Dag Allemaal,

Iedereen weet dat een standaard inverter van de zonnepanelen een spanning van 230v en 50 hz nodig is om in te kunnen schakelen.
Dit betekend dat als de netspanning wegvalt de inverter uit gaat. ( of tenminste stopt met terugleveren. )

Puur een hersenspinsel nu als de netspanning nu wegvalt ( grote stroomsotoring oid ) en je sluit een kleine pure sinus inverter ( 150 Watt ) van 12volt naar 230V aan op de AC kant.

Ik neem dan aan dat de inverter zal gaan starten en zal gaan terugleveren.
zou je dan het teruggeleverde vermogen kunnen gebruiken?

wat zou er dan gebeuren ?

groetjes Adriaan

Ga het eens proberen.

Eerst natuurlijk alles van het net afkoppelen, anders krijg je inverter te veel voor zn kiezen.
In theorie zul je dan het vermogen van de inverter + het actuele geleverde vermogen van je zonnepanelen kunnen gebruiken.

Ik heb zo het vermoeden dat het tegen zal vallen.
Het zal erg lastig zijn om het afgenomen vermogen in de hand te houden.
Als je te weinig “afneemt” gaan de zonnepanelen uit.

Proberen, en hier laten horen wat je bevjndingen zijn.

stel nu dat uw panelen 500W leveren, net spanning valt weg.

die sinus inverter maakt 230V en levert 150W aan een verbruiker.
je koppelt nu de zonnepanelen aan, die willen 500W kwijtraken en trekken de spanning omhoog naar pakweg 235V.
dan MOET die pure sinus inverter ineens stroom aanvaarden ipv leveren, kan die niet.
dus die gaat:
1) in veiligheid want zijn uitgang komt hoger dan die zelf maakt
2) BOEM

beter gewoon je zonnepanelen stroom gebruiken om die accu van je pure sinus inverter op te laden.
bv 24V accu, als je daar zonnepanelen op hangt, zal de spanning op 24V blijven en leveren ze 'veel' stroom (lees: zonder enige begrenzing)

Op donderdag 5 juni 2025 12:44:29 schreef Toeternietoe:

waarom zouden die panelen uit gaan? die gaan enkel stoppen als ze de netspanning boven 253V hebben getrokken, vrees dat de pure sinus inverter dan al lang 'iets' gedaan heeft

Is het niet zo dat een inverter een soort van dubbelpolig relais aan de uitgang heeft, wat door een voor-ingestelde min/max netspanning wordt dichtgestuurd?
Met andere woorden; zonder juiste netspanning blijft het relais openstaan en levert niet.
Als je dit relais overbrugt dan houd je toch gewoon PV vermogen richting de elektrische installatie?

En is het ook niet zo dat een PV installatie altijd het maximale probeert te leveren? Is de elektirsche installatie in een soort eilandbedrijf zonder netspanning dan levert de PV installatie toch wat er afgenomen/gevraagd wordt en niet meer?

Het wordt dan wel een regellus. Misschien wordt het instabiel. Ik zou er eerst niets belangrijks op aansluiten.

Is allemaal al 'n keer besproken, 99% kans dat je 12v -> 230v inverter opgeblazen wordt als ie niet in veiligheid valt of je zonnepanelen-inverter merkt dat de boel instabiel qua spanning en frequentie.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (26%)]

Op donderdag 5 juni 2025 12:44:29 schreef Toeternietoe:

En maak er vooral een filmpje van !!

Op donderdag 5 juni 2025 12:29:35 schreef carfreak:
wat zou er dan gebeuren ?

Wil je dat weten, vooral doen en hier het filmpje plaatsen. En niet ons de schuld geven hé. >:)

Niet mijn expertise maar ik denk dat als de stroom wegvalt er ergens geen verbinding meer is waardoor de stroom niet bij jou komt. Jouw op het net gezette stroom komt dan ook niet verder dan die onderbreking. Er gebeurd dus niks.

Maar als er meer mensen met inverters zitten dan zien alle aansluitingen die parallel aan jouw aansluiting staan 230V en denken dat het net weer actief is en gaan terugleveren. De mensen zonder terugleverende PV installatie hebben nu ook weer stroom (denk ik).

Dus een inverter kan je niet gebruiken bij eilandbedrijf? ik weet het niet , ik heb helemaal geen verstand van die dingen.

Op donderdag 5 juni 2025 14:27:59 schreef mel:
Dus een inverter kan je niet gebruiken bij eilandbedrijf? ik weet het niet , ik heb helemaal geen verstand van die dingen.

Dat kan alleen met een bidirectionele inverter.

Victron heeft die dingen.

Wat de TS wil kan niet, zodra je terug gaat leveren lever je terug aan de kleine inverter en die kan nu eenmaal geen vermogen opnemen.

Dat klopt toch wel. Mijn inverter kan niet onder de 60W uitkomen dan slaat die af.

Dus een inverter kan je niet gebruiken bij eilandbedrijf? ik weet het niet

1) Een standaard zp-inverter is gemaakt om altijd het maximale te leveren. Behalve als je richting de zeg 248V gaat dan gaan sommige wat minder doen.

