Hallo,

Voor school heb ik een opdracht gekregen om een hoofdstroomschema en een stuurstroomschema te maken bij de volgende tekst,

Bij het huis is een vrij groot akkerland dat bij droogte besproeid wordt met grondwater dat gewonnen wordt met een onderwaterpomp die een krachtvoeding nodig heeft. Verder is bekend dat het opgenomen vermogen van de pomp 5 kW is en de cos phi is 0,80. De pomp moet uitschakelen als de regensensor regenval signaleert.

De onderwaterpomp kan DOL (Direct Online) geschakeld worden. Hij wordt bediend met een aan- en een uitdrukknop die gemonteerd worden in een kunststof montagekastje in de werkplaats. In het montagekastje wordt ook de magneetschakelaar aangebracht en de thermische beveiliging van de pomp. Ook is er een handbediende hoofdschakelaar geplaatst die de voeding compleet kan uitschakelen. Het kastje wordt gevoed door de krachtaansluiting in de werkplaats.

2. Teken het hoofdstroomschema van de pompschakeling in het montagekastje.
3. Teken het stuurstroomschema van de pompschakeling. Gebruik daarbij de losse tekenwijze. Gebruik indien nodig een of meer hulprelais.

Alleen nu kan ik in het lesboek weinig uitleg vinden over hoe en wat, er staan basisschema's maar ook daar staat verder weinig uitleg bij. Dus ik heb wat moeite met deze opdracht, is er iemand die toevallig tips heeft of zou willen helpen met deze opdracht? De rest van de opdracht gaat gelukkig prima maar voor deze twee is dit forum mijn laatste redding ;/

Lijt me toch iets voor SCHOOLVRAGEN

Begin met hetgeen je wel begrijpt.
Maak eerst het hoofdstroomschema.

Zoek op internet eens naar schakelschemaboekje.
Dan heb je vele voorbeelden.
Wel aanpassen naar je eigen wensen.

Akkoord met vorige: okee, je vat het niet allemaal, we zijn er om te helpen. We zijn er echter niet om het werk in jouw plaats te doen.

Maak dus een begin, het kan rudimentair zijn, en post dat hier. Duid daarop aan welke punten onduidelijk zijn, en dan kunnen we de richting wijzen.

Maar het is essentieel voor een schoolvraag dat we je eigen inzet zien.

Moderators, aub verplaatsen?

Hey, excuses voor het verkeerd plaatsen,

Ik heb al een opzetje, dit ga ik even dubbelchecken aan de hand van het schakelboekje @Toerternietoe bedankt daarvoor dat zal al een heel stuk helpen. Hierna zal ik dat posten met de vragen die ik heb.

Ik vindt dit als schoolopdracht wel heel sumier! '; Wat is de netspanning? Wat is de stuurstroomspanning? Er zit een instinker voor het berekenen van de motorstroom om de thermische beveiliging te bepalen als deze gegevens er bij moeten staan.

Op zondag 1 juni 2025 12:43:09 schreef Toeternietoe:
Lijt me toch iets voor SCHOOLVRAGEN

Begin met hetgeen je wel begrijpt.
Maak eerst het hoofdstroomschema.

Zoek op internet eens naar schakelschemaboekje.
Dan heb je vele voorbeelden.
Wel aanpassen naar je eigen wensen.

Dit is het hoofdstroomschema wat ik gemaakt heb, zouden jullie mij kunnen vertellen of dit een beetje klopt en of dat er echt grove fouten inzitten, daarbij weet ik ook niet echt wat ik moet invullen bij de "S..." en de "Q..." en of dat klopt haha

Het schakelboekje was wel handig, dank daarvoor!

Hoe je de dingen noemt is aan je zelf. Meestal begin je inderdaad bij S1 en nummer je dan gewoon door.

De drukknop zal niet in het hoofdcircuit zitten ... want dan moet je die blijven indrukken om de pomp te laten lopen. Dat lijkt me niet zo praktisch ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op (43%)]

Op maandag 2 juni 2025 13:00:24 schreef L010B:
Dit is het hoofdstroomschema wat ik gemaakt heb, zouden jullie mij kunnen vertellen of dit een beetje klopt en of dat er echt grove fouten inzitten, daarbij weet ik ook niet echt wat ik moet invullen bij de "S..." en de "Q..." en of dat klopt haha

Je hebt niet naar het artikel gekeken denk, wat je nu gemaakt hebt klopt in ieder geval niet.

Zal de PDF plaatsen, als je iets wil leren lees het dan.

https://www.circuitsonline.net/downloads/paneelbouw_in_de_praktijk.pdf

Je “ AAN UIT drukknop” zit niet in je hoofdstroomschema, die komt in het stuurstroomschema.

Coderingen gaan met een letter en een cijfer.
Voor vele dingen is er een standaard letter! Maar dat is geen wet!
Q voor magneetschakelaar, goed!
F voor een beveiliging, S voor een schakelaar algemeen, ook goed.
Het cijfer erachter is een volgnummer, bij kleine schema’s krijg je dan Q1, Q2 etc
Bij grotere schemas komt er voor de letter nog een cijfer, dat cijfer komt overeen met de pagina van het schema. 4Q1 is een magneetschakelaar die je terug kunt vinden op schemablad 4.

Dat is een mogelijkheid van coderen.

Nu je stuurstroom nog.

En je hoofdstroomschema nog afmaken.
Het motorvermogen hoort nog bij de motor
De Nominaalstroom hoort daar ook bij.
Je hebt geen NUL in je schema, de spanning is dan 3~ 400 Volt en geen 230. Ook niet bij je motor.