Ik probeer het kort en helder te schetsen. Ik zoek gewoon nog wat ideeën en tips, misschien mis ik wel iets als techneut.

Plots werkt één van de 6 (Reolink) camera's niet meer. Hij is nog geen jaar oud, maar Reolink doet moeilijk. Het hangt in een heel simpel netwerk met alleen 6 camera's, 2 POE switchen en een Synology NAS die o.a. de beelden opslaat.
Het is een RLC 820a, zo hangen er twee in dat netwerk.
Eén daarvan is dus plots niet meer benaderbaar, op geen enkele manier, IP adres verdwenen van het netwerk. Een Reolink POE deurbel/camera op dezelfde switch doet het wel nog.
Op de switch zie ik dat de POE led op die poort nog aan is, maar dat de groene activiteit led uit is. Af en toe gaat de groene activiteit led aan, knippert, en terug uit...
Reset camera (fabrieksinstellingen), reset switch, andere poort op switch, enz... dus niets helpt
Camera mee naar huis genomen, daar heb ik ook POE switchen en camera's, en daar getest op een POE switch. Zelfde probleem.
Als ik de camera voed met een gewone aparte 12v voeding, werkt hij wel en is te benaderen met een browser of de REOLINK app.
Je zou dus denken dat het POE gedeelte van de camera defect is?
Wel,... ik heb hier nog een paar oude POE inserters liggen, zo van die grote 'bakbeesten' met één UTP in en UTP/POE uit. Die hebben ooit gediend voor oude camera's van een oud cameranet van de stad. Met die 'bakbeesten' werkt die camera wél via POE!!!

UTP kabels ligt het niet aan, heb ik al gewisseld met zeer korte kabels enz... Als het getest is op 3 POE switchen, dan ligt het daaraan ook niet. Ja toch?

Wat gaat hier dan mis? Waarom werkt die camera plots niet meer met POE, maar wel met zo'n bakbeest POE inserter? Wat zie ik dan over het hoofd?
Reolink doet moeilijk en die blijven mails heen en weer sturen en (de domste) vragen stellen.

Je hebt verscheidene POE standaarden. De huidige doen allemaal een check op lage spanning om een soort onderhandeling te doen met het device of dit al dan niet POE is en welk level ( POE, +, ++,...). dat kan hardwarematig (impedantie meting) of netwerk gerelateerd (LLDP)

Ik vermoed dat de camera een defect heeft (aan de POE interface)waardoor die "onderhandeling " er niet meer is, en de POE switch geen 48 volt wil sturen, uit veiligheid.

je oude inserter stuurt waarschijnlijk altijd 48 volt?

Merk en model vd switch?

Als het een managed switch is kan je misschien in de logging zien wat er fout gaat.

water in de poe connector kan weleens, dan fikken er wat pennen weg door de 48VDC..

Heb ik eens eerder meegemaakt, ook bij POE telefoons.
In het POE apparaat zit een ic wat de communicatie met de switch uitwisselt over de utp en regelt welke standaard gebruikt wordt en dergelijke.
Een goede switch gaat niet aan zonder deze communicatie, een goedkoop brol ding zet er botweg 48 volt op.
De oudere POE injectors doen dat vaak ook, die gooien er gewoon 48 volt op via ader 4-5 en 7-8.

Hier staat zo'n ic beschreven.
https://www.analog.com/en/resources/technical-articles/simplify-poe-im…

Het is al gezegd hier, de ene PoE is de andere niet. Spanningen en vermogens variëren, ader paar en gebruikt aantal paar varieert, type negotiatie varieert ook wel eens. De RLC820a ondersteunt verschillende mogelijkheden.

Sluit de 'slechte' camera aan op de plek van de andere RLC820a die wel nog goed werkt. Gebruik ook de kabel van die andere RLC820a. En dan ook eens omgekeerd, de 2de RLC820a aansluiten op de plek van de eerste slechte met de kabel van de eerste.

Mogelijks zit er gewoon wat corrosie op één van contacten welke bij de negotiatie voor problemen zorgt. Die corrosie kan je niet altijd zien met het blote oog. Heb ook al meegemaakt dat de verende werking van een contact een vrouwelijke ETH connector te slap was geworden om nog voldoende tegen de andere kant aan te duwen. Er was nog net contact om de multimeter te laten biepen, maar enig vermogen ging er niet over.

Op zaterdag 7 juni 2025 06:08:44 schreef joopv:
Merk en model vd switch?

Als het een managed switch is kan je misschien in de logging zien wat er fout gaat.

Het is maar een simpele switch Dlink 1008p of zoiets. 4 POE en 4 gewone dacht ik. Zeker niet managed.

Op zaterdag 7 juni 2025 08:34:47 schreef testman:
water in de poe connector kan weleens, dan fikken er wat pennen weg door de 48VDC..

Water kan niet, die camera staat gewoon in de hoek van de gang, is geen water of vocht in de buurt.

