Hallo,
Voor school heb ik een opdracht gekregen om een hoofdstroomschema en een stuurstroomschema te maken bij de volgende tekst,
Bij het huis is een vrij groot akkerland dat bij droogte besproeid wordt met grondwater dat gewonnen wordt met een onderwaterpomp die een krachtvoeding nodig heeft. Verder is bekend dat het opgenomen vermogen van de pomp 5 kW is en de cos phi is 0,80. De pomp moet uitschakelen als de regensensor regenval signaleert.
De onderwaterpomp kan DOL (Direct Online) geschakeld worden. Hij wordt bediend met een aan- en een uitdrukknop die gemonteerd worden in een kunststof montagekastje in de werkplaats. In het montagekastje wordt ook de magneetschakelaar aangebracht en de thermische beveiliging van de pomp. Ook is er een handbediende hoofdschakelaar geplaatst die de voeding compleet kan uitschakelen. Het kastje wordt gevoed door de krachtaansluiting in de werkplaats.
2. Teken het hoofdstroomschema van de pompschakeling in het montagekastje.
3. Teken het stuurstroomschema van de pompschakeling. Gebruik daarbij de losse tekenwijze. Gebruik indien nodig een of meer hulprelais.
Alleen nu kan ik in het lesboek weinig uitleg vinden over hoe en wat, er staan basisschema's maar ook daar staat verder weinig uitleg bij. Dus ik heb wat moeite met deze opdracht, is er iemand die toevallig tips heeft of zou willen helpen met deze opdracht? De rest van de opdracht gaat gelukkig prima maar voor deze twee is dit forum mijn laatste redding ;/