Motorplaatje? Wat staat daar op? En als het echt niet anders kan, zo'n groot vermogen zal die motor niet zijn: een 1 fase IN, en 3 fase uit 230V frequentieregelaar. De elektrische installatie zal waarschijnlijk wél op kosten van Fluvius worden aangepast. Zo werkte het bij ons, in Delft NL, wel in ieder geval.

Het is een speciale motor met twee snelheden. Dahlman denk ik dat het noemt.

Op donderdag 22 mei 2025 14:10:30 schreef timbo917:
Nu bel ik naar fluvius voor meer info en die zeggen vlakaf dat dit niet hun probleem is en voor eigen kosten is. Klopt dit? Iemand vergelijkbare situatie voorgehad?

Dat hangt er vanaf af. Als ze die 3x230V laten liggen dan zijn de kosten idd voor jou (en ik vermoed te horen aan het antwoord van Fluvius dat dit bij jou wel eens het geval zou kunnen zijn) Nemen ze die weg dan ga je sowieso iemand van Fluvius over de vloer krijgen en doen zij alles, tenminste een onderaannemer.

Het is trouwens Dahlander, een Dahlman is iets anders :)

Het oud net hangt tussen palen in de lucht en verdwijnt volledig. Alleen het nieuwe 400v zal er liggen. Bedankt voor de correctie,ik wist dat het er op leek maar had het dan toch niet goed onthouden.

Ik heb in 2010 een gelijkaardige overschakeling van het net gehad op het werk. Toen heeft de netbeheerder (via een onderaannemer) de verdeelkast aangepast en hebben we ook tijdelijk een transformator in bruikleen gehad.

Dat was allemaal gratis maar ik kan me voorstellen dat ze de kosten voor ombouw van machines of permanente transformatoren niet op zich gaan nemen.

Op donderdag 22 mei 2025 15:20:04 schreef McAwesome:
Dat was allemaal gratis maar ik kan me voorstellen dat ze de kosten voor ombouw van machines of permanente transformatoren niet op zich gaan nemen.

Dat zou ik toch aanvechten.

Als ze al bezig zijn, komen ze binnenkort wel langs om de boel te bekijken en opnemen wat er moet gebeuren. Je kunt ook marktplaats in de gaten kunnen houden, er zijn ook mensen die nu een trafo hebben om een 400 VOLT machine te voeden en straks er tussenuit moet. Maar let wel op het vermogen van je motor en dat op basis van de aanloopstroom.

Een spaartrafo is een redelijke oplossing.
Ik haal ze bij voorkeur bij Erea in Wijnegem

ik denk dat je je beter druk maakt of er naar je garage wel een 5 aderige kabel ligt en geen 4 aderige kabel. hetzelfde voor een evt fornuis of andere motor als van een pomp oid.

Alles in huis is voorzien voor een omschakeling naar 400v+N. Toen we het huis begonnen te verbouwen wisten we dat de omschakeling ooit zou komen. Dat is nu 10 jaar geleden en het is zo ver. Ik maak me zeker niet druk maar ik hoor tegenstrijdige dingen. Ik heb nu al twee mensen gehoord die ik ken waar fluvius een transformator voorzien heeft. Is wel een dikke 15 jaar geleden. Ga toch nog is een mail sturen naar fluvius om het uit te klaren. Moest ik recht hebben op een transformator ga ik die zeker niet afslaan omdat zelf een te moeten kopen.

Is al wat jaren geleden maar bij de ombouw in onze straat was ook een meubelmaker geïmpacteerd. Destijds Intercom, heeft de kosten voor ombouw van de motoren op zich genomen. Toen deden ze dat nog zelf. Tegenwoordig zit dat bij onderaannemers.

Uiteindelijk zijn zij de oorzaak dat je niet kan verder werken met uw installatie.

Ik denk dat ze dit in eerste instantie moeten. Maar als ze het niet doen, ga je hen dan aanklagen? Vervolgens kan je gezeik krijgen dat je schuur volgens de gemeente helemaal niet gebruikt mag worden voor metaalbewerking als activiteit (een vriend heeft dat gehad na een klacht van een boze buurvrouw), en dan zijn de poppen aan het dansen.

Ik heb zelf ook een aantal machines op 3x230V en zelfs 3x190V en een transfo is niet zo duur, zeker niet tweedehands. Kan je geen gezeik voor op je nek halen.

Op donderdag 22 mei 2025 18:47:38 schreef timbo917: Ga toch nog is een mail sturen naar fluvius om het uit te klaren.

Het is niet omdat je daar contractueel recht op hebt dat Fluvius onmiddellijk ja gaat zeggen. Is zoals garantie, is ook vaak njet tot je begint met een AS.

