Gentle(wo)men.
In de buurt van een SMPS- ic in de voeding van een Samsung UE55TU7100 vind ik twee parallel geschakelde weerstanden, zie foto.
Wat zou volgens de kleurcode op die weerstanden de weerstandswaarde cq tolerantie moeten zijn? Ik loop al een tijdje mee, maar kom er niet uit.
Help..
nonius
set SCE to AUX.
Lijkt mij bruin-grijs-goud, dus 1.8 ohm. Staan beide parallel, dus 0.9 ohm effectief.
Een weerstandswaarde begint in principe nooit met een zwarte ring....
Vaak zitten dergelijke weerstanden in schakelende voedingen om de stroom te kunnen meten (en terug te regelen wanneer deze te groot dreigt te worden).
Wat 'weerstandsvermogen' is, daarentegen, weet ik dan weer *niet*.... Maar de onderdelen zijn kleine vermogensweerstanden.
Het zou 0,284 Ω kunnen zijn er van uitgaande dat de band in het midden geel is. In dit soort gevallen meet ik de weerstand altijd even.
Er zijn hier mensen die hier een beter kijk op hebben. Die komen nog wel.
Met deze weerstanden meet men vaak de stroom en vaak zijn dit ook veiligheidsweerstanden die als en soort zekering werken en zonder neven schade defect raken.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 15 juni 2025 10:57:21 (27%)]
flash2b
They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
1.8Ω 1%, de zwarte band + body kleur is de merk identificatie, zie ook: https://electronics.stackexchange.com/questions/675737/color-code-for-…
nonius
set SCE to AUX.
Het zou 0,284 Ω kunnen zijn er van uitgaande dat de band in het midden geel is
Tsja, het is niet alles goud wat er blinkt.... maar dit lijkt me toch echt wel goud
En 1.8 ohm is een standaardwaarde. 0.284 ohm klinkt me niet echt in de oren als een veelgebruikte waarde.
Dát is snel? En beide heren: dank.
Ik houd het in dit geval op 1.8Ohm. Mede omdat ik over beide weerstanden 0.9Ohm meet. Helaas.
Eigenlijk hoopte ik dat er met deze weerstanden iets mis zou zijn. Want inderdaad, de spanning over deze weerstanden wordt teruggekoppeld naar het SMPS- ic met het oog op stroombegrenzing. Deze schakeling voedt de backlight ledstrips en die geven in dit geval veel te weinig licht. Ik heb overigens vastgesteld dat a) de ledstrips op zich okay zijn (met een externe voeding) en b) het SMPS- ic de externe powerFET keurig schakelt, maar dat de ON-periode bijzonder kort is c) de spanning over de ledstrips gedurende die korte ON- periode OK is. Misschien dan toch iets mis met het SMPS- ic (SLM4681A)?
Op zondag 15 juni 2025 10:58:37 schreef flash2b:
1.8Ω 1%, de zwarte band + body kleur is de merk identificatie, zie ook: https://electronics.stackexchange.com/questions/675737/color-code-for-…
Dank!
nonius
set SCE to AUX.
b) het SMPS- ic de externe powerFET keurig schakelt, maar dat de ON-periode bijzonder kort is c) de spanning over de ledstrips gedurende die korte ON- periode OK is.
Zijn de elco's in orde? Ik kan me voorstellen dat de capaciteit is teruggelopen, of de ESR opgelopen, waardoor het controller-IC te snel denkt dat de elco 'vol' (op spanning) is.
Elco's zijn berucht in schakelende voedingen.
In dit soort gevallen meet ik de weerstand altijd even.
Een goede gewoonte, doe ik zelf ook vaak. Maar dergelijke kleine weerstanden (en 0.284 ohm al helemaal) goed meten met een simpele DMM is niet simpel. Ik heb er een milli-ohm meter voor gebouwd, met Kelvin-meetprobes, om het goed te kunnen meten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Welke voeding? (BN44-....)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Vrij onbekend ding...
Maar afgaand op de kleuren zijn het inderdaad 1.8 Ohm weerstanden.
Als die beide zijn gaan hemelen is er bijna zeker meer kapot op het board...
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
gare elco's vermoed ik, teveel rimpel, in piek komt er dan de spanning over de weerstanden waarbij de voeding terugregelt.
of ze staat te oscilleren door slechte elco's.
nonius
set SCE to AUX.
[Arco]Als die beide zijn gaan hemelen is er bijna zeker meer kapot op het board...
