Vrienden,
Ik ben op zoek naar een service manual van een Arcan CD192 CD speler.
Ik heb wel wat kunnen vinden op elektrotanya maar dat is volgens mij alleen de DAC en volgens mij zit het 'm in de voeding. Het betreft hier een nog nooit gebruikte speler van 15 jaar oud. Kan iemand me hierbij/aan helpen. Het is eigenlijk zonde dat het apparaat bij de stort beland.
Moet ik er nog bij vertellen. U502, het onderdeel naast de netschakelaar wordt te warm.
[Bericht gewijzigd door douwebakker op (11%)]
Dag Rene, dat zou natuurlijk best kunnen. Ik heb gemeten op U502, dat is een LM317 waar een 5V spanning vandaan moet komen maar er komt maar 3.63V uit. Omdat deze ook te warm word ga ik er van uit dat er ergens verderop iets van een sluiting zit.
Ik heb trouwens het schema kunnen vinden. De CD192 in namelijk dezelfde als een CD73, maar dan met een deftige DAC. Het schema staat hier: https://www.manualslib.com/manual/530725/Arcam-Diva-Cd73.html
miedema
Golden Member
Ha douwebakker,
Het klinkt alsof er sluiting zit op die +5V voedingslijn. Daardoor gaat de LM317 in stroombegrenzing, en daalt dus z'n uitgangsspanning.
Ik zou dus eerst zoeken wat de te hoge stroom opname op de +5V rail veroorzaakt.
Een klassieker is een ontkoppel tantaaltje dat in sluiting ligt.
groet & succes, Gertjan.
Op dinsdag 20 mei 2025 17:04:51 schreef miedema:
Ha douwebakker,Het klinkt alsof er sluiting zit op die +5V voedingslijn. Daardoor gaat de LM317 in stroombegrenzing, en daalt dus z'n uitgangsspanning.
Ik zou dus eerst zoeken wat de te hoge stroom opname op de +5V rail veroorzaakt.
Een klassieker is een ontkoppel tantaaltje dat in sluiting ligt.
groet & succes, Gertjan.
Ik heb de print er even uitgehaald. Met een externe voeding 11V aangesloten. Voor vandaag stop ik ermee. Morgen is er weer een dag.
Douwe
Inmiddels ben ik een paar dagen verder. De voeding blijkt echter wel in orde. Bij de metingen die ik in eerste instantie deed gebruikte ik niet de juiste aarde.
Nu meet ik op de uitgangen van de regelaars de volgende spanningen:
U501 LM317 8,23V (8V)
U502 LM317 5,05V (5V)
U503 LM337 -29,73V (-30V)
U504 LM317 11,56V (12V)
U505 LM337 -11V (-12V)
U506 LM317 5.74V (5V)
U507 LM317 3,71V (3,6V)
De waarden uit de manual staan tussen haakjes.
Als extra zit er in het toestel een deftige DAC. Zodra ik deze DAC aansluit op het moederboard blijft het apparaat dood. Het display blijft ook donker. Zonder DAC heb ik wel dispay, de spindelmotor gaar snel draaien maar de pickup focust niet.
Douwe
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 22 mei 2025 20:59:41 schreef testman:
klinkt als problemen in de DAC. checken of het ic de oorzaak is of een tantaal oid..
Er zitten geen tantaaltjes op. Je kunt er trouwens ook niet goed bij. De DAC print is met de hoofdprint verbonden met korte flex kabels. Je kunt er dus niets aan meten. Daarvoor heb je flex verlengers nodig en die heb ik niet.
Op donderdag 22 mei 2025 21:28:56 schreef Sine:
Als er tantaaltjes op zaten had dat gekund ... maar ik zie ze niet.
Ik denk dat ik het toestel niet kan repareren. Het is sowieso al een ingewikkeld apparaat en daar komt bij dat ik het ook niet goed meer kan zien.