Dus ik zou voor mijn hobby geen draaibank in mijn garage mogen hebben? Op wat slaagt dat nu? Is toch niet dat ik daar gevaarlijke of milieuonvriendelijke dingen zit te doen? Ik zal wel zien wat er gebeurt.

Op donderdag 22 mei 2025 22:58:18 schreef timbo917:
Dus ik zou voor mijn hobby geen draaibank in mijn garage mogen hebben? Op wat slaagt dat nu? Is toch niet dat ik daar gevaarlijke of milieuonvriendelijke dingen zit te doen? Ik zal wel zien wat er gebeurt.

Van mij mag alles hoor! Niet boos worden ;)

Wat vaak het probleem is is dat een schuur bij de gemeente staat aangegeven als “garage” of “opslag”. In het eerste geval mag je er een auto stallen, in het tweede geval wat spullen die je als burger nodig hebt opslaan.

Als je daar nu een werkplaats van maakt (en wees gerust dat doet iedereen) klopt die bestemming eigenlijk niet meer en dien je een melding te maken bij de gemeente. Bovendien heb je vaak een meldingsplicht voor stationaire machines ook nog. Ik geloof dat de regels per gemeente verschillen maar bij die vriend waar ik het over had was er een grens van 5 kW voor totaal vermogen van metaalbewerkingmachines en moesten stationaire houtbewerkingsmachines sowieso worden aangegeven. Dus als je een hobby cirkelzaagtafel hebt in die gemeente moet je dat melden. Natuurlijk doet bijna niemand dit dat weet ik ook wel, en de gemeente zal niet de politie van huis naar huis laten gaan op zoek naar hobby machines. Maar in het geval van mijn vriend was er een klacht en dan probeert de gemeente dit wel te gebruiken als stok om mee te slaan. Mijn vriend had uiteindelijk maar 4,5 kW aan machines, deels ook omdat een aantal machines toevallig uit elkaar lag en de ambtenaar creatief besloot dat deze dus niet “aangesloten” waren. Maar het kan dus wel degelijk problemen geven.

Edit: wat meer info: https://vlaremwegwijzer.navigator.emis.vito.be/?execution=e1s1 als je op deze link dus via schrijnwerkerij de vragen invult komt er op een bepaald moment de vraag: heeft u machines voor het bewerken van metaal. Als je dan aanduidt dat je meer dan 5kW totaal aangesloten vermogen hebt en niet in industriegebied is het antwoord dus dat je een meldingsplicht hebt. Ik weet niet hoe zwaar je draaibank is maar gezien de dahlander op 3x230 vermoed ik dat het een Celtic is van 3 kW? Dan zit je met een paar andere machines snel aan 5 kW.

[Bericht gewijzigd door Harrie729 op (14%)]

Is dat in België? Nog nooit niet gehoord dit!

Op vrijdag 23 mei 2025 06:52:56 schreef timbo917:
Is dat in België? Nog nooit niet gehoord dit!

Vlarem is Vlaams ja, ik ga er vanuit dat je in Vlaanderen woont?

https://nl.wikipedia.org/wiki/VLAREM

Die VLAREM regels zijn normaalgezien enkel van toepassing voor economische activiteiten en niet voor hobbymatig gebruikt. De gelinkte webpagina alludeert daar ook naar in dit stukje van hun inleiding: "...voor een beperkt aantal K.M.O's indicatief nagaat of een activiteit meldings- of vergunningsplichting is..."

Ook de wikipedia verwijst uitsluitend naar een commerciële insteek: "...Het hoofddoel van VLAREM is het voorkomen en beperken van hinder, milieuverontreiniging en veiligheidsrisico’s van bedrijven, handelszaken, ..."

Dus ik zou me niet al te druk maken in die draaibank en frees in je hok waar je voor de hobby leuke dingen mee maakt.

Op vrijdag 23 mei 2025 08:02:58 schreef Shock6805:
Die VLAREM regels zijn normaalgezien enkel van toepassing voor economische activiteiten en niet voor hobbymatig gebruikt. De gelinkte webpagina alludeert daar ook naar in dit stukje van hun inleiding: "...voor een beperkt aantal K.M.O's indicatief nagaat of een activiteit meldings- of vergunningsplichting is..."

Ook de wikipedia verwijst uitsluitend naar een commerciële insteek: "...Het hoofddoel van VLAREM is het voorkomen en beperken van hinder, milieuverontreiniging en veiligheidsrisico’s van bedrijven, handelszaken, ..."

Dus ik zou me niet al te druk maken in die draaibank en frees in je hok waar je voor de hobby leuke dingen mee maakt.