De weerstanden zijn goed volgens OP:
[ChristiaanR] Ik houd het in dit geval op 1.8Ohm. Mede omdat ik over beide weerstanden 0.9Ohm meet. Helaas.
Eigenlijk hoopte ik dat er met deze weerstanden iets mis zou zijn.
Daarnaast zien de weerstanden er 'als nieuw' uit (niet dat dat een garantie is - maar toch, ze lijken nooit oververhit te zijn geweest).
Ik zet mijn geld voorlopig ook in op elco's.
Elco's (twee stuks) er maar "even" uitgehaald een doorgemeten.
Gemeten waarde: 7.67 uF (Volgens opdruk: 8.4 uF). ESR: 3.34 Ohm
Dat laatste lijkt wat aan de hoge kant getuige de tabel op de sticker op diezelfde meter. Maar ik heb hier eigenlijk geen ervaring mee. Kan iemand hier wat over zeggen?
nonius
set SCE to AUX.
Belangrijk detail: welke spanningsrating hebben die elco's?
Bij elco's hanteer ik de regel 'bij twijfel, vervangen'.
Maar 3.3 ohm lijkt me aan de hoge kant voor een schakelende voeding; zelf zou ik ze in elk geval vervangen, ook in twijfelgevallen. Voor de kosten hoeft men het niet te laten. Maar zekerheid over wat nog een acceptabele ESR is voor die elco biedt alleen de datasheet, dus zelf best eventjes opzoeken.
Desnoods eventjes vervangen door een andere elco (bijv. uit het rommelbakje, zeg, 10u bij de juiste spanningsrating) als snelle, tijdelijke test. Uiteindelijk voor de definitieve reparatie de condensator wel vervangen door een juist (low-ESR) exemplaar.
Heb zojuist wat 10u/35V elco's (normale elco's, geen low-ESR uitvoeringen) uit m'n rommelbakje doorgemeten op ESR, en ik mat daarbij waardes tussen 0.5 ohm en 1.2 ohm. Maar zoals gezegd, wat nog een acceptabele ESR is hangt ook in grote mate af van de spanningsrating; ik heb hier de veronderstelling gemaakt dat uw elco's 35V-types zijn.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die 2 weerstanden zitten in serie met de fet welke de trafo aanstuurt. werkt als een meetshunt. zou er 1 weerstand verlopen zijn dan is het al ellende. doorgaans gebeurt dat alleen als de fet is geklapt. de band is ook zilver dus ik denk eerder aan een waarde onder de 1 ohm, wat ook normaal is in deze toepassing.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een goede elco van 8 uF heeft op 100 Hz een D van grofweg 0,03. Ik heb geen datasheet gezocht maar de vervang-waarde zal boven 0,1 liggen. Laten we grof doen en van 0,05 uitgaan. Dan is de ESR 10 ohm, bij 0,1 is deze 20 ohm. Maar jij meet niet op 100 Hz en je meet de capaciteit met DC wat alleen werkt bij gezonde elcos. Ik zie net dat jouw meter op 200Hz meet.
De ESR wordt niet voor 100 kHz opgegeven (vaak wel Z) .
De Xc is op 100 KHz 0,2 ohm, dus heel laag, (als hij dan nog 8 uF is en niet inductief), Als de |Z| dan 3,5 ohm is dan is de echte ESR ook ongeveer 3,5 ohm. Maar dan weet je nog steeds niks want je moet daarvoor de datasheet hebben
Dus nu de datasheet van de elco opzoeken en dan |Z| voor 100 kHz opzoeken.
Oja, niet in situ meten tenzij je 100% zeker bent dat er geen enkele condensator ergens op het
PCB parallel eraan staat (bij een goed ontwerp staan die er gegarandeerd want al die ontkoppel Ctjes met hele lage ESR staan mogelijk parallel. (als jou elco over een voedingrail staat)
Maar 8 uF is erg laag en dan verwacht ik dat hij primair na de gelijkrichter staat en alleen 50 of 100 Hz ziet. (bij het vullen , nu ik eraan denk veel hoger bij het leegtrekken dus de ESR bij de primaire elco is toch van belang of maak ik nu een denkfout?)
