Project gaat over een autonome rover welk redelijk wat vermogen nodig heeft om te functioneren. Om die rover te voeden is er een batterij nodig en ook een uitbreidingspack voor deze batterij. Helemaal mooi is als de uitbreidingspack 'stackable' is zodat er meerdere packs boven elkaar kunnen gestapeld worden.

Criteria:
- Basiscapaciteit: 1 à 1,5kWh (dat is inderdaad anderhalve kilowattuur).
- Capaciteit uitbreidingspack: +/- 1.5kWh.
- Spanning: 24V.
- Plat en breed, maar niet hoog.

Ik dacht van een paar prismatische LiFePO4 cellen uit te kiezen om de batterijen samen te stellen en klaar is kees, maar het is niet zo eenvoudig... Wat betreft de maat lijkt er helemaal geen standaard te zijn. Of zie ik dat mis?

We willen niet bij één enkele leverancier gebonden zijn. Moet ik iets verzinnen dat meerdere groottes aan cellen toelaat?

Geef me tips aub, want ik loop momenteel beetje verloren.

Wat is een autonome rover??

zo'n ding wat ook over mars rijd? veel grote wielen en kan op afstand bediend worden..

Een rover zonder opperrover ;)

Ernstig: ik denk dat de topicstarter een kampeervoertuig bedoelt op basis van een Land Rover of Range Rover, maar heel duidelijk is het mij ook niet.

Eenieder maakt en doet en bouwt naar eigen inzicht, natuurlijk, maar ik vind het verlangen naar een totaal van 3kWh toch wel extreem - mijn eigen kampeerbus doet het met een semi-tractie loodzuurbatterij van 80 Ah/12V oftewel een theoretisch maximum van net geen volle 1 kWh, al wil ik natuurlijk nooit meer dan de helft daarvan gebruiken, wegens de levensduur van de batterij.

Wordt die "rover" een mobiel bordeel of zo, met jacuzzi en UV-bronzeerlampen en airco en Amerikaanse koelkast?

Een 'ding' dat zich zonder menselijke interventie verplaatst en een taak uitvoert.

Een voorbeeld zijn de platte bakken die met de bestellingen rondrijden bij Amazon en andere logistiek bedrijven.

Op dinsdag 10 juni 2025 18:19:56 schreef Paulinha_B:
Wordt die "rover" een mobiel bordeel of zo, met jacuzzi en UV-bronzeerlampen en airco en Amerikaanse koelkast?

Lol :+ Er zou wel eens een business case voor kunnen zijn, maar neen, dat is het niet.

ik dacht dat er wel zeker een aantal standaard maten zijn. Kijk anders even bij nkon.

Zo een autootje wat op mars rondgereden heeft.

maar ik vind het verlangen naar een totaal van 3kWh toch wel extreem

Als het is wat ik denk dat zit daar per wiel ook een motor in. Autonoom is mijn beleving dat het zelfstandig rond kan rijden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (37%)]

Op dinsdag 10 juni 2025 18:23:29 schreef Swake:
Een 'ding' dat zich zonder menselijke interventie verplaatst en een taak uitvoert.

Een voorbeeld zijn de platte bakken die met de bestellingen rondrijden bij Amazon en andere logistiek bedrijven.

Hm, gezien de verlangde capaciteit gaat het dus over een robot die betrekkelijk zware dingen moet kunnen verplaatsen? Misschien is dit de zoveelste supergeheime hoogstindividuele hypergeniale uitvinding, maar het zou toch nuttig zijn als we iets meer info mochten krijgen.

In afwachting daarvan: als het inderdaad om betrekkelijk zware dingen gaat, en de behandeling derzelve, dan is een laag zwaartepunt voordelig. Overweeg losse LiFePo-blokken van 3,2V en maak daar strengen van voor de gewenste spanning, met een laadcircuit per streng. Alleen weet ik niet zeker of die wel bestand zijn tegen horizontale montage, wat toch wel een goede zaak zou zijn voor dat lage zwaartepunt.

maar het zou toch nuttig zijn als we iets meer info mochten krijgen

TS zoekt enkel een batterij en het liefst met een standaard afmeting. Meer info is toch niet nodig?

TS wil bv weten of er in de prismatische accucellen ook standaard maten zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (18%)]

Die prismatische cellen, daar ga je dus zelf een pack van bouwen? Wat zijn (ongeveer) de max maten?

Ik zit voor het eventueel bouwen van een "thuisaccu" met een scheef oog te kijken naar de LIFEPO cellen bij NKON. Degenen waar ik naar zat te kijken zijn 1kWh per stuk... jij wil dus kennelijk 140-180Wh per stuk.

Als ik het goed zie, worden 8 cellen van 50Ah dan iets in de richting van 300x400x40mm. Tja, als je flexibel wil blijven, dan moet je daar dus iets bij doen zodat je ook andere cellen die niet meer dan 40mm hoog zijn kan inbouwen.

Ik vind het zomaar "stacken" van die dingen eigenlijk niet zo'n goed plan: Je wil dan de "power" aansluitingen gewoon doorlussen, dus als je dan je eerste pack leegrijdt, maar dan een tweede pack er op gooit, dan gaat die eerste geladen worden door de tweede. Daarbij kan de "max laad stroom" van de eerste (fors) overschreden worden. Als de laadtoestand van de twee accus niet gelijk is mag je ze eigenlijk niet koppelen. Dat is "te lastig" voor gebruikers en gaat geheid een keer fout.

Dus "niet uitlokken" denk ik dan.

SparkyGSX zegt dat het wel meevalt. Hij heeft het getest. Maar of dat voor ALLE lipo-variant-accus geldt vertelt het verhaal niet. Ik ben liever te voorzichtig dan andersom.

Plat, breed en 24V is een lastige combi.
in 12V en 48V is dat niet heel vreemd, maar met 24V zie je zelden.

12V:
https://www.amomdmarine.com/Amomdpower-12v-High-Capacity-Slim-150Ah-Li…
https://4x4offroad.au/shop/batteries/supcelion-12-8v-100ah-slimline-li…

Je zou er 2 kunnen stapelen, mits de BMS serie ondersteunt, maar dat is niet ideaal

Zelf iets maken kan natuurlijk ook maar of dat kostentechnisch interessant is...

Liontron komt ook met een platte accu maar volgens mij is die nog niet uit (en is ook 12V)

Ik heb bij mijn leverancier ook wel wat info gekregen over platte accu's maar niet in 24V (al gok ik dat die maken over het algemeen niet zo'n punt zal zijn).

je kan bv een stel 33138 samen knopen, dat zijn cilindrische cellen. je kan ze dan in eender welke config zetten zodat je dus altijd diezelfde vorm behoud.

de prismatische cell LP44147272 is 44mm dik, 147mm lang, 272mm hoog.
probleem is een beetje dat elke fabrikant zijn eigen capaciteit maakt.
de ene maakt 305Ah, de andere 315Ah, nog een andere gaat maar tot 130Ah en moet je 2 parallel zetten.

maar als jij bij 1 type cellen blijft, en die in een bepaalde vorm zet kan je bv 4 naast elkaar, 2 hoog, dan heb je een platte brede batterij