Hallo,

hierbij deel ik mijn ervaring met het maken van een plastic schuifknopje. Kan mogelijk van pas komen voor een volgende repairder.

Het ging in dit geval om een Kobo Aura e-reader, waarvan een plastic onderdeeltje (een schuifknop die de aan/uit schakelaar bedient) nergens meer te bekennen was.

Ik probeerde het (kleine) knopje eerst uit een klein stukje hout te modelleren, maar dat bleek een doodlopende weg: de vorm was wat ingewikkeld en lastig in te schatten, en sommige delen van de knop waren erg dun.

Al zoekende op Internet stuitte ik op een kneedpasta die in de modelbouw/spellenwereld gebruikt wordt, genaamd 'Milliput'. Het is een 2-componenten epoxy-gebaseerde pasta die na drogen (ca 4 uur) keihard wordt.

In mijn eerste poging bekleedde ik beide kanten van de e-reader met huishoudfolie, plaatste een beetje Milliput op de plaats waar de knop moest komen, en drukte de behuizingshelften op elkaar.

Dat leverde (na 8 uur wachten) de volgende vorm op, die bij nabewerken met een vijl brak, omdat bepaalde delen te dun voor de pasta waren:

Een tweede poging, waarbij ik een stukje metaal (van een RF shield) als drager gebruikte, slaagde wel. Het knopje zag er na nabewerking als volgt uit:

Het eindresultaat:

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met dit of een ander materiaal.

Groetjes, Roland.

Bonus foto: poging II in wording.

[Bericht gewijzigd door DeRokendeBout op (16%)]

Dergelijke reparaties doe ik meestal met een twee component metal epoxy.

Het wordt keihard en is prima te boren, tappen, zagen enz. Isolatiewaarde is ook erg goed. In ieder geval bij de metal versie van RS. Daarvan heb ik het getest.

Ik maak er isolatoren, knoppen (voor oude radio's) van. Repareer er kunstof (ook bakeliet) kasten mee. En ik maak er proto printjes mee door kleine stukjes print op een drager print te lijmen. De kleine stukjes zijn dan de soldeer punten van de onderdelen. Zoals op onderstaande foto:

Er zijn meer meer merken dan RS die dit spul leveren Dat spul van Bison dat je bij gamma/praxis enz kunt halen is is ook erg goed.

In sommige gevallen maak ik een mal of gietvorm van printplaat ofzo. Die smeer ik eerst in met een dun laagje vaseline. Daarna giet ik hem vol. Door de vaseline blijft het niet aan de mal plakken. Ik heb hier al veel mooie resultaten mee behaald.

Dat miliput spul ziet er erg handig uit. Heeft als voordeel dat het veel steviger is. Ik heb wel eens gehad dat een mal leeg liep. Grote troep krijg je dan.

Ik gebruik het goedkopere Hema epoxy dat zit in een spuit met 2 componenten, niet iedere Hema heeft het liggen. Als ik in Frankrijk ben haal ik bij de Supermarché Araldit epoxy. Erg goed spul.
Btw. Araldit® werd ooit gebruikt om een flinterdun koperen vel (gewalst-latoen) op pertinax te lijmen om een pcb te maken. (Opa vertelt)

Maar die grijze metaal sterke epoxy werkt ook goed. Stof niet inademen bij bewerking.

-

[Bericht gewijzigd door DeRokendeBout op (100%)]

Zelfs houtrotvuller of fimo-klei kan gebruikt worden.

Hier een voorbeeld voor maken van een optische opnemer voor een digitale kWh-meter

Handig om te weten.
Waarschijnlijk heb ik ook een gelijkwaardig probleem nog in mijn stapel to do reparatie liggen (nu nog een doos met energie en tijd vinden om te doen 8)7 )
Persoonlijk zou ik kijken naar 3d print oplossingen voor zoiets klein.
Maar interessant om te leren van deze oplossing.
Zou dit ook kunnen werken om een kabel van een fietsoplader die dichtgelijmd is en waarvan draad beetje uitsteekt te verstevigen?

Ik heb dat soort spul gebruikt om tanden van een plastic tandwiel bij een RC heli te repareren. Spul erop, tanden in elkaar laten grijpen voor de vor, laten harden, teveel wegvijlen. Dat ging buitengewoon goed.