geschiedenis les.
heel heel heel lang geleden had ik op het werk wat in elkaar geknutselt.
we hadden ESD matten op het werk en op de vloer, op mijn bureau niet echt nodig en ik had daar mee gespeelt.
mijn 12V bureaulamp werd geschakeld met een fet, ik vermoed IRF740 want die hadden we veel liggen.
als mijn voeten op de vloer ESD mat stonden, EN mijn handen op de bureau ESD mat, ging mijn bureaulamp aan.
als ik de verbinding verbrak ging die lamp na een 30tal seconden uit.
ik weet niet meer precies hoe ik het gedaan heb, en wil dat nu opnieuw maken maar nu op 5V!!
beetje zoals deze persoon doet alleen had ik destijds een bleederweerstand van de gate naar de ground
https://youtu.be/ZdwzD3hOFr8?t=89
op 5V werkt het echter niet, de led licht amper op. (VGS rdson is 10V bij een IRF740 en zal daarom gewerkt hebben op 12V destijds)
heb ik een andere fet nodig of doe ik wat fout. het kan vroeger niet meer dan 12V zijn geweest waarop het werkte.
maar de persoon zelf zet zijn fet in dat filmpje gewoon aan door die paperclip te raken, dus geen verbinding met de + draad (denk ik)
ik dacht zo aan een IRLZ34N?? 5V Vgs rdson die is zo groot (TO220), ik zoek meer iets in TO92.
googelen op logic level fet geeft me veel resultaten, maar in de pdf staat dan altijd 10V Vgs rdson dus dat wordt het niet. website waar ik op RDSon Vgs kan zoeken vond ik niet (wel voor de maximale weerstand)
Slecht filmpje. Dat is de beste manier om jet FET om zeep te helpen.
Of kies voor een fet met ingebouwde Vgs protectie zener diode.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb wel eens gehoord dat sommige mensen dmv aanraking kunnen helen, maar bij schakelingen heb ik daar nog nooit van gehoord. 
Je moet zoeken op een threshold voltage die laag genoeg ligt. Voor RDSON heb je een heel grote marge, dus als je 100mOhm max zou willen hebben, zoek dan op minder dan 50mOhm: Dan voldoet ie meestal ook met de 2x slechtere RDSON bij 5V.
Ik zou zelf een SI2300 of '2302 nemen. (of look-alike als de HX2300), en zo nodig op een SOT23 breakout bordje.
Maar als je dan zoals jij kennelijk hier zo nu en dan doet... de boel maar half aanzet, dan is dit VEEL minder robuust dan een TO220 mosfet.
hardbass
PE2BAS
Of een comperator schakelingetje ervoor, dan kan je het instelbaar maken en is je FET altijd helemaal aan of uit geschakeld.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maakt niet zoveel uit hoe die aanzet, het is een stuurstroom van een hall sensor die doorgeschakelt wordt dus of die nu half open staat of niet.
vermoedelijk zal die fet een transistor schakelen, dus kan er wel rekening mee houden dan dat er minder stroom loopt.
ik meen te herinneren dat de spanningsdeler 1K2 op 3K9 is, dus de maximale stroom is 1-3mA ofzo
het ding is gewoon dat ik de boel moet kunnen schakelen door met de handen een verbinding te maken tussen 2 draden/pinnen.
zijnde +5V en de ingang van de fet. laat je 1 hand los, moet de boel uitschakelen.
schakelaar met serieweerstand heb ik gebruikt, die gaan na een tijd kapot door waterschade/vuile contacten. gebruikte altijd van die mini druk knopjes en na een tijdje geven ze geen contact. ff insprayen met contactspray werken ze weer even
zo ongeveer iets, van 1cm diameter
die mogen niet, het is niet de bedoeling dat je met 1 vinger de boel aanzet, je moet verbinding maken tussen 2 verschillende punten, die minstens 30cm van elkaar staan. met 1 hand activeren mag niet gebeuren.
beetje dead-man switch. geen verbinding tussen beide, moet de boel uitvallen.
daarom dat ook het filmpje niet direct mag. die fet mag niet inschakelen door 'antenne' ontvangst ofzo. dat is op te lossen met de bleed weerstand naar ground klein genoeg te houden.
vandaar dat ik direct dacht aan mijn oude werksysteem met de vloer/bureau ESD mat.
