Ik heb sinds kort een Ryer DVD speler, die speelt regio vrije dvd's af en zowat alle cd soorten. Alleen mijn gebrande dvd's niet. Ik heb dvd's geconverteerd, verschillende dvd brand programma's geprobeerd, de dvd speler schoongemaakt. Mijn gebrande dvd wordt wel op media-player afgespeelt. Lees ik de dvd uit op windows 10 dan staat er video_TS op.Het vreemde is dat mijn oude zelf gebrande dvd's wel uitgelezen worden (10 jaar oud). Bij vrienden worden mijn nieuwe zelf gebrande dvd's wel afgespeelt. Iemand een idee?
Er was ooit een tijd dat DVD-RW of DVD+RW niet op alle spelers afgespeeld konden worden. Ik weet niet meer precies hoe het zat, de ene was van Philips de andere van Sony, zoiets..
Even stapje terug: wat wil je bereiken? Een collectie (vakantie)films wil je misschien liever op een grote harddisk/NAS zetten. Het blijft aanmodderen met die losse schijfjes. Niemand die nu ook nog diskettes gebruikt. Veel TV's kunnen gewoon vanaf USB disk spelen of via het netwerk een NAS benaderen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Na het opnemen moet je de dvd wel 'afsluiten' ('finalize'), anders willen veel spelers 'm niet afspelen...
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Mijn ervaring is dat alle oudere writeable CDs op een gegeven moment onleesbaar worden. De enige goed manier ze op te slaan is op een NAS met redundantie (extra disk) en daarnaast nog een backup. CD zijn geen goed backupmiddel.
Ook SSDs zijn slecht als backup. Wel handig als snelle disk in je PC. Harddisks van een kleine generatie terug zijn het beste, die met de hoogste density zijn ook niet altijd even betrouwbaar.
Neem een oude gebrande DVD die wel goed uitgelezen wordt en maak daarvan een iso/udf image op je HD. Brandt het iso/udf image dan op een DVD+RW en controleer of deze DVD+RW nu wel leesbaar is.
Leuk al deze reakties, ik zal een voor een uitproberen. Ik kan alles op een externe harddisk copieren, maar ik heb gelezen dat deze eenmaal gebruikt voor een PC, deze niet meer in de smart TV gebruikt kan worden. Dus mijn voorkeur toch een schijfje.
Je kunt een gewone PC harddisk gebruiken op een TV zolang je alleen maar content die op de HD staat af wil spelen op de TV (de TV moet het media formaat wel ondersteunen natuurlijk. MP4 zal geen probleem zijn, een DVD format is wat anders). Als je ook TV programma's wil opnemen op die HD dan zul je die HD op die TV moeten formatteren. Grote kans dat de HD daarna niet meer door een PC herkend wordt door het afwijkende file format. Maar dat is met Windows disk manager wel weer te herstellen.
Groeten, Ron.
benleentje
Golden Member
In een PC heb je meestal maar 1 drive waar het OS op staat en de rest zijn gewoon data drives. Een PC kan een HDD op veel manier formatteren en dan kies je meestal die de beste performance geeft voor de PC. Terwijl een HDD die voor je TV gaat gebruiken in een speciaal formaat geformatteerd moet worden. Maar de PC kan ook dat formaat prima lezen maar de performance is dan voor de PC wat minder goed. EEn drive in dat formaat kan dan door de PC als ook voor de TV gebruikt worden.
Op dinsdag 27 mei 2025 14:56:40 schreef benleentje:
... Terwijl een HDD die voor je TV gaat gebruiken in een speciaal formaat geformatteerd moet worden...
Op dinsdag 27 mei 2025 11:04:02 schreef Rontronix:
... Als je ook TV programma's wil opnemen op die HD dan zul je die HD op die TV moeten formatteren. Grote kans dat de HD daarna niet meer door een PC herkend wordt door het afwijkende file format...
Kunnen jullie iets specifieker zijn over hoe je een hard disc moet formatteren voor HD?
En een hard disc formatteren op je TV? Mijn TV wil dat niet
Op zondag 25 mei 2025 21:01:37 schreef Hoeben:
CD zijn geen goed backupmiddel.
toch even rechtzetten..
CD/DVD was wel een goed back-up middel, kwestie van de juiste schijven te kopen, en niet de standaard rommel.
Op zondag 25 mei 2025 21:01:37 schreef Hoeben:
Mijn ervaring is dat alle oudere writeable CDs op een gegeven moment onleesbaar worden. De enige goed manier ze op te slaan is op een NAS met redundantie (extra disk) en daarnaast nog een backup. CD zijn geen goed backupmiddel.Ook SSDs zijn slecht als backup. Wel handig als snelle disk in je PC. Harddisks van een kleine generatie terug zijn het beste, die met de hoogste density zijn ook niet altijd even betrouwbaar.
Goed lichtdicht bewaren bij kamertemperatuur is wel een must, bij mij werkt een Philips CD-R prima maar een MMore CD-R is ermee opgehouden. N=1 zoals gebruikelijk 
SSD na 2 jaar up&running: 97% gezondheid zegt het tooltje Hwinfo Het is niet voor niks dat in vele made in 2020 voertuigen nog steeds een HD (met fan) zit voor de broodnodige info/entertainment en software. Maar jij hebt vast en zeker meer ervaring qua redunantie ect.
Op woensdag 28 mei 2025 01:09:32 schreef kris van damme:
[...]
toch even rechtzetten..
CD/DVD was wel een goed back-up middel, kwestie van de juiste schijven te kopen, en niet de standaard rommel.
Dat sowieso (open deur) Wat zijn volgens U de juiste schijven?
Oude Sony en Philips (en misschien ook nog andere merken) CDR's doen het bij mij nog steeds. Op kamertemp. in de jewelcase en op een lichtdichte plek bewaart.
benleentje
Golden Member
Kunnen jullie iets specifieker zijn over hoe je een hard disc moet formatteren voor HD?
En een hard disc formatteren op je TV? Mijn TV wil dat niet
IK zou denken FAT16. De maximale partitie grote is dan wel 2GB.
Afhankelijk van het opneem / afspeel device kan dat ook het "Ext3" filesyteem zijn waarmee de HDD geformateerd moet zijn maar daar kan Windows standaard niet mee overweg (met een software tool / driver gaat dat wel).
Ik denk dat ik mijn probleem zelf heb opgelost. Ik heb zeker 10jaar oude dvd's liggen {nieuwe) die niet te formateren waren. Na veel uitproberen werkt het afspelen van gebrande DVD's prima met DVD Flick, op mijn dvd speler. Nu nog uitzoeken waarom de usb stick niet wil afspelen. Het menu geeft aan wat erop staat, maar afspelen ho maar. Geformateerd met Fat 32.