Ik ben op zoek naar een vervangende diode TS2 voor een Delta E30.01 voeding.
(Diode.Inc) Specificaties ook welkom.

Ha dynrob,

Er is een Delta voeding topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/134621 misschien handig om het daar te openen.

Groet,
Henk.

Ha dynrob,

Welkom op Circuits Online!

We hebben een uitgebreid topic over Delta voedingen: Delta voeding revisie & reparatie tips.

Kijk nog even goed wat je bedoeld. Een "Delta E30.01" komt me niet bekend voor. Is het soms een E030-1 of E0300-0.1?

Verder klinkt "diode TS2"ook onbekend. In de Delta schema's en componentenlijsten heten diodes Dxx. Als typenummer komt "TS2" me ook niet bekend voor.

groet, Gertjan.

edit: electron920 was me net voor :-)

In de oude versie zit een TS2 in de latere versie zit op die plaats een 1N4004G
Was de G vergeten..

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op (10%)]

En F_S heeft het mysterie al ontraadseld :-)

Het gaat over D1 in de oudste versie van de E030-1.

Inderdaad kun je op die plek prima een 1N4004 gebruiken. Delta deed dat zelf later ook.

groet, Gertjan.

Hier is de manual van de E030-1. In de tijd dat ik die opzocht zat te lezen is de oplossing al gepost en ook het prachtige revisie-en-reparatie-topic, dus ik laat het bij de link:

https://www.delta-elektronika.nl/sites/default/files/upload/MANUAL_ES0…

(En ik vind het heel gaaf van Delta dat ze dit soort documentatie openbaar beschikbaar maken! Daar kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen!)

Er zijn hier en daar nog wel leveranciers/fabrikanten waar de amateur blij van wordt. :) (Tradinco is ook zo'n bedrijf waar ik wel blij van word, ze leverden me zonder kosten een nieuw onderdeel voor een calibrator.)

Goedemorgen,

Bedankt voor de reacties'.
Het typenummer moet inderdaad E030-1 zijn.
Deze voeding sputtert aanzienlijk met pieken van circa een halve volt en meer,
Ik heb op 1 na alle to-92 transistoren en alle kleine elco's vervangen.Iemand bekend met deze klacht?

mvg,
dynrob

Niet meteen, maar ook de grote elco's kunnen (en worden) slecht, die nog eens meten?

zeker als de grote elco van een bepaald merk is, die worden slecht. een ander merk is na 60 jaar nog prima.

De opmerking "Deze voeding sputtert aanzienlijk met pieken van circa een halve volt en meer" Is het niet gewoon weer - zoals bij mij bijna altijd, gewoon weer de 10-slagen 5k potmeter van de spannings instelling versleten?
De potmeter staat dan te "kraken", zoals het in een audio-apparaat zou klinken.transistoren vervangen, zou ik niet mee beginnen. Ik heb ongeveer 30 van deze voedingen.... die 1A diode (1N4004) is een beveiligingsdiode, is om een externe spanning, bij uitgezette voeding naar de Bufferelco te leiden, die is om de 2N3055 eindtransistor te beveiligen.
Ja en natuurlijk zit er ook een 1N4004 op het regelprintje, dat is de enkelzijdige gelijkrichter (voeding) voor de regeling elektronica. Dat levert zo ongeveer 40V op de grootste elco op het regelprintje.
Op de front print, zitten ook 2 kleine elco's, deze staan met een weerstandje in serie, meteen parallel over de beide potmeters. Als dus zo'n elcootje kapot is, dan zal ook de ingestelde spanning of stroom varieren.
Als 1 zo'n elco sluiting maakt, dan zakt de uitgangsspanning dus in.

Dat zou ook nog kunnen inderdaad, dat is een beetje een gebrek van het ontwerp, als de pot open gaat schiet de spanning naar maximaal.

Datzelfde (uitgangsspanning enorm omhoog) gebeurt ook, als het "schakelaartje" dat in de 3.5mm jack (de program aansluiting rechtsonder op het front) zit onderbreekt. Dat is echt foute boel, dan komt er ongeveer 50V op de uitgang te staan. Deze dingen heb ik uit de schakeling genomen en gewoon doorverbonden op de print.

Jep, en die jacks maken altijd al zo'n geweldig contact. Dus dat is ook nog een mogelijke boosdoener.

Ik heb bij mijn 030-3 opknapper heb ik op de plek van die bus een CC- led geplaatst. Dat is minder gevaarlijk en nuttiger ;)

heb ook al eens gehad dat de poolklemmen vuil waren en een beetje bewegen met de stekker al merkbare wisselingen deed op de meter. zeker als zo'n ding jaren rechtop heeft gestaan ergens.

Ik heb ook bij meerdere van mijn E 030-1 en E 015-2 op de plek van die bus een CC indicatie LED geplaatst. Bij de versie met de 2 van die 8 pins opamps, (TL081 en TL082) zit er een mooie jumper, die je kunt verwijderen en daar de aansluitingen voor de LED in kunt solderen, het printje en de frontprint hebben beide 2 niet gebruikte soldeer aansluitingen die je er ook mooi voor kan gebruiken.

Ik neem altijd een paar wattenstaafjes, doe er WD40 aan en maak de bindposts (aansluitklemmen) goed schoon, als er dan geen zwart meer aan zit, ben ik pas tevreden.

Beste dynrob, heeft u wat aan deze aanwijzingen? Als u de spannings-instel potmeter even lossoldeerd en er een 2k2 (2200 Ohm) weerstandje in de plaats zet, dan moet er ongeveer 13V uit de voeding komen. En als het goed is wat ik denk, zal nu de spanning daar stabiel op blijven staan - binnen de grenzen van de 1A capaciteit natuurlijk.

U uit = 30*(2200/5000)=13.2 V

Hallo Dombo,
Bedankt voor je reactie,ik heb de potmeter al tijdelijk vervangen door een
weerstand,weliswaar een andere waarde maar het probleem blijft.
Wat ik nog niet vervangen heb is de referentie diode-transistor combinatie omdat die is ingegoten in een hulsje met hars.(D3 en T3)

Dat is makkelijk genoeg te testen door daar de spanning eens over te meten.

Ik heb bij een delta +-15V voeding eens het probleem gehad dat de lijm waarmee de zener en transistor onder een dakje zaten de pootjes van de tor had aangevreten. Dat gaf ook mooie problemen.

De 1N825A = ~ 6.2V a 6,25V. Het is een TC zenerdiode dus met weinig temperatuur drift.

Bedankt voor jullie tips.
Ik heb nu alle transistoren,inclusief de 2n3055 vervangen.Ook heb ik de minijack op het front doorverbonden.Het gesputter lijkt nu weg te zijn.< 5mV.
Wel heb ik nu het effect dat als ik de netspanning opdraai boven de 210V dat er een asymmetrisch blokgolf signaal 80% hoog en 20% laag op de uitgang ontstaat.
Circa 50mV.Netspanning beneden 210V dan verdwijnt het.

Ik bedenk me nu dit, die voedingstrafo heeft 2 van die z.g. "aardschermen" mee gewikkeld in de trafo, om storingen naar aarde weg te kortsluiten. Heb je deze voeding dus wel op een wandcontactdoos met "PE" dus randaarde aangesloten?