2) Een Sinus inverter zal denk ik best de zp-inverter in eiland bedrijf kunnen krijgen om op te starten. Maar die zp-inverter gaat dan wel zijn maximale vermogen proberen te leveren. De sinus inverter kan geen vermogen opnemen en slaat af of gaat in beveiliging en de ZP-inverter zal dan ook uit gaan.

Je zal dus een ZP-inverter moeten hebben die instaat is om precies het gevraagde vermogen te leveren, dus eigenlijk een zp-inverter die een vaste 230V uitstuurt. De sinus inverter is wel zo gemaakt om een vaste spanning uit te sturen en zou je die beter daarvoor kunnen gebruiken.

In theorie kan een zp inverter ook gewoon een vaste spanning uitsturen, maar het ding is gelimiteerd aan wat de zonnepanelen werkelijk kunnen leveren. Zolang je onder het vermogen van wat de panelen leveren zit gaat dat wel goed maar als er even een wolk voorbij gaat of men even wat extra vermogen inschakelt dan kan de ZP-inverter het niet meer leveren. Daarom heeft een eiland inverter ook altijd een accu nodig om een vaste spanning te kunnen uit te sturen. Dit natuurlijk wel binnen de limiet van het maximale vermogen van de eiland inverter.

Dat kan alleen met een directionele inverter.

Als het maar een inverter is die een vaste spanning uitstuurt en eventueel als back-up een accu heeft. Maar in de praktijk moet die accu ook weer geladen worden en dan krijg je een directionele converter.

Er zijn wel pv inverters die in eilandmode kunnen werken onder bepaalde voorwaarden.

Dit de betere merken, Solar Edge, Fronius, SMA, ABB, Victron

Deze moeten dan bij voorkeur door een ESS bestuurd worden waarbij dus ook een batterij bij komt kijken.
Indien de batterij vol begint te worden dan maakt de ESS de netfrequentie hoger tot ~53HZ dan levert je PV nog 0 vermogen
Je kunt ook een klant-klaar systeem kopen bv Fronius gen24-plus met batterij.

De marstek venus batterij kan dit en doet dit.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2296068

Ik heb het zelf nog niet (durven) proberen.

kosten maar 1500€ op moment voor 5KwH.

Op maandag 16 juni 2025 10:48:03 schreef -chefke-:
De marstek venus batterij kan dit en doet dit.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2296068

Ik heb het zelf nog niet (durven) proberen.

kosten maar 1500€ op moment voor 5KwH.

En hoe dacht je hier de pv 0mvormer mee aan te sturen?

Mijn omvormer heeft gewoon een off grid modus.

zal dan op de back-up wel uitsturen. Niet op de grid uitgang.

Echter ik weet niet of dat ook op enkel PV werkt, of dat er evt ook accu's aan moeten...

Ik heb een Solis hybride omvormer..

Op maandag 16 juni 2025 22:30:23 schreef High met Henk:
Mijn omvormer heeft gewoon een off grid modus.

zal dan op de back-up wel uitsturen. Niet op de grid uitgang.

Echter ik weet niet of dat ook op enkel PV werkt, of dat er evt ook accu's aan moeten...

Ik heb een Solis hybride omvormer..

Dat kan alleen moet die pv omvormer van TS wel stuurbaar zijn om bv te stoppen als je bijna niets afneemt en de accu vol is.

Op maandag 16 juni 2025 18:43:39 schreef Peter112:
[...]
En hoe dacht je hier de pv 0mvormer mee aan te sturen?

heb je topic gelezen ? op tweakers daar laat iemand letterlijk zien hoe het werkt.

De marstek levert gewoon 50 hz 230Volt en kan gewoon tot 2500 watt opnemen via de backup aansluiting..

is de accu vol gooit ie de backup uit / frequentie naar 53 hz = pv ook uit. hier is mischien nog wat aan te schaven.

Op vrijdag 20 juni 2025 08:08:28 schreef -chefke-:
[...]

heb je topic gelezen ? op tweakers daar laat iemand letterlijk zien hoe het werkt.

De marstek levert gewoon 50 hz 230Volt en kan gewoon tot 2500 watt opnemen via de backup aansluiting..

is de accu vol gooit ie de backup uit / frequentie naar 53 hz = pv ook uit. hier is mischien nog wat aan te schaven.

Dat klopt maar nietmet een bokkie wokkie Sinewave inverter van Alie.

Een gewone eenvoudige en dus relatief goedkope inverter is er niet opgebouwd om standalone te werken want dat maakt hem duurder. Dus zo een converter die moet wel uitschakelen als het net wegvalt.