Zonder LCR meter en uitsolderen weet je dus eigenlijk nog niets en is de veiligste en goedkoopste optie hem te vervangen. Volgens de display van je meter is hij nog goed maar geen idee waar ze dat op baseren, al die tabellen lopen nogal uiteen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zondag 15 juni 2025 11:08:26 schreef nonius:
[...]Zijn de elco's in orde? Ik kan me voorstellen dat de capaciteit is teruggelopen, of de ESR opgelopen, waardoor het controller-IC te snel denkt dat de elco 'vol' (op spanning) is.
Bingo! (denk ik)
Op zondag 15 juni 2025 22:04:00 schreef ChristiaanR:
Gemeten waarde: 7.67 uF (Volgens opdruk: 8.4 uF). ESR: 3.34 OhmDat laatste lijkt wat aan de hoge kant getuige de tabel op de sticker op diezelfde meter. Maar ik heb hier eigenlijk geen ervaring mee. Kan iemand hier wat over zeggen?
Ja, dat is hoog. Als ik vergelijk met wat ik aan 'bol staande' elco's in mijn chinese allestestertje (transistortester) heb geprikt en aan goede elco's ter vergelijking.
Wat je ESR meter in de war kan sturen is dat 'ie ook de impedantie van de condensator als ''weerstand'' meet, bij dergelijk kleine condensatorwaarden. Maar, als ik me niet misreken is dat 190 mili-ohm op 100 kHz bij 8.4 uF.
Mocht je meter op 1 kHz meten zou het 19 Ohm zijn... (1/(2πfC))
Maar... Omdat je ziet dat de dutycycle lager is dan je verwacht, en dat de spanning gedurende de 'ON' tijd wel lijkt te kloppen (maar vervolgens inzakt) -> het zijn de bufferelco's. Ik volg daarbij dezelfde redenatie als Nonius.
Die meting van de dutycycle en uitgangsspanning zegt dan eigenlijk al veel meer dan de ESR meter. Da's hooguit bevestiging. (Als je Fred101 een plezier wilt doen, meet je ook de verlieshoek (tanδ) even )
EDIT:
Ha, Fred101 duikt al op terwijl ik dit aan het typen was
Ik denk dat de elco over de LED's zit, dus wel aan de uitgang van de regelaar, maar een (relatief) lage capaciteit.
nonius
set SCE to AUX.
Tsja, ik wist dat Fred101 zou opduiken op het moment dat de term 'ESR' valt
Altijd weer leerzaam wat hij schrijft, ook al snap ik het niet altijd helemaal.
De 8uF lijkt me ook eigeniljk veel te laag, de secundaire bufferelco's zijn meestal tussen de 220-470uF en 2200uF. Maar omdat OP het over *2* elco's heeft ging ik ervan uit dat hij toch niet de primaire bufferelco heeft gemeten.
Enfin, hopelijk kan OP uitsluitsel geven over welke elco's het nu precies gaat!
Op zondag 15 juni 2025 22:04:00 schreef ChristiaanR:
Elco's (twee stuks) er maar "even" uitgehaald een doorgemeten.Gemeten waarde: 7.67 uF (Volgens opdruk: 8.4 uF). ESR: 3.34 Ohm
Dat laatste lijkt wat aan de hoge kant getuige de tabel op de sticker op diezelfde meter. Maar ik heb hier eigenlijk geen ervaring mee. Kan iemand hier wat over zeggen?
Heb je even quick en dirty alle halfgeleiders getest? Als er verder geen zichtbare schade is dit één van de eerste dingen die ik doe. Daarna is het meestal spanning er op en meten of overal de juiste spanning staat. En als je het niet kunt horen even met een scoop meten of alles oscilleert. Hoor je wel een vreselijk valse pieptoon dan zijn de uitgangs elco's rot. Let bij dit soort testen erg goed op. Ergens in de schakeling staat 325 volt gelijkspanning. Behoorlijk levensgevaarlijk. En let op de aarde van de scoop. Je meetprobe, scoop (en jezelf) kunnen er uit fikken als je dit niet goed doet. Geen aardlek of smeltveiligheid die dat tegenhoud. Al zullen ze waarschijnlijk wel reageren. Een scheidingstrafo is hier op zijn plaats om jezelf en je scoop (die uiteraard wel netjas aan de aarde zit) een beetje te beschermen. De beste bescherming is overigens altijd je eigen verstand.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 16 juni 2025 07:24:03 (14%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even voor de goede orde. Je ziet wit omlijnd het hoogspanningsdeel. Daar zit een 100uF 400V condensator. Die gaat bijna nooit stuk: Die "draait" op 100Hz, dus geen hoogfrequente shit.