Op zaterdag 7 juni 2025 09:12:41 schreef revado:
Heb ik eens eerder meegemaakt, ook bij POE telefoons.
In het POE apparaat zit een ic wat de communicatie met de switch uitwisselt over de utp en regelt welke standaard gebruikt wordt en dergelijke.
Een goede switch gaat niet aan zonder deze communicatie, een goedkoop brol ding zet er botweg 48 volt op.
De oudere POE injectors doen dat vaak ook, die gooien er gewoon 48 volt op via ader 4-5 en 7-8.

Hier staat zo'n ic beschreven.
https://www.analog.com/en/resources/technical-articles/simplify-poe-im…

Ja, klopt, en dat oude ding die er gewoon 48v op zet maakt wel dat hij wel werkt.

Op zaterdag 7 juni 2025 09:44:25 schreef Swake:
...
Sluit de 'slechte' camera aan op de plek van de andere RLC820a die wel nog goed werkt. Gebruik ook de kabel van die andere RLC820a. En dan ook eens omgekeerd, de 2de RLC820a aansluiten op de plek van de eerste slechte met de kabel van de eerste.

Mogelijks zit er gewoon wat corrosie op één van contacten welke bij de negotiatie voor problemen zorgt. Die corrosie kan je niet altijd zien met het blote oog. ....

Ik heb al in alle richtingen getest. Deze op de plaats gehangen van die andere, werkt nog steeds niet, de werkende op de plaats van de defecte, blijft werken. Zoals ik al zei heb ik de camera bij mij thuis (andere locatie dus) ingekoppeld, met andere UTP, met andere switch... maar wil niet werken. Wel met aparte voeding of dat bakbeest POE inserter.
Corrosie kans is klein, hij is nog tamelijk nieuw, staat niet vochtig en de bekabeling is even nieuw.

Toch fantastisch om even mee te denken! Ik heb toch aangedrongen op een RMA.

Op zaterdag 7 juni 2025 10:41:30 schreef Sylvester:

Ja, klopt, en dat oude ding die er gewoon 48v op zet maakt wel dat hij wel werkt.

.

maar niet zoals het hoort.. ondertussen is het wel duidelijk waarom het op de oude inserter werkt.

Op zaterdag 7 juni 2025 12:11:39 schreef kris van damme:
[...]

maar niet zoals het hoort.. ondertussen is het wel duidelijk waarom het op de oude inserter werkt.

Jawel, als hij op die oude POE inserter hangt, werkt de camera net zo goed als voorheen, en net zo goed als de camera rechtstreeks voeding heeft met een 12v voeding. Ik heb beeld...
Maar op een POE switch dus niet.

Op zaterdag 7 juni 2025 12:16:42 schreef Sylvester:
[...]

Jawel, als hij op die oude POE inserter hangt, werkt de camera net zo goed als voorheen, en net zo goed als de camera rechtstreeks voeding heeft met een 12v voeding. Ik heb beeld...

dat wel, maar is niet zoals het hoort. je camera onderhandelt niet meer, er zit dus wat fout in.
dat negotiëren is er gekomen voor je eigen veiligheid..

ah zo, ja dat klopt. In elk geval is er iets niet in orde met dat ding.
Hoeveel mails ik op en neer heb moeten mailen naar Reolink, telkens andere vragen waarvan velen zelfs overbodig waren.

Op zaterdag 7 juni 2025 12:24:47 schreef kris van damme:
[...]

dat wel, maar is niet zoals het hoort. je camera onderhandelt niet meer, er zit dus wat fout in.
dat negotiëren is er gekomen voor je eigen veiligheid..

Klopt, er is geen enkele beveiliging behalve de stroombegrenzing.
Moet je niet willen.
RMA en retour !

wacht, ik denk dat het net omgekeerd is. De camera 'onderhandelt' wel (met de switch) en de switch ziet dat er iets fout is en weigert te connectoren. Je ziet dat ook op de switch, telkens gaat de groene led aan, knippert een tijdje op het ritme van de andere leds van de andere poorten, en gaat dan terug uit... Als ik het goed begrijp werkt de beveiliging dus net wél, omdat de switch ziet dat er ergens iets mis is.
Als ik die oude POE inserter ertussen hang, wordt er niet gekeken naar enig defect of probleem en start de camera gewoon op.
Zo zie ik het toch?

Op zaterdag 7 juni 2025 20:11:05 schreef Sylvester:
wacht, ik denk dat het net omgekeerd is. De camera 'onderhandelt' wel (met de switch) en de switch ziet dat er iets fout is en weigert te connectoren. Je ziet dat ook op de switch, telkens gaat de groene led aan, knippert een tijdje op het ritme van de andere leds van de andere poorten, en gaat dan terug uit... Als ik het goed begrijp werkt de beveiliging dus net wél, omdat de switch ziet dat er ergens iets mis is.
Als ik die oude POE inserter ertussen hang, wordt er niet gekeken naar enig defect of probleem en start de camera gewoon op.
Zo zie ik het toch?