Op donderdag 5 juni 2025 12:44:49 schreef fcapri:
stel nu dat uw panelen 500W leveren, net spanning valt weg.

die sinus inverter maakt 230V en levert 150W aan een verbruiker.
je koppelt nu de zonnepanelen aan, die willen 500W kwijtraken en trekken de spanning omhoog naar pakweg 235V.
dan MOET die pure sinus inverter ineens stroom aanvaarden ipv leveren, kan die niet.
dus die gaat:
1) in veiligheid want zijn uitgang komt hoger dan die zelf maakt
2) BOEM

beter gewoon je zonnepanelen stroom gebruiken om die accu van je pure sinus inverter op te laden.
bv 24V accu, als je daar zonnepanelen op hangt, zal de spanning op 24V blijven en leveren ze 'veel' stroom (lees: zonder enige begrenzing)
IK HEB HET AL GEPROBEERD IK GEBRUIK EEN UPS VAN 600WATT om de net symulatie te maken voor de inverter. Het probleem de zoinnepanelen en inverter zijn bedoeld omn terug te leveren. Gevolg de spanning op de UPS klimt omhoog richting de 245volt. tijdens testen heel snel een dikke boor maschine op aangesloten en ja de spanning zakte weer in elkaar dus je moet de gehele kring belasten met het vermogen wat je binnen krijgt met de inverter.
DE OPLOSSING . Ik dacht kom ik doe de wolken na, wanneer er een wolk komt zie je ook het vermogen terug gaan bij een normale installatie. Ik heb een terugkoppeling gemaakt met gewooon een travo 230/12v op deUPS aangesloten wanneer de 230 volt omhoog gaat, dan gaat ook de 12 volt omhoog en heb met de 12 volt een aansturing gemaakt met 4 dikke MOS Fets inserie met de zonne panelen. Wanneer de spanning omhoog gaat knijpt de MOSFET de stroom door de zonnepaneel string en zakt de spanning en gebruik je weer meer vermogen dan stuurd hij de MOSFET weer wat open engaat de spanning ook weer omhoog.
Hier mee kan ik de spanning redelijk tussen de 215 en 237 volt houden de buffer is het vermogen van de UPS zodat je fluctuaties voorkomt. (DIT IN TEST OPSTELLING GEMAAKT EN DAT WERKTE MET INVERTER VAN 2KW EN 4 PANELEN)

SUCCES. O JA ZORG ER VOOR DAT JE DE METERKAST AFKOPPELD want wanneer de spannin terugkomt en je UPS hangt aan je net dan ontploft je spulletje.

Succes
waarom zouden die panelen uit gaan? die gaan enkel stoppen als ze de netspanning boven 253V hebben getrokken, vrees dat de pure sinus inverter dan al lang 'iets' gedaan heeft

IK HEB HET AL GEPROBEERD IK GEBRUIK EEN UPS VAN 600WATT om de net symulatie te maken voor de inverter. Het probleem de zoinnepanelen en inverter zijn bedoeld omn terug te leveren. Gevolg de spanning op de UPS klimt omhoog richting de 245volt. tijdens testen heel snel een dikke boor maschine op aangesloten en ja de spanning zakte weer in elkaar dus je moet de gehele kring belasten met het vermogen wat je binnen krijgt met de inverter.
DE OPLOSSING . Ik dacht kom ik doe de wolken na, wanneer er een wolk komt zie je ook het vermogen terug gaan bij een normale installatie. Ik heb een terugkoppeling gemaakt met gewooon een travo 230/12v op deUPS aangesloten wanneer de 230 volt omhoog gaat, dan gaat ook de 12 volt omhoog en heb met de 12 volt een aansturing gemaakt met 4 dikke MOS Fets inserie met de zonne panelen. Wanneer de spanning omhoog gaat knijpt de MOSFET de stroom door de zonnepaneel string en zakt de spanning en gebruik je weer meer vermogen dan stuurd hij de MOSFET weer wat open engaat de spanning ook weer omhoog.

Hier mee kan ik de spanning redelijk tussen de 215 en 237 volt houden de buffer is het vermogen van de UPS zodat je fluctuaties voorkomt. (DIT IN TEST OPSTELLING GEMAAKT EN DAT WERKTE MET INVERTER VAN 2KW EN 4 PANELEN)

SUCCES. O JA ZORG ER VOOR DAT JE DE METERKAST AFKOPPELD want wanneer de spannin terugkomt en je UPS hangt aan je net dan ontploft je spulletje.

Komt net binnen, en begint gelijk te schreeuwen.

Welkom Harry..

Lekker aan het kl*#%ten dus met een bij elkaargeharkt zooitje meuk.

Spanning varieerd heel erg veel. Frequentie varieerd te veel. Variabele belasting . Je belasting is tja ???. Wat gebeurt er als iets gaat voeden met een slechte cosinus phi? Of een pulserende last?

Ik ben blij dat ik jou buurman niet ben.

Maar het kan allemaal wel als je de juiste spullen hiervoor koopt of bouwt.

En het is een beetje suf dat je energie gaat lopen affakkelen in een kunst belasting. Bouw dan een zonne inverter die minder gaat leveren als er minder gevraagd word.

Het geknutsel dat je nu doet is de kar achter de wagen spannen en gevaarlijk.

Op zaterdag 21 juni 2025 15:54:15 schreef mvdk:
Komt net binnen, en begint gelijk te schreeuwen.

Welkom Harry..

Sorry was niet mijn bedoeling maar was zon leuk toppic en tja entjousjasme sorry