Dan zitten er twee kleinere elcos, in het hoogspanningsgebied, op de foto boven de grote 100uF. 1 daarvan is voor de voeding van het schakel-chipje. Die wil wel eens stuk gaan: In normaal gebruik wordt ie "bijgevoerd" op de schakelfrequentie.
Links van die twee condensatoren, zit een grote trafo die de laagspanning maakt. Links /daar/van zitten dan weer twee elcos die de gelijkspanning moeten afvlakken, Daar hoort zoals gezegd dus 470-, maar hier veel waarschijnlijker 2000- of nog meer uF in te zitten. Niet 8. Ook die willen wel eens stukgaan. Die krijgen namelijk op de schakelfrequentie de volle last-stroom te verwerken. Daar moeten goede exemplaren in. Denk rubycon ZLJ.
Wow?! Wát een reacties! Daar ben ik blij mee .
@fred101: "Ik zie net dat jouw meter op 200Hz meet. "Waar zie je dat? Op de ESR-meter die ik gebruik (El Cheapo, AliExpress) lees ik toch duidelijk iets anders: "100KHz in circuit tester". Of kijk ik wellicht ergens overheen? Maar ik begrijp je opmerking over |Z| = ~0.2Ohm (F=100KHz). En dat de ESR derhalve praktisch 3.5Ohm is.
Ik heb overigens ex-situ gemeten maar vergeten een foto van de opdruk te maken. En zit inmiddels voor een paar dagen in het buitenland. De |Z| voor F=100KHz opzoeken in de datasheet zal dus nog even op zich moeten laten wachten. N.a.v. de opmerkingen van nonius en rew: op die ene trafo zit een aparte wikkeling van t.b.v. de voeding van de ledstrips. De daarvandaan komende spanning wordt tweefasig gelijkgericht (Ik heb de schakelfrequentie nog niet gemeten) en over de uitgang van die gelijkrichtschakeling staan dus die twee elco's van 8.4uF 400V elk. De spanning bedraagt daar circa 150VDC. Maar voorlopig is mijn indruk op basis van gemeten ESR en waarde dat die condensatoren in orde zijn (en vervangende exemplaren heb ik zo 1-2-3- niet liggen).
En @rew: het schakelchipje in het (hete) PFC-circuit doet het prima. Maar jouw opmerking over "de spanning op het chipje" heeft mij wel op een (voor velen voor de hand liggend maar door mij vergeten) spoor gezet; ik heb nog helemaal niet gecheckt hoe de voedingsspanning van het SMPS- ic van het ledstrip voedingsgedeelte eruit ziet. En ook bij dat SMPS- ic zit een kleine elco. Mogelijk is die de boosdoener. Dat lijkt mij gegeven het symptoom - een veel te donker beeld - een waarschijnlijker oorzaak van het probleem dan het off-spec zijn van de C's die over de tweefasige gelijkrichter staan. Immers, als die geleidelijk zouden zijn verlopen, dan zou over de tijd gezien het beeld geleidelijk steeds donkerder zijn geworden. Maar dan zou deze TV al veel eerder op de werktafel zijn beland want het beeld was inmiddels niet een beetje donker, maar bijna volledig donker...
Nog even voor "ex-fietser": ik meet op dit moment alleen aan de koude kant van de schakeling. Zodra ik aan de hete kant ga meten, zit er standaard een scheidingstrafo tussen. Overigens ben ik tegen hoogspanning ingeent .
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
@fred101: "Ik zie net dat jouw meter op 200Hz meet. "Waar zie je dat? Op de ESR-meter die ik gebruik (El Cheapo, AliExpress) lees ik toch duidelijk iets anders: "100KHz in circuit tester".
Je LCR meter meet op 200 Hz. De "standaard" (ofwel wat de datasheets aanhouden) is 100/120 Hz maar dat maakt voor de capaciteit niks uit. Doordat elco's steeds groter in capaciteit werden is dat gezakt naar 100 Hz, het was decennia lang 1 kHz
De "standaard" voor ESR is 100/120 Hz omdat D/tan d op 100/120Hz wordt gegeven. Hier maakt zelfs 20Hz verschil. Als D=0,1 op 100 Hz dan is het 1 op 1kHz en 10 op 10 kHz. Elke goede LCR meter of meetbrug kan D meten. Dat heb je bij een brug zelfs nodig anders kun je nooit een nul vinden.
