Hallo beste forumleden,
Ik heb en Muze M-695 DBT (Compact CD Micro System met FM/DAB+ Radio).Er hangt een simpele draadantenne aan, helaas heb ik weinig of geen ontvangst. IK zou deze draadantenne willen vervangen door de Hama kamerantenne.
De vraag is of dit mogelijk is en hoe ik dit best toe. Zie foto's in bijlage.
Hartelijk dank op voorhand voor eventuele reacties
flash2b
They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Zelf heb ik goede ervaringen met deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005008248137406.html i.s.m. soortgelijk Lenco DAB/INET radio.
Het is jammer dat je Muze geen SMA connector als antenne ingang gebruikt.
Volgens mij is de witte connector een JST connector waar maar één kant is aangesloten. Post eens een foto daarvan.
Als de connector geïdentificeerd is dan kan een een JST naar SMA verloop maken of de kabel van de antenne direct op de JST solderen.
Je huidige (zwarte) draad is iig niet bruikbaar, antenne moet zo kort mogelijk naar de achterkant van je radio.
Hallo,
dit is het stekkertje met de antennedraad dat naar de radio gaat. Kan je mij hiermee verder helpen?
Dank op voorhand.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha WillyVDM,
Heeft u al geprobeerd het antenne draadje een andere richting op te leggen?
Als de radio op een ongunstige plaats in huis staat tja....
Een externe antenne kan maar dat kost even knutselen de ontvanger (radio) heeft geen externe antenne aansluiting.
Voor een externe antenne aansluiting heeft u een heet kant en een aarde nodig de heet kant (signaal) is aanwezig maar de aarde is er niet.
Voor de aarde kan de buiten mantel van de aux ingang gebruikt worden.
Voor de uitvoering, even kijken hoe dit netjes is te maken het plugje aan de antenne verwijderen en het,
kabeltje aansnijden de binnen geleider aan je antenne draadje de buiten mantel aan de buiten mantel aux ingang.
Groet,
Henk.
flash2b
electron920,
Hoe weet je zo zeker dat er geen aarde is? De andere kant van de JST stekker is waarschijnlijk massa, dus die is bruikbaar. Dit is gemakkelijk vast te stellen door de pin van de radio door te piepen naar de ground van de aux ingang.
Een echte aarde is er niet, want de radio zal wel een geïsoleerde netvoeding hebben.
Het moeilijkste lijkt me de coax aan te sluiten aan de JST. Verder ik ken dit type JST stekker niet, dus misschien is er iemand die weet welke type het is.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha flash2b,
Waar schrijf ik dat ik iets zeker weet
Ik wacht maar even op de @TS geen idee of er kennis en een metertje aanwezig is, ik probeer op weg te helpen zonder meten.
Er kunnen volgens mij batterijen in dat is op zeker geïsoleerd maar daar gaat het in de antenne configuratie niet om.
Ik stel mij voor het draadje van het stekertje inkorten zeg 2 cm kroonsteentje draadje erin kern van de antenne erin afscherming aan,
de andere kant en een 3,5 mm snoertje in de aux waarvan je de afscherming aan de kroonsteen bevestigd.
Groet,
Henk.
flash2b
Het handigste is een JST naar SMA female te maken. Dan kan je elke SMA antenne aansluiten. Ik ga er van uit dat het aangeslotenen pin de massa is, anders hadden ze die JST niet gebruikt.
Zo'n verloop kabel zal je wel zelf moeten maken.
Het is een JST PH connector
Deze kopen:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004242324252.html Kleur: SMA female front
en deze
https://nl.aliexpress.com/item/1005006623049916.html Package Quantity: 2Pair
Kabeltje zo kort mogelijk tussen JST en SMA Female houden.
Dit geldt voor de antenne in mijn link, niet die van de Hama want die heeft een F connector (en géén SMA !!!)
Hallo allen,
Ik heb niet direct de massa van de aux ingang en de linker pin van de antenne ingang kunnen doorpiepen. Waarschijnlijk is de beste oplossing inderdaad deze van Flash2b. Solderen is geen probleem. Ik ga het nodige bestellen en hou jullie zeker op de hoogte.
Groeten, Willy