Beste forumleden. Ik heb zojuist krammen gekregen om plastic bumpers.a. kunststoffen te herstellen Het toestel om ze te verhitten heb ik niet. Wel heb ik nog een WELLER soldeer pistool dat ik niet meer gebruik. Mijn vraag is nu of ik dit pistool niet kan gebruiken om de krammen te verhitten of is dit onmogelijk ?
Dank u
Dummy

De techniek is hetzelfde. De vraag is of spanning en stroom van die weller geschikt zijn.

Je hebt die weller EN de krammen, kwestie van proberen lijkt me ;)

Die Weller is maar 100W (ipv 150W), dus niet te lang achtereen gebruiken, dan kan de thermische zekering eruit gaan.
Pistool incl. 800 krammen kost ook maar 12 euro... ( https://aliexpress.com/item/1005005388023413.html )

[Bericht gewijzigd door Sine op (1%)]

Mijn vraag is nu of ik dit pistool niet kan gebruiken om de krammen te verhitten of is dit onmogelijk ?

Gewoon even uitproberen, zou ik zeggen. Zijn de lasjes binnen 0.1s witheet, dan gaat het waarschijnlijk niet. (In dat geval kan u misschien een paar wikkelingen van de secundaire zijde van de trafo afwikkelen). Zijn de lasjes na 10s nog niet lauw, dan gaat het ook niet.

Het kan zijn dat u creatief/vakkundig de schakelaar van het soldeerpistool moet bedienen om de krammen op optimale temperatuur te krijgen/houden, maar het lijkt me niet zo erg belangrijk of de krammetjes nu kersen-rood, sinaasappel-oranje of zelfs hooi-geel zijn - zolang het maar goed diep in het kunststof gedrukt kan worden, zou ik denken.

Zelf een keertje een houdertje voor die krammetjes bouwen staat hier ook op de planning. Als voeding gebruik ik gewoon een zelfbouw schakelende voeding (instelbare spanning en stroom).

Op YouTube staan goede filmpjes van mensen die dergelijke houders zelf gemaakt hebben. 't Is geen raketwetenschap.

Ik weet uit ervaring dat die dingen ook prima werken met een gasbrander en een combinatietang

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga het eens proberen met de weller. Als het niet lukt en ik heb het nodig, kan ik het alsnog kopen. De oplossing van DK is ook een mogelijkheid, ik heb een prima gasbrander hiervoor.Ik laat nog weten hoe het afgelopen is.
Groetjes,
Dummy

die wellers werden 30 jaar terug ook al gebruikt, als je die te lang aaneengesloten gebruikt was t over en uit ermee. die ED staat er niet voor niks op..

Pas wel op met de v aak giftige dampen die vrijkomen en adem deze niet in.
Zeker als je dit veel gaat gebruiken.