Precies, zo is het.
Er zal een reden voor zijn, denk aan dat chipje, maar dat is voor de levenrancier.

idd de converter in de camera is kapot, maar check op roest in de stekkers.. kan problemen geven..

water in de connector is het zeker niet. Hij is nog heel recent en hangt niet vochtig of bij een lek.

de camera doet het met een patchsnoertje in de switch ook niet? kan natuurlijk een brakke netwerk stekker zijn waar de andere POE converter niet over valt.

Nee hoor. Die vraag heb ik al ruim over mij gekregen vanuit de 'support' van Reolink. Dat is natuurlijk het eerste waaraan je denkt en wat ook vaak de oorzaak is, als je zelf stekkertjes 'knijpt' op de kabel.
Het eerste dat een ietwat zichzelf gewaardeerd techneut doet is een snoertje nemen dat niet te lang is, met aangegoten RJ45 stekkers... en die dan in diverse poorten van de switch steken.

Op zaterdag 7 juni 2025 20:11:05 schreef Sylvester:
wacht, ik denk dat het net omgekeerd is. De camera 'onderhandelt' wel (met de switch) en de switch ziet dat er iets fout is en weigert te connectoren. Je ziet dat ook op de switch, telkens gaat de groene led aan, knippert een tijdje op het ritme van de andere leds van de andere poorten, en gaat dan terug uit...

het is uiteraard de switch die de onderhandeling start. Waarschijnlijk antwoord de camera gewoon niet meer (althans de POE interface), breekt de switch de cyclus af en begint opnieuw.

Je zou nog kunnen testen wat er gebeurt als je een oude 10/100Mb patchkabel gebruikt of zelf maakt. Met alleen de aderparen 1/2 en 3/6 bedraad.

Of als je die al gebruikt, een volledig bedrade patchkabel.

Dan zou de switch moeten terugvallen op een andere PoE mode.

Verder zou de switch een voedings probleem kunnen hebben met 2 camera's. Heb je al getest met maar 1 camera aangesloten? Mogelijk heeft de externe adapter vd switch een probleem.

Op zondag 8 juni 2025 05:32:40 schreef joopv:
Je zou nog kunnen testen wat er gebeurt als je een oude 10/100Mb patchkabel gebruikt of zelf maakt. Met alleen de aderparen 1/2 en 3/6 bedraad.

Of als je die al gebruikt, een volledig bedrade patchkabel.

Dan zou de switch moeten terugvallen op een andere PoE mode.

Verder zou de switch een voedings probleem kunnen hebben met 2 camera's. Heb je al getest met maar 1 camera aangesloten? Mogelijk heeft de externe adapter vd switch een probleem.

Dat gaat niets doen, TS heeft dat allemaal al getest.
Bijna zeker is het ic'tje voor de negotiation stuk .
Dan werkt bot 48 volt er op, zoals die straattegel voeding, nog wel, maar dat moet je niet willen.

op de blauw blauw wit/ bruin bruin wit 12V uit een 12VDC adapter en met een DC jack in de camera steken werkt ook, zo werd het gedaan voor de POE versies kwamen. maar als het nog garantie is, dan gewoon claimen. het blijft china made spul wat nogal eens op/over zn specs gebruikt word..

Op het werk zijn bij poe camera's buiten 9 van de 10 keer vocht op plekken waar je het niet wil hebben. De connector is het meest voorzien corrosie en groene prut. Tegenwoordig hebben we nieuwe camera's met een kleine verwarming in het camerahuis. Dit voorkomt vooral schade door condensatie , welke vaak het geval is bij geheel gesloten ip69k camera's.

Ik heb wel eens van die grote Axis PTZ camera's met vochtschade gerepareerd, meestal was de poe chip wel de poe spanning omzet naar de camera spanningen defect.

De meeste camera's zijn wel te testen door de poe chip te verwijderen en de juiste dc spanningen erop zet. Sommige camera's hebben hier standaard al een aansluiting voor.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (14%)]

Op zondag 8 juni 2025 08:48:44 schreef testman:
op de blauw blauw wit/ bruin bruin wit 12V uit een 12VDC adapter en met een DC jack in de camera steken werkt ook, zo werd het gedaan voor de POE versies kwamen. maar als het nog garantie is, dan gewoon claimen. het blijft china made spul wat nogal eens op/over zn specs gebruikt word..

En denk je dat jij iets in huis hebt waarvan totaal niets in China is gemaakt?
Noem er maar eens één.

Dit is gewoon een spijtig defect. Ik heb de RMA procedure gestart.

Op zondag 8 juni 2025 09:36:10 schreef Peter112:
Op het werk zijn bij poe camera's buiten 9 van de 10 keer vocht op plekken waar je het niet wil hebben. De connector is het meest voorzien corrosie en groene prut.

de betere buitencamera heeft daar geen last van.. vb, deze heeft verwarming en zelfs een electrolyse ontvochtiger ingebouwd, ruitenwisser alsook drukbalance. ( en werkt op POE) .

dit exemplaar is in een wit jasje gezet voor een speciaal project. (originele kleur is mat zilver)