Verder in datzelfde wiki artikel komen ook bijvoorbeeld stookolietanks aan bod van particulieren. Een particulier met meer dan 5 honden moet dit ook aangeven, enz.

Een hobby kan allemaal prima zolang er geen haan naar kraait, maar zodra de instanties in je hok komen wordt het anders. Die vriend van mij had geluk dat hij een welwillende ambtenaar tegenover zich had. Hij had ook geen bedrijf, het was allemaal hobby.

Ik herinner mij ook de aflevering van de rijdende rechter van de boze buurvrouw (in Nederland dan wel) die de oldtimers in de tuin van haar buurman niet mooi vond. Hij kon alles weg doen want een tuin was niet om aan auto's te sleutelen. Dat terwijl er honderden oldtimers in garages en onder afdakken en zeilen staan in Nederland.

Terug on topic: Je kan Fluvius vragen om je machine om te bouwen maar als ze dat niet willen doen zou ik mijn schouders ophalen en gewoon die 100 euro uitgeven aan een transformator op marktplaats...

Op donderdag 22 mei 2025 22:58:18 schreef timbo917:
Dus ik zou voor mijn hobby geen draaibank in mijn garage mogen hebben? .

tuurlijk mag dat, en zelfs al mocht het niet, Fluvius gaat zich daarmee niet inlaten.

De omschakeling van de resterende 230V netten in BE is al zo een 50 jaar aan de gang... Fluvius zet alle motoren om van driehoek naar ster etc.. mar als jij een motor in gebruik hebt die die mogelijkheid niet heeft moet die al een zekere leeftijd hebben. En daar gaan ze niet bij helpen, het toestel is te oud.. trafo , een andere motor of een frequentie omvormer en je kan weer verder.

Ik had nog een radio met AM, maar dat heeft de VRT niet belet om met AM uitzendingen te stoppen. :-)

Bedenk wel dat een dergelijke oude motor mogelijk niet geschikt is voor inverter bedrijf, dat heeft met de isolatie te maken. In dat geval zou je ook nog een sinusfilter nodig hebben. Het voordeel is natuurlijk dat de motor dan ook gelijk traploos in toeren regelbaar is.

Als je een motor met een standaard bouwvorm kwijt kunt, is dat waarschijnlijk de simpelste oplossing; zo niet, dan is een verhuis transformator de volgende simpelste oplossing.

ik zou zelf niet te technisch gaan beginnen en fluvius gewoon laten doen.
de moment ze dan de omschakeling komen doen, kan je dan zeggen: ik wil mijn machines wel testen voor de omschakeling en na de omschakeling dat alles nog werkt.
en neem gerust die technieker mee op je ronde.

als die het toestel zal zien staan, zal die zelf wel in actie schieten. en anders blaas je de motor op met 400V en draaien zij op voor de herstelling.
immers het toestel werkte VOOR zijn kwamen en ging kapot nadat zijn werken hebben gedaan

Op vrijdag 23 mei 2025 11:23:56 schreef fcapri:
ik zou zelf niet te technisch gaan beginnen en fluvius gewoon laten doen.
de moment ze dan de omschakeling komen doen, kan je dan zeggen: ik wil mijn machines wel testen voor de omschakeling en na de omschakeling dat alles nog werkt.
en neem gerust die technieker mee op je ronde.

als die het toestel zal zien staan, zal die zelf wel in actie schieten. en anders blaas je de motor op met 400V en draaien zij op voor de herstelling.
immers het toestel werkte VOOR zijn kwamen en ging kapot nadat zijn werken hebben gedaan

Ik denk dat je hier toch wat veel verwacht van de "technieker" van Fluvius.

Bij ons kwamen ze ook de meters vervangen en heb ik mezelf een kwartier van de domme gehouden toen de technieker de watermeter linksom probeerde vast te zetten en dat maar niet lukte.

Bewijs aan fluvius maar eens dat die oude draaibank tevoren wel prima werkte.

Zoek de elektriciën op die de machine destijds heeft aangesloten. Mogelijk moest die aanpassingen doen om met de daar beschikbare netspanning overweg te kunnen.

Op vrijdag 23 mei 2025 12:12:24 schreef Harrie729:

Bewijs aan fluvius maar eens dat die oude draaibank tevoren wel prima werkte.

tonen dat ALLES werkte voor de verandering ;-).
film het desnoods als je de toer doet.

als ze bij mij dergelijke ombouw zouden doen, zou ik dat ook doen.
zonnepanelen die werkt, draaibank draait, bandenmachien werkt, compressor werkt...

na ombouw BOEM: tja, dan deden ze iets fout