Siemens IQ 800 wasmachine (WM16Y740FG/01) valtvoortdurend uit

Siemens IQ 800 wasmachine (WM16Y740FG/01) valt voortdurend uit en start dan weer op. Met uitvallen bedoel ik niks meer op display, geen lichtjes meer...net zoals de stroom zou uitvallen.
Ze Start spontaan weer op en doet soms verder met het programma, begint soms opnieuw. Soms draait ze maar 1 minuut en dan is ze een paar minuten uit.....

Hier vind ik de handleiding, maar raak niet verder

https://www.siemens-home.bsh-group.com/be/nl/mkt-product/WM16Y740FG

onderdelen
https://www.siemens-home.bsh-group.com/be/nl/supportdetail/product/WM16Y740/01#/Tabs=section-spareparts/

Ik kon de deur mechanisch open maken en heb ze dan leeg laten draaien, maar het probleem blijft...

Herkent iemand dit probleem en is er een oplossing?

dit klinkt als het bekende probleem van de voeding met het LNK ic of TNY..

Open maken en de voedingsrails monitoren, vooral wat ze doen als de machine zichzelf uitschakelt. Het meest zinnige is om dit met een scoop te doen of een snelle meter met min/max mode.

Testman, als zo'n IC stuk is doet hij volgens mij niets meer. Bij stoppen en weer starten en daarna blijven werken denk ik aan rotte verbinding of een te hoge load van de voeding (een elco die af en toe short gaat. (zoiets had ik met een tantaal) of rotte elco's waardoor de rimpel te hoog wordt en de boel stopt. Als de elco dan warmer wordt verbetert de ESR en doet hij het weer een tijdje.

Op woensdag 11 juni 2025 18:59:42 schreef testman:
dit klinkt als het bekende probleem van de voeding met het LNK ic of TNY..

Wat Fred zegt, dat is meestal wel duidelijk (een gat in de chip en opgeblazen onderdelen eromheen)

@ Fred101

Kan je mij verder helpen?
In bijlage het exploded view. Waar moet ik dan meten en waar zitten die uit te meten elco's? Kan je dit aanduiden op het exploded view?

Elco's zitten op 0126. Maar als je dat moet vragen ... dan kun je waarschijnlijk niet veel met die info.

Positie 0308. De hoofdprint. Dat zit in een kluwen van draden. Voor de eerste maal uiteen? Veel succes en nog meer geduld gewenst. Goed fotograferen waar de draden in zitten. De print zit onderaan links als je van achter bekijkt.

De elco's zijn bij deze zelden de oorzaak. De tny dikwijls stuk.

Maak foto's vd print dan kunnen we mee kijken en aanwijzen.

@sine: dat (0126) is de user interface. Zit geen voeding op.

Op woensdag 11 juni 2025 19:13:52 schreef Sine:
[...]
Wat Fred zegt, dat is meestal wel duidelijk (een gat in de chip en opgeblazen onderdelen eromheen)

nou nee dus, heb er ook al gehad met deze klachten welke uitvielen en weer in leven komen. ic vervangen lost dat op. vooral bij drogers waar warmte een grotere rol speelt komt dat vaker voor.

Is 0308 niet de motorsturing? Ik verwacht de TNY/LNK voeding op 0126 zoals Sine ook zegt. Maar dat baseer ik op ervaring met een andere BSH machine, deze machine ken ik verder niet

0333 is de motorsturing.

0126 heeft geen tny

In bijlage wat foto's van gelijkaardige 0308 print

[Bericht gewijzigd door EricN op (36%)]

Hallo, goedemorgen
Ik heb de wasmachine uitgebouwd, opengemaakt en op aanraden van Eric
de powermodule 308 opengemaakt.

Hieronder wat foto's
Ik zie ook dat zo een geprogrammeerde module bij Siemens 350 euro kost, zoveel kosten zie ik niet zitten..

Wat kan ik daar nu aan doen? zie niets verkeerd...
Ik ben van plan eens alle connectoren los te maken en wat contactcleaner spuiten en dan eens testen ... goed idee of niet?

Wat is een tny? Voor wat staat die afkorting?

dank je wel voor jullie bijstand!

Tny is de voedings chip. De stekkers er allemaal af en dan de print uit de zwarte doos. Terug foto's zetten.

De tny is een 7 potige chip. Achter de tny staat nog een nr. Bv: tny278gn

Hopelijk krijg ik alles nog goed tezamen :)
In bijlage de foto's
Zie niks abnormaals, geen slechte solderingen denk ik...
Er zitten een paar relais op ook zie ik... Kan dit een oorzaak zijn?
Het is een TNY277GN blijkbaar....
Als deze stuk is, resulteert dit dan in het compleet uitvallen van de machine
en dan terug opstarten voor 1 minuut enzoverder.....?

dank voor het meehelpen!