één iemand die zijn hand op bureau legt, mocht ook de lamp niet activeren (zijn ze niet tevreden mee als je ESD matten als stuurschakeling gebruik).
als 1 hand dan aan 5V hangt, en de andere aan de fet, dan moet de sturing door je lichaam gebeuren. fets werken met µA en is beter te realiseren dan 1mA door je lichaam te sturen 
update,
met een andere fet werkte het goed. de IRF740 kreeg ik niet aan de praat, met een IRF1404 ging het wel.
beide zouden gelijkaardig meten zijn op 4,5V Vgs en toch doet de 740 niks met dezelfde schakeling.
zet ik direct 5V aan de gate, deed die het nogthans wel
https://youtube.com/watch?v=1A0l-FayBJU&feature=shared
zijn er eigenlijk fets (Pchannel) die je met 0V kan opensturen tov de drain?
bij elke Pchannel dat ik vind moet er een negatieve spanning staan tov de source. ik wil dat dus meer maken zoals een PNP transistor dat die de +spanning schakelt door de basis aan massa te zetten
[Bericht gewijzigd door fcapri op (29%)]
@fcapri,
Heb je deze wel eens bekeken?
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/50
Misschien staat er iets tussen voor je
nonius
set SCE to AUX.
Philips had vroeger IC's voor de bediening van TV's m.b.v. aanraaktoetsen; het exacte IC typenummer wil me even niet te binnen schieten; met één IC kon je, ik meen, 5 kanalen bedienen, en met een tweede IC eraan gekoppeld (met een iets ander typenummer) was dit uit te breiden naar 10 kanalen. Waren IC's met een TBA, TCA of TDA code (tsja, dat beperkt de keuze flink
) Mogelijk kan iemand anders de nummers zo uit z'n hoofd oplepelen.
Zelf zou ik een tiptoetsbediening met een dergelijk IC maken (mits er nog aan te komen is; ze zullen wel behoorlijk obsolete zijn vandaag de dag; maar heb ze hier gegarandeerd in de rommelbakjes liggen).
[Edit: waren de SAS560, SAS570, SAS580 en SAS590]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De twee mosfets schelen wel een factor 4 qua lading op de gate...
Alleen een fet zonder nette aansturing vind ik wel bedenkelijk... 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@nonius: dat zijn die van Siemens, wel kort gebruikt door Philips in de K8D en K9. Philips heeft later zelf een variant gemaakt op een serie van TI. Als ik me goed herinner: TDA2620, TDA2630, TDA2631.
het mag geen touch zijn, het is de bedoeling dat 2 verschillende contacten, ongeveer 30cm uit elkaar verbinding maken met de 2 handen.
het is een snelheidsbegrenzing voor als men niet de 2handen aan het stuur heeft.
zonder de verbinding gaat de boel maar aan 50%. met 2 handen aan het handvat gaat die aan 100%.
het mag dus ook niet te overbruggen zijn door met 1 duim van 1 hand beide contacten aan te raken
Op maandag 16 juni 2025 18:58:06 schreef Arco:
De twee mosfets schelen wel een factor 4 qua lading op de gate...
Alleen een fet zonder nette aansturing vind ik wel bedenkelijk...
dat maakt enkel uit voor de tijd.
als je oplaadt met 1µA, dan zal die 4x grotere capaciteit, 4x langer duren voor die vol is.
veel maakt het niet uit.
[Bericht gewijzigd door fcapri op (32%)]
Op vrijdag 13 juni 2025 12:01:10 schreef fcapri:
...ik weet niet meer precies hoe ik het gedaan heb, en wil dat nu opnieuw maken maar nu op 5V!!
..
Kan je niet iets met een IC uit de 4000-serie? Die werken op 5V en de ingangen zijn beveiligd, of je moet een heel oud exemplaar nemen.
Op maandag 16 juni 2025 20:52:13 schreef fcapri:
het mag geen touch zijn, het is de bedoeling dat 2 verschillende contacten, ongeveer 30cm uit elkaar verbinding maken met de 2 handen.het is een snelheidsbegrenzing voor als men niet de 2handen aan het stuur heeft.
zonder de verbinding gaat de boel maar aan 50%. met 2 handen aan het handvat gaat die aan 100%.
het mag dus ook niet te overbruggen zijn door met 1 duim van 1 hand beide contacten aan te raken
Ik weet bijna zeker dat jouw dochter slim genoeg is om jou met een koperdraadje
te foppen! 
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Dan moet je dus testen op een minimum weerstand van grofweg 1k.
Maar dat maakt de schakeling wel een stuk ingewikkelder...
Arco
Special Member
Op vrijdag 13 juni 2025 13:45:55 schreef fcapri:
[...]die mogen niet, het is niet de bedoeling dat je met 1 vinger de boel aanzet, je moet verbinding maken tussen 2 verschillende punten, die minstens 30cm van elkaar staan. met 1 hand activeren mag niet gebeuren.
Je kunt er toch twee van die printjes gebruiken en dan de uitgangen combineren?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.