Echter om ESR echt te meten moet je dus de impedantie opsplitsen en dat is ver van simpel. Daarom zijn LCR meters altijd erg duur geweest.
Op 100 kHz kun je de absolute waarde van de impedantie meten omdat de reactantie daar (bij groot genoegen elco's) "verwaarloosbaar" klein is, Je hoeft dus niet polair of vectoriaal te meten en dat maakt het mogelijk een supersimpel en super goedkoop impedantie metertje te bouwen. Gelukkig geeft de datasheet de impedantie voor 100 kHz dus weet je of je elco daaraan voldoet.
Alleen als je meter echt de ESR meet, zo kan mijn LCR meter dat, dan ga ik dus appels en peren vergelijken dus moet ik die daarvoor op impedantie zetten en dan zelf de absolute waarde berekenen aan de hand van de vector notatie. (wortel van (R^2+Xj^2))
Is dat belangrijk, meestal niet, beter een goede onterecht vervangen dan er een over het hoofd zien en dat laatste is het gevaar bij in situ metingen.
Ik ben met mijn meter kalibrator bezig en daar zit over ieder 5V IC een 10 uF tantaal, dat zijn er een stuk of 50 en die staan dus allemaal parallel. Als daar qua ESR een rotte voedingselco zit, dan meet hij in situ perfect. Je meet dan de ESR van 50 tantalen parallel aan die ene elco.
Maar werk je bv altijd aan goedkope TV's of andere low budget made in china-spul dan zijn er zoveel condensators wegbezuinigd en die paar parallel rotten net zo hard als die je meet, zodat je in situ waarschijnlijk de rotte wel meepakt (en ze zowiezo beter allemaal kunt vervangen.)
nonius
set SCE to AUX.
[Fred101] (bij het vullen , nu ik eraan denk veel hoger bij het leegtrekken dus de ESR bij de primaire elco is toch van belang of maak ik nu een denkfout?)
Ik vermoed dat bij het primaire circuit de stromen veel kleiner zijn, waardoor een hogere ESR minder effect heeft. Maar het ontladen van de primaire elco zal nog steeds met scherpe pulsen gebeuren, en met dezelfde hoeveelheid energie als secundair aan de elco's wordt toegevoegd (conversieverliezen negerend); maar alleen omdat het primair allemaal bij een veel hogere spanning gebeurt zijn de stromen relatief klein. En P=I²R, dus het vermogen dat in de elco wordt opgestookt neemt af met het kwadraat van de stroom.
Da's mijn interpretatie waarom primair de elco's veel minder vaak problemen geven.
Weer thuis .
De beide C's die achter de bruggelijkrichter van de schakelende voeding zitten (8.4uF, 400V) lijken dus okay qua waarde en ESR. Met de scoop ziet het DC signaal op deze (parallelgeschakelde) elco's er ook keurig uit. Ook de elco over de voedingsspanning van het SMPS- ic van de ledstrip-PSU (10uF, 50V) lijkt in dat opzicht okay.
Ik kan helaas nergens info over het betreffende SMPS- ic vinden (SLM4681A). Dus nu maar eens gemeten met welke frequentie dit IC de power-FET schakelt. Huh? Met maar 100Hz? (foto 1: Gate-signaal, tijdbasis 10msec/div. Foto 2: Drain-signaal, tijdbasis 2msec/div). Die 100Hz schakelfrequentie lijkt mij wel erg weinig?
Achter die FET zit overigens zoals gebruikelijk een LC- netwerk. Dat hoort natuurlijk afgestemd te zijn op de schakelfrequentie van het SMPS- ic. De C in dat netwerk is 470nF, 450VDC (foto 3). Op de L staat een opdruk die mij niet direct iets zegt (foto 4). Uitgesoldeerd en met de LCR-meter gemeten: ~ 1.8 mH. Misschien toeval, maar valt dit op een of andere manier te relateren aan de opdruk "182"? (Aanvulling: een soortgelijke spoel met de opdruk "302" afkomstig uit een andere Samsung-voedingsprint heeft een gemeten inductie van ~ 3 mH.)
Anyhow, als we er voor nu vanuit gaan dat de spoel OK is dan is de resonantiefrequentie van het LC-netwerk dat door de powerFET geschakeld wordt zo'n 5KHz (foto 5). Is er iemand die hier iets over kan zeggen? Is dit een beetje een gangbare waarde voor de schakelfrequentie van zo'n Samsung backlight-PSU?