Hallo deskundigen.
Uitdaging: voordat ik de machine maak of schroothoop.
In mijn Bosch vaatwasser sms84do2eu/09 zit een flowsensor/doorspoelsensor / reedcontakt.
Inmiddels ben ik erachter dat dit reedcontakt in rust open hoort te staan. Nu heb ik dat ding eruit gehaald en zie/ meet geen doorvoer. Ook zie ik dat in het contakt ( in dat glazen buisje) dicht staat. Dat is waarschijnlijk ook de reden van fout melding E14 en het waterslot dicht blijft. Nu zijn de contacten en zelfs dat buisje los te koop maar eerst maar eens horen wat jullie te vertellen hebben. Dit komt wel meer voor lees ik op internet en you tube.
Vraag : kan ik dit omzeilen, kijken of dat slot opengaat en water toestroomt. Ik hoor het slot wel ? zoemen.
Bendakt alvast en Groet Fred uit Friesland.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als 'ie dicht staat en niet doormeet dan is hij defect, dus vervangen.
Weet je zeker dat 't een NO kontakt is? (ze bestaan ook in NC)
Kruimel
Honourable Member
Wel gek, die dingen zijn over het algemeen best betrouwbaar. Ik heb zelf nog nooit een NC reedcontact gezien, maar het zou kunnen. Waarschijnlijk zijn die dingen dan gevoelig voor de oriëntatie van de magneet, dus om die te testen moet je testen met het magneetveld beide kanten op (reedcontacten reageren op magneetvelden in de lengterichting van de contacten).
In een ander topic kwam de suggestie op dat je een reed-relais kon misbruiken als reed contact: Hoe gebruik ik een reed contact. Moet je wel een NC of wisselcontact vinden, maar wie weet...
Wat ik me nu ook bedenk nu ik het plaatje zie is dat de magneet in het water zit. Misschien is die magneet slecht gemaakt en is hij niet goed vernikkeld en is de magneet zelf gedesintegreerd (dat doen die neodymium-magneten als de nikkellaag kapot gaat). Het kan dus wat waard zijn te controleren of de magneetwerking in dat waterradje nog voelbaar is.
Nog iets dat ik nog bedenk is dat het apparaat blijkbaar zoekt naar flow, en dat het ding dus open en dicht moet gaan als er water stroomt. Je zult de machine dus mogelijk niet makkelijk om de tuin kunnen leiden. Meet wel even of het contact daadwerkelijk gesloten is, dat is in deze dingen meestal niet of nauwelijks te zien.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 15 juni 2025 13:57:03 (15%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De CO (nee, Change Over... ) versie hebben we veel gebruikt in Siemens telefoons als haakcontact...
[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 15 juni 2025 14:21:51 (12%)]
Kruimel
Honourable Member
Als dat een bekend gegeven is zou ik het om de kosten niet laten. Koop ze alleen niet op AliExpress, die dingen schijnen redelijk matig te zijn. Fatsoenlijke types kosten gewoonlijk meer verzending dan aanschaf.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik lees toch wel wat inconsistenties in gehanteerde logica.
1. Een vaatwas neemt normaal altijd water. Ook al is het reedcontact defect. De print detecteert tijdens dit water nemen dat er geen pulsen komen en geeft pas na een aantal seconden een error en onderbreekt dan pas het programma. Dus als je niets van water krijgt. Nul komma nul. Dan zou ik niet alleen naar de reedcontact kijken.
2. Je schrijft "het geeft niets van doorgang". Daar leid ik uit af dat het contact open staat. Of je hebt het verkeerd geformuleerd. Het kontaktpunt staat wel maar een fractie uit elkaar en is nauwelijks met het blote oog waarneembaar. Dus de multimeter is hier de leidende raadgever.
3. Wat veel gebeurt zijn defecte kranen. Test deze eens in een emmer. Een 5 tal keer goed open en dicht draaien om te kijken of er haperingen zijn.
4. Dus reset het toestel en start een nieuw programma. De afvoerpomp draait een paar seconden en dan moet het waterslot trillen/zoemen en moet er terwijl hoorbaar water vloeien. De eventuele error komt pas even later.