Goedenavond allen.

Ik zit een beetje in de knoop :)

Wij hebben een 1 fase aansluiting in de meterkast, maar binnenkort word dit door Enexis naar 3 fasen omgezet. Ik heb nu nog een SMA sunny boy omvormer die 3400 wP aankan. Op het dak liggen zonnepanelen: 10x 325wP = 3250 wattpiek.

Nu wekken we zelf 1450 kw op.

Vanaf 1 januari 2026 moeten we gaan betalen voor terugleveren. Dat willen we niet.
Nu dacht ik eraan om een hybride omvormer aan te schaffen die het niet direct verbruikte stroom aan een thuisbatterij doorgeeft.

Nu komen voor mij de problemen:

Het liefst bouw ik zelf de thuisbatterij van 5kwh met 5x een Eve MB31 Prismatic - 314Ah LifePO4 cel in een box gemonteerd. De assemblage gaat wel lukken denk ik, maar...

Vraag 1: hoe kan ik weten of dit compatible is met welke omvormer
Vraag 2: hoe bereken ik hoeveel stroom ik op moet wekken om de accu vol te krijgen?
Vraag 3: zorgt een omvormer er zelf voor dat er niets teruggeleverd gaat worden?
Vraag 4: passen de zonnepanelen altijd op een andere omvormer?
Vraag 5: Welke capaciteiten moet de omvormer straks hebben?

Dat dus :)

Ik hoop dat iemand al lekker bezig is met deze opties...

Vraag 6: ben je nog verzekerd na dit:

Het liefst bouw ik zelf de thuisbatterij

Die hybride omvormers werken meestal, dacht ik, met een spanning van rond de 48V. Dan zijn de stromen te behappen en de spanning is "laagspanning, aanraakveilig".

Met een (max) 5S configuratie met 5 cellen, zit je aan de 16V. Je moet rond de 14 lifepo cellen in serie hebben om rond de 48V te komen.

Nu wekken we zelf 1450 kw op.

Dan zit je 5kWh accu in 12 seconden vol. Ik wist niet dat er accus bestonden die zo snel konden laden.

Op dinsdag 17 juni 2025 21:32:12 schreef rew:
Dan zit je 5kWh accu in 12 seconden vol. Ik wist niet dat er accus bestonden die zo snel konden laden.

Mogelijk werd er bedoeld dat er 1450kWh op jaarbasis word teruggeleverd.

Niet aan beginnen zonder kennis van zaken.

Die dikke prisma batterijen kun je niet zomaar in serie zetten zonder een batterij management systeem. Je moet van elke cel afzonderlijk de spanning in de gaten houