel, met rijkelijk veel hotglue.... stelt niets voor om zelf te maken. De bayonetvatting (Pentax K-vatting) maakte het ding wel een genot om mee te werken. Met een losse sensor-in-een-plug blijft het wat prutsen, maar voor incidenteel gebruik ook geen enkel probleem.

Op maandag 19 mei 2025 12:17:57 schreef Arco:
De spanning wordt door de microfooningang geleverd. De B(asis) poot wordt niet gebruikt.

Tnx voor je antwoord. Ik heb intussen wat gezocht maar ik zie dat de BPX38 een ouder type fototransistor is. Zou je mij advies kunnen geven welk type fototransistor ik dan nu moet/kan aanschaffen om dit geheel te maken?

Zou je iets kunnen doen met licht naar geluid omzetten? Er is vast wel een geluidsrecorder-app met een grafische weergave met een tijdschaal. Gebruik de photo-transistor in een potentiometer-schakeling om de sterkte van een audio-signaal te beïnvloeden.. (photo-transistor parallel aan de potmeter van je geluids-installatie misschien?).

Ik heb geen idee hoe snel die I-phone videos kan maken (frames per second), daar zou je misschien ook iets mee kunnen doen.

zo zat mijn SS metertje ongeveer in elkaar, heel lang geleden.

T1 werkt als stroombron, die C oplaad gedurende de sluitertijd. uitlezen via voltmeter, die dmv buffer is aangesloten op diezelfde condensator. De waarde blijft meer dan lang genoeg stabiel voor uitlezing.

heel veel gebruik van gemaakt :-)

Op maandag 19 mei 2025 21:20:46 schreef Jypy:
[...]
Tnx voor je antwoord. Ik heb intussen wat gezocht maar ik zie dat de BPX38 een ouder type fototransistor is. Zou je mij advies kunnen geven welk type fototransistor ik dan nu moet/kan aanschaffen om dit geheel te maken?

De BPX38 is (hoewel obsolete) nog wel te vinden: https://nl.rs-online.com/web/p/phototransistors/1685362
Als vervanger kun je een BPX65 nemen (die is ook veel sneller: rise/falltime 12nS ipv 12uS) . (let wel: beide zijn IR detectors, dus met standaard leds doen ze weinig)