Het betreft hier een koel/vries combinatie van Bosch. E-nr: KSV39990/01. De ventilator in de koelruimte draait niet meer. Het motortje heb ik uitgebouwd en getest: draait soepel. De spanning op de twee draden die uit de achterwand naar het motortje leiden, laten een spanning zien die wisselt tussen 12 en 65 V.
Bosch weigert technische info te verstrekken: "We kunnen een afspraak maken voor een monteur, of u koopt een nieuwe!".
Wie heeft goede raad?

mogelijk kan iemand hier iets van zeggen als je wat fotos toevoegt.

Ik zou bijvoorbeeld willen weten of die motor een AC motor is of een DC motor. Fotos van het uitgebouwde ding zouden dat duidelijk kunnen maken. En je staat verbaasd van hoeveel sommige mensen uit een foto kunnen halen. Post dus gewoon een hoge resolutie foto....

Hier een foto. Met nadruk zeg ik dat het motortje perfect werkt. Getest op 240 AC met een gloeilamp in serie.

Dan moet je teruggaan (bedrading volgen) en kijken waar de aansturing van het motortje vandaan komt, daar zal je "probleem" zitten.

Waarschijnlijk kom je dan uit bij een relais of thermostaat zegt mijn kristallen AI bol ;)

• Kom je uit bij een relais dan moet je proberen vast te stellen of de contacten die het motortje schakelen nog functioneren.
    Zo ja dan de relais-spoel meten en de relais aansturing checken.
    Zo ga je steeds dieper terug de elektronica in.
  • Kom je uit bij een thermostaat, dan zal die stuk zijn.

PS. Wel een schattig klein motortje voor een koel/vries combinatie. :)

Dit is een 230VAC motor.

Had je de multimeter wel op AC stand? Zou niet de eerste keer zijn dat dit gebeurt.

Even internet levert dit: https://www.bosch-home.com.sg/en/product/00182415

Dat is een thermostaat met ingebouwde schakelaar. Idioot duur bij Bosch trouwens, je kunt vast wel een goedkopere vinden. Hier bijvoorbeeld: https://www.directrepair.eu/thermostat-00182415-bosch.html

Gewoon even Googelen op 00182415

Fixparts heeft hem ook.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (63%)]

De deur moet dicht zijn

En verdamper (achterwand) moet koud genoeg zijn..

Bedankt voor alle reacties.
Draden verdwijnen tussen de wand. Die komen waarschijnlijk onderaan bij compressorcompartiment uit. Daar lopen ze naar een kastje, dat moet binnenkort open.
Motortje is inderdaad een snoepie.
Multimeter stond echt op AC.
Thermostaat ben ik nog niet aan toe om die aan te schaffen. Bovendien werkt de koelkast goed. Ventilator draait niet en ik denk dat die vooral bedoeld is om ijsafzetting op de binnenzijde achterwand te voorkomen.
Bij mijn metingen (12-65 V AC) was de deur inderdaad dicht. Op dit schema (EricN) kom ik later nog wel terug waarschijnlijk. Deels begrijp ik de tekening, deels is het abacadabra….

Kortom, ik ga aan de achterzijde aan de gang: dat kleine kastje moet open. Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte.

Groet,

Toon

Schema:

de s1 is de deurschakelaar. Deur open gaat de lamp. Deur toe krijgt de ventilator spanning langs 1 zijde

De 6-3 vd thermostaat is de schakelaar intern de thermostaat. Die voel je klikken als je die op nul draait. Die is dus gesloten als de lamp werkt.

De 3-4 is de schakelaar die open en toe gaat bij de juiste temperatuur. De thermostatische schakelaar dus. Als de compressor niet draait krijgt de ventilator dus geen spanning. De ventilator draait dus enkel bij draaiende compressor.

De functie vd ventilator is van een statische koelkast een dynamische te maken. In leken taal: koude zakt. Een koelkast is dus bovenaan warmer dan onderaan. Daarom leg je kaas bovenaan en fruit onderaan. Een ventilator zorgt voor minder temperatuurverschil boven en onder. In de meeste toestellen kan je deze afschakelen als dit niet gewenst is.

Op maandag 16 juni 2025 18:46:32 schreef a3west:
Bij mijn metingen (12-65 V AC) was de deur inderdaad dicht.

Maar was de ventilator toen aangesloten? Of zat je aan losse draden te meten (want dan kun je van alles meten...)?

Op maandag 16 juni 2025 19:09:49 schreef EricN:
Schema:

de s1 is de deurschakelaar. Deur ....... ........... temperatuurverschil boven en onder. In de meeste toestellen kan je deze afschakelen als dit niet gewenst is.

Hartelijk dank voor deze toelichting op elektronisch en koeltechnisch terrein!

Toon

Op maandag 16 juni 2025 19:44:02 schreef Roland11:
[...]Maar was de ventilator toen aangesloten? Of zat je aan losse draden te meten (want dan kun je van alles meten...)?

Metingen aan de losse draden. Goede vraag, omdat ik nog redelijk leek ben op elektronica gebied was ik hier in gestonken. Als ik toch aan de koelkast ga sleutelen, zal ik nog een keer met ventilator "in functie" meten.

Toon

De afgelopen dagen de thermostaat getest en die lijkt gewoon te werken. Het mooie warme weer heeft me er van weerhouden om op de grond te gaan liggen schroeven om de draden te vervolgen. Bovendien 40 jaar getrouwd, natuurlijk ook mee bezig geweest.
Volgende stap komt er aan, jullie horen nog wat ik dan gevonden heb.

Groet,

Toon

Inmiddels maand verder na laatste bericht van mijn kant. Heb de achterkant bekeken. Zit een kastje tegen de compressor aan waar de draden (netspanning en snoer wat naar "binnen" loopt) bij elkaar komen. Niet open durven maken.....
Verder nog een condensator op het frame gemonteerd met ook een draad naar dat kastje.
Onderdelen vervangen durf ik niet aan, draad naar verlichting en deurschakelaar lopen in de wand van de koelkast, waarschijnlijk niet in een "holle leiding".
De niet draaiende ventilator accepteer ik nu maar. De koelkast werkt goed. Biertje blijft koel en de voedingsmiddelen bederven niet!
Ieder bedankt voor haar of zijn bijdrage.

Groet,
Toon Westgeest

De ventilator draait enkel als:

1. De compressor draait! Draait de compressor niet dan krijgt de ventilator ook geen spanning.

2. De deurschakelaar geeft het 2de kontakt. Is het normaal gesloten contactpunt stuk dan gaat de ventilator ook niet

Dus. Wacht tot de compressor draait en belast dan het deurkontakt (trekken duwen kloppen. ..)