ChristiaanR

Golden Member

"Vraag niet hoe het kan ..."

Beste forumleden.
Op de werkbank ligt een Samsung UE49KS7000. Prachtig toestel om te zien. Ultradun (foto 1). Maar: defecte backlight. En dus moet het uit elkaar. Maar nu de vraag: hoe kom ik bij de ledstrips? Op Youtube is er niets over te vinden. Het blijkt knap lastig, want het lcd-paneel ligt driezijdig op (en is vastgelijmd aan!) de flensrand van de aluminium omlijsting (foto 2). Dus zullen paneel en omlijsting als één geheel van het frame af moeten (net als bij de Qline TV's).
Hoe de aluminium omlijsting vastzit aan het chassis is mij echter niet duidelijk. De omlijsting lijkt aan het frame geklemd, maar lijkt op sommige plekken ook aan het frame verlijmd?! Foto's 3 en 4 geven wellicht enig inzicht. Als je goed inzoomd op foto 4 dan is daar tussen frame en omlijsting iets blauws te zien. Lijm?
Heeft iemand op dit forum ervaring met hoe dit toestel uit elkaar moet?

Het scherm zit met dubbelzijdig foam tape er op geplakt, met een credit card achtig plastic scherm er van lossnijden. Laatst een Hisense gehad, zat hetzelfde. Zijn wel YT filmpjes van..

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zo'n keramische kookplaatschraper is ook handig voor dit soort klusjes...

https://media-frontend.tweakwise.com/handyman/medium/408824/scanpart-schraper-keramische-kookplaat.png

Op zaterdag 14 juni 2025 04:03:42 schreef pararuud:
In Vietnam zijn jongedames daar heel handig in
https://www.youtube.com/watch?v=IrasOixWazc

Helaas is dit een volledig ander type beeldscherm waarbij de bezel los zit van het geheel en dus los te verwijderen is.

Bij dit edge-lit led toestel moet je de beide tegelijk verwijderen , probeer het niet los te maken van elkaar want gegarandeerd dat het panel scheurt. De metalen achterplaat zit "geklikt" aan de bezel/beeldscherm.

ChristiaanR

Golden Member

Inderdaad. Dit is een ander type beeldscherm en ja - de bezel zit aan het frame geklikt. Maar er is met zekerheid meer aan de hand. Er lijkt op sommige plaatsen dus óók lijm te zitten tussen bezel en frame. En hoe ga ik dat los krijgen, dat is de vraag.

[Bericht gewijzigd door ChristiaanR op zondag 15 juni 2025 10:44:35 (10%)]

Kijk op Youtube er zijn zat mensen die het varkentje gewassen hebben!

Ik heb er ook een van dat type (55 ipv 49) maar dan de KS8000 met 2 tuners in het kastje. En het geluid schijnt beter te zijn door een andere configuratie van de luidprekers. Misschien is daar een afbeelding van de vinden hoe dat intern eruit ziet? Zelf gebruik ik externe grote luidsprekers links en rechts naast het scherm.
Er is wel verschil in naaamgeving tussen de USA en EU versies. Onze KS7000 heet in de USA anders. Deze modellen verschenen in 2016 en zijn de voorloper van de QLED modellen. Dus met nano particles en moth eye coating en SUHD.

Dit is in de EEC een KS7000 https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks8000

De pootjes zijn ook anders bij mijn TV. Mooier :-)

KS7000 en een dun model vandaar de lijmactie om de TV te openen.

ChristiaanR

Golden Member

"Kijk op YouTube".
Heb je misschien een URL voor mij? Ik heb mij daar uiteraard al mottig gezocht, echter zonder resultaat.

Oeps ik denk dat 'removing backplane from a Samsung KS7000+KS8000' aardig wat oplevert? Mocht het niet lukken wil ik wel even met je meezoeken. ok 1 sec later
https://www.reddit.com/r/PS4Pro/comments/5s18ja/samsung_ks7000ukks8000…

Geen lijm but c/p:
Well, clip and sticky tape :

ChristiaanR

Golden Member

Aan dat filmpje heb ik niet zoveel. Het gaat daar niet over het losmaken van het lcd-paneel maar over het losmaken van de achterkant.

Kan je niet via de onderzijde bij de LED's?? Wellicht achterplaat er af halen is voldoende..

Er was destijds een apart tooltje voor. En ook bij een hoek beginnen staat me bij. Gewoon goed zoeken hoe de achterzijde los wordt gemaakt.

ChristiaanR

Golden Member

Op maandag 16 juni 2025 18:29:11 schreef smd:
Kan je niet via de onderzijde bij de LED's?? Wellicht achterplaat er af halen is voldoende..

Nee. Dat gaat niet.

ChristiaanR

Golden Member

Ik had nóg een UE49KS7000 liggen. Een exemplaar met een grote barst in het lcd-paneel. Ideaal dus om verdiepend onderzoek te doen om er op die manier achter te komen of (en zo ja hoe) de bezel/lcd-assembly wellicht tóch van het frame te halen is.
Dus: met min-of-meer brute-force de bezel rondom van het frame losgewrikt. Gewoon, schroevendraaier ertussen en gaan. Uiteraard zorgt dit voor stevige beschadigingen van de aluminium bezel, maar dat is dan maar even zo.
Nu de bezel/lcd-assembly eraf is valt goed te zien hoe die assembly aan het frame bevestigd is (beter: was). De eerste foto (bezel-lcd_assembly.jpeg) toont de bezel/lcd-assembly. Hier is te zien dat het lcd-paneel en de bezel feitelijk één onlosmakelijk (verlijmd) geheel vormen. Foto's 2 en 3 (clip-in-bezel0.jpeg en clip-in-bezel1.jpeg) tonen een onderaanzicht van de assembly. Op die foto's is te zien dat er aan de binnenzijde van de bezel clips (rvs?) gelijmd zitten. Deze op het oog identieke clips zijn gelijkmatig verdeeld over zowel boven-, linker- als rechterzijde van de onderkant van de bezel. En deze clips zorgen voor de fixatie van de bezel/lcd-assembly aan het frame.
Voor de duidelijkheid heb ik één zo'n clip maar eens uit de bezel gewurmd, zie foto's 4 en 5 (clip0.jpeg en clip1.jpeg). Op deze foto's zijn de drie uitsparingen in de clips te zien die dienst doen bij het vastklikken van de assembly aan het frame.

[Bericht gewijzigd door ChristiaanR op donderdag 26 juni 2025 21:16:16 (12%)]

ChristiaanR

Golden Member

*VERVOLG*

De eerste foto (frame0.jpeg) toont zo'n uitstulping aan het frame waar zo'n clip dus overheen valt wanneer de assembly op het frame geklikt wordt. De tweede foto (joined-clip-and-frame.jpeg) laat zien hoe clip en (uitstulping van het) frame uiteindelijk bij montage in elkaar passen. Dit valt hier goed te zien, omdat ik de clip voor dit doel uit de bezel heb gehaald.

Anyhow. Om de bezel/lcd-assembly van het frame te scheiden zullen dus alle clips losgewipt moeten worden. En omdat elke clip drie vergrendelende lippen heeft, zullen alle drie die lippen tegelijkertijd losgewipt moeten worden... Dit vereist speciaal gereedschap dat ik na enig speurwerk in een keukenla aantrof, zie foto's 3 en 4 (schraper0.jpeg en schraper1.jpeg).

WORDT VERVOLGD....

Sja, met een gebarsten scherm kan je geen schade leiden! Nu een "Spongebob" spatel doet het werk dus?? Heb je gelijk een onderdelen bak!