Goedemiddag,
Ik ben nieuw op dit forum. Mijn naam is Vic. Samen met mijn zoon roken we paling voor de verkoop.
In de bedrijfshal hebben we de beschikking over een horeca afzuiginstallatie.
Sinds kort doet de motor van de afzuiging het niet meer (aardlek springt altijd uit). Een kort onderzoek naar de oorzaak leidde tot de schakelaar. Zodra we de motor aan de schakelaar loskoppelen is er geen storing meer. De motor hebben we ook apart aangesloten, dan is er ook geen probleem.
Dit betreft een schakelaar met 8 motorsnelheden en een knopje voor de verlichting.
De motor is een 230V 0,25kW 1 fase motor.
We willen graag de schakelaar óf laten repareren óf een andere schakelaar monteren.
Heeft iemand onder jullie een goed advies voor ons ??
Ps. Ik heb begrepen dat een frequentieschakelaar niet zo geschikt is voor een 1 fase motor. Iets anders weten we niet.
We zijn overigens beide geen electro deskundigen.
Op woensdag 4 juni 2025 17:03:18 schreef OXO:
Bij die schakelaar zal ook nog wel een spaartransfo horen
Hoeft niet kan ook nog elektronische dimmer type zijn.
Anders even een foto en of typenummer plaatsen.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Je hebt de motor apart getest, heb je dat ook met de verlichting gedaan?
Die horeca regelaars hebben meestal een trafo en een aansluiting voor de gasklep of kleppen waarop eventueel ook de verlichting kan aangesloten worden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
idd, de gasklep welke de aardlek triggert heb ik ook al eens gehad. gelukkig was hetzelfde model gasklep er nog, dus alleen de spoel overgezet.
Ik probeer een type te achterhalen of ik plaats een foto.
De verlichting heb ik (nog) niet apart getest. Dat is inderdaad ook nodig.
Er zit volgens ons geen gasklep of andere kleppen in de afzuiginstallatie.
[Bericht gewijzigd door Vic56 op (22%)]
testman
Op donderdag 5 juni 2025 16:54:55 schreef Vic56:
Ik probeer een type te achterhalen of ik plaats een foto.
De verlichting heb ik (nog) niet apart getest. Dat is inderdaad ook nodig.
Er zit volgens ons geen gasklep of andere kleppen in de afzuiginstallatie.
dat weet je zo, ventilatie niet aan, heb je dan gaspitten die branden? zo ja dan zit er geen gasklep..
testman
zo'n regelaar heb ik ook al eens stuk gehad. zat op een luchtbehandeling fan welke door de hete zomerdagen op de 1 na hoogste stand was gezet waar deze normaal niet op draaide. gevolg was dat de spaartrafo verbrand was en dat rook je goed.. uiteraard was die trafo dus te krap gekozen hier.
@Vic56, zet anders in je gegegens de plaatsnaam, misschien een forumlid in de buurt die wil langskomen.
Ik denk dat we er uit zijn.
We zijn andersom gaat meten. Op de regelaar zit de verlichting-, de motor- en de gasklepschakelaar.
In eerste instantie hebben we de motor losgemaakt van de regelaar en toen was het probleem weg. Eerste gedachte bij ons: massaprobleem aan de motor. Maar... de motor is ook het enige apparaat met een massa-aansluiting. Dus zodra deze weg is is ook de massalek beveiling weg.
Nu in tweede instantie hebben we alles losgemaakt aan de regelaar en de motor alleen aangesloten en deze werkt gewoon naar behoren. Toen de verlichting erbij aangesloten en deze werkt ook. Bij het aansluiten van de gasklepaansluiting ging de aardlek er weer uit. Bleek uiteindelijk dat de gasklepkabel met blanke draaduiteinden los lag in de stalen behuizing (af fabriek). Dit is voor ons niet zichtbaar daar deze ruimte moeilijk toegankelijk is (alleen toegankelijk door de gaten van de ledlichtjes).
Er zit geen gasfornuis onder, we hebben deze dus helemaal niet nodig.
Bedankt iedereen voor het meedenken.