nonius
set SCE to AUX.
Henri62, volgens mij had OP de motor al getest door er rechtstreeks 230Vac op te zetten, en werkte deze gewoon goed.
OP: controleer vooral ook de soldeerverbindingen van de 3 connectors op de printplaat eventjes goed, is ook een zwak punt. Ik meen zelfs te zien dat de 2e soldeerverbinding van links (in rood omkaderd), gemarkeerd EY1, slecht is, maar blijft lastig te zien op een foto. Het lijkt of er a.h.w. een ringvormige scheur in die soldering zit. Is de rode connector, niet toevalligerwijze gemarkeerd met 'switch'....
Bij twijfel gewoon eventjes opnieuw doorsolderen. Eigenlijk zou ik het hele printplaatje sowieso eventjes, ongezien, helemaal opnieuw doorsolderen; is het snelste en makkelijkste. Is maar een klein printje dus zo gebeurd. Als u twijfelt aan uw soldeervaardigheden, concentreer u dan vooral op de rood-omcirkelde soldeerverbindingen.
Test van triac is simpel te doen zoals hierboven ook al aangegeven: EY7 en EY8 doorverbinden. Als de triac de boosdoener is, gaat hij op volle toeren draaien. Wel opletten zoals hierboven aangegeven met losliggende motoren; beter te testen met motor op originele plek in de behuizing.
Meeste moderne stofzuigers is het probleem triac/snoer/schakelaar. Die zou ik eerst uitsluiten voordat je van alles gaat lopen solderen en vervangen.
[Bericht gewijzigd door WillemV2 op (16%)]
Roland11
Golden Member
Op dinsdag 17 juni 2025 07:46:00 schreef WillemV2:
Test van triac is simpel te doen zoals hierboven ook al aangegeven: EY7 en EY8 doorverbinden. Als de triac de boosdoener is, gaat hij op volle toeren draaien.
Als de triac geen stroom krijgt op de gate, terwijl de triac wel goed is, dan gaat de motor toch ook op volle toeren draaien bij doorverbinden van A1 en A2 ?
Op dinsdag 17 juni 2025 09:43:59 schreef Roland11:
[...]Als de triac geen stroom krijgt op de gate, terwijl de triac wel goed is, dan gaat de motor toch ook op volle toeren draaien bij doorverbinden van A1 en A2 ?
9 van de 10 keer is het de triac en niet de aansturing, maar in theorie heb je gelijk.
Maar dan kun je je stofzuiger wel weer gebruiken
De koolborstels kunnen alsnog versleten zijn en het probleem veroorzaken.
Dat TS de motor rechtstreeks op de netspanning heeft aangesloten en deze het toen deed zegt niets over de toestand / lengte van de koolborstels. Een kleine mechanische tik op de motor en de versleten koolborstels maken weer (voor even) contact met de commutator.
De enige manier om ervan zeker te zijn dat de koolborstels nog niet versleten zijn en het probleem niet veroorzaken is om de koolborstelhouders los te maken van de stator en de koolborstelhouders van de commutator af te tillen. Schuiven de koolborstels dan uit de koolborstelhouders naar buiten (bijv. meer dan 1cm) dan hebben ze nog voldoende lengte. Schuiven de koolborstels niet of nauwelijks naar buiten dan zijn ze versleten.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
De meeste stofzuigers die ik onder handen heb gehad hadden een snoerbreuk op de plek waar het snoer het haspel verlaat.
Die plek krijgt iedere keer een klap als men tot het einde het snoer eruit trekt.
Ook bij de trekontlasing van de steker kan het snoer intern breken want bij het oprollen krijgt dat plekje ook steeds een klap.
Een keer een defecte "softstart/regelprint" gehad, dat was door water/vocht/roest.
Bedankt weer voor jullie advies en hulp!
Koolborstels zijn nog goed die had ik bekeken, die zijn nog 9cm lang en hebben nog genoeg lengte.
Ik zal morgen jullie adviezen opvolgen en dan laat ik het weer weten!
Heeft iets langer geduurd dan gewenst, maar ik had eindelijk weer even tijd om me bezig te houden met de stofzuiger.
Helaas heeft het niet gewerkt, ook geen snoerbreuk bij de haspel of ergens in de kabel stekker hele tijd bewogen ook geen resultaat.
Jammer dat het niet gelukt is, ik zal de stofzuiger nog even houden voor het geval er nog andere mogelijkheden zijn anders toch maar weggooien.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je moet de weerstand van het snoer meten. Als dat open is, is bewegen als test niet nodig. Bewegen om te kijken of de stofzuiger het dan weer doet is niet doorslag gevend. Dan weet je nog niet of het het snoer is of iets anders.
Heb je de triac al getest of vervangen?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 17 juni 2025 14:10:15 schreef Anothergenius:
Bedankt weer voor jullie advies en hulp!Koolborstels zijn nog goed die had ik bekeken, die zijn nog 9cm lang en hebben nog genoeg lengte.
9 mm hoop ik, is al niet heel lang meer maar zou moeten werken als ze goed tegen de collector van het anker drukken, meten!
Helemaal vergeten te vermelden maar de stofzuiger doet het weer!
Na van alles geprobeerd te hebben, zo koppig als ik ben de stekker eraf geknipt en een nieuwe op gezet en hij deed het direct weer!