testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik ben bang dat die kabel opgeteld wat dun is om nog een verdeler op te gaan hangen. bijna 30 meter 2,5mm2 en wat er nog voor zit van hvk naar onderverdeler telt ook mee. afhankelijk van het aantal groepen en de last die er gaat komen zou ik zeggen leg een dikkere kabel aan uit 1 stuk naar de hoofdkast..
en als je dan gaat graven, leg een rode flex 50mm en trek daar een ymvk in ipv een grondkabel, scheelt in kosten. kun je er ook nog ethernet oid bijleggen of later nog. zorg wel vast voor een touw in de slang dan..
[Bericht gewijzigd door testman op (26%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 26 mei 2025 17:59:59 schreef Piet124:
Dank voor je reactie.Het circuit begint toch pas bij de B20 automaat, of heb ik dat mis?
Er zit een 12 meter 5x4 achter, dus ongeveer 18 meter 5x2,5. Verdeler is verder niet zo heel spannend. 2 algemene groepen, en een kracht wcd. Evt mogelijk dat daar later ook nog zonnepanelen bij komen.
Groet
zonnepanelen op de laatste verdeler? dat is dus wel een mogelijk probleem. door de dunne kabels ga je stuwen, spanningsval is hoog dus als je netspanning zeg al 242V is dan valt er zo 11V weg over die 2,5mm2 en gaat je omvormer plat op 253V. denk vooral aan die zonnepanelen en wat dat kwa vermogen gaat worden als je die kabel niet geheel vervangt. dikkere kabel heeft minder spanningsval en dus leveren je panelen nog lang terug en "gooi" je geen stroom weg door die kabelverliezen.
je hebt 17 meter 5x2,5 en 25 meter 5x4mm2 totaal voor je bij die verdeler bent vanuit de hoofdkast gezien. en daar komt de last nog bij die al op de 1e onderverdeler zit.
wat voor last op dat kracht wcd overigens?
benleentje
Golden Member
Het circuit begint toch pas bij de B20 automaat, of heb ik dat mis?
Voor als er sluiting komt helemaal aan het einde van de grondkabel + de rest telt inderdaad alleen de B20. Qua beveiliging zit je nog wel goed met de 3 + 4 lasdozen dat maat het verschil niet
Maar zoals testman zegt als je aan het einde van die grondkabel je ZP omvormer komt dan tellen alle stukjes mee. Om maximaal rendement van je ZP te hebben mag de kabel vanaf de omvormer tot aan je aansluiting maar 1% verlies hebben.
dikkere kabel heeft minder spanningsval en dus leveren je panelen nog lang terug en "gooi" je geen stroom weg door die kabelverliezen.
Een maat dikkere kabel verdient zich altijd wel terug. Een te dikke kabel weer niet vandaar dat ze ca 1% verlies aanbevelen.
Dank voor jullie antwoorden.
Bij nader inzien en met het vooruitzicht van de (eventuele) zonnepanelen heb ik toch gekozen om vanaf de hoofdverdeler een 5x6 te leggen, in een stuk mantelbuis door de grond.
Bedankt allemaal voor jullie input!