De solderingen van die onderste pootjes van de TNY-chip zien er allerminst fris uit.
Kun je nog een foto maken waarbij deze beter belicht zijn?

Dominic

Nu je het zegt...
Zie minder en minder goed nu ik de 60 voorbij ben :)
in bijlage een paar foto's

De weerstanden van 100 ohm, als ik erover meet meet ik 50 ohm. Ik vermoed dat die in parallel staan...ter info

Zou me niet verbazen als het dat IC niet altijd is maar dat ze tegelijk met die vervangen een slechte verbinding fixen. Zo'n IC is 99% van de tijd goed of kapot, niet even slecht en dan weer een tijdje goed. Veel reparaties worden uitgevoerd zonder metingen en soms zelfs zonder kennis.

Heb je een scoopmeter of scoop met diff probe?

Neen, ik heb geen oscilloscoop wel een digitale voltmeter...

Ik kan natuurlijk met m'n soldeerbout die puntjes rond de TNY nalopen met
wat soldeer en terug in de machine plaatsen en proberen.

Ik wacht nog even het verdict van Eric af...

mvg,

Daar heb je een datasheet, https://www.haje.nl/pub/pdf/electronica/halfgeleiders/tny274-280serie.… dan kun je op de pinnen meten of dat er verschillen zijn tussen wel en niet werken. Geen idee of dat met een DMM werkt, ik gebruik meestal een scoop of een heel erg snelle meter.

Zonder geschikt meetspul/kennis zou ik hersolderen en anders vervangen (door een gegarandeerd echte en goede) Je moe5t toch iets ;-)

Op donderdag 12 juni 2025 10:00:16 schreef lucdec:
Hallo, goedemorgen
Ik heb de wasmachine uitgebouwd, opengemaakt en op aanraden van Eric
de powermodule 308 opengemaakt.

Hieronder wat foto's
Ik zie ook dat zo een geprogrammeerde module bij Siemens 350 euro kost, zoveel kosten zie ik niet zitten..

Wat kan ik daar nu aan doen? zie niets verkeerd...
Ik ben van plan eens alle connectoren los te maken en wat contactcleaner spuiten en dan eens testen ... goed idee of niet?

Wat is een tny? Voor wat staat die afkorting?

dank je wel voor jullie bijstand!

Geen contact cleaner gebruiken!
Daar sloop je meer mee dan dat het goed doet, dat spul is aggressief.

@ lucdec: idd. Dit is een veel voorkomend euvel. Een nieuwe tny en meestal klaar. Opgelet! Ik gebruik de bewoording "meestal" met wat pech is het wat anders maar ik ben het nog niet tegen gekomen. Worst case scenario ben je een paar euro kwijt. De gok waard dus. Blijkt het de tny niet dan sta je meteen ook voor een gigantisch probleem dat veel moeite gaat kosten om het te vinden. Een chip is zeer gevoelig voor solderen. Hitte en statische elektriciteit kunnen een nieuwe chip ook nekken. Voorzichtig dus.

Een tny haalt zijn koeling uit de 4 massa pootjes. Die behoren op een groot koper oppervlak gesoldeerd te zitten om de warmte af te voeren. Kijk goed. Er is daar niets van koper. Dit is dus opzettelijk gemaakt om te sneuvelen. Ik durf er dan een koper plaatje rechtop bij op solderen zodat er een "koelplaatje" is.

[Bericht gewijzigd door EricN op (24%)]

Ik heb zojuist de TNY opnieuw gesoldeerd en de print voorlopig teruggeplaatst.
Eerst had ik de indruk dat het euvel hersteld was, maar nu valt ze terug
volledig uit en herstart zo om de minuut...identiek dus..

Is alieexpress betrouwbaar om de TNY277GN bij hen te kopen? dat is niet zo duur...

dit kan ik nog eens proberen....

Zeker niet! Ik zou via erkende verkopers doen. Ali zit tjokvol fake.

Geen onderdelenwinkel in de buurt? Of een betrouwbare witgoed winkel?

[Bericht gewijzigd door EricN op (35%)]

30 cent is wel erg goedkoop voor zo'n IC. Als je een wat duurdere neemt is het vaker wel OK maar advies om naar Electronica winkel "om de hoek" kan ook maar kan ook deze goedkope Imitaties bestellen..

Bij aswo (fixparts) zijn de tny's voorlopig ok. Mooie opdruk met merk. Geen fake gehad.

https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/zoeken/TNY277GN?GROUPINDEX=0&s…
Dat is ongeveer de normale prijs voor een echte (Farnell, Mouser) . Ik heb geen ervaring met Reichelt.

Ook bij TME: https://www.tme.eu/nl/katalog/?queryPhrase=tny277 die schijnen betrouwbaar te zijn. Ik heb er wel eens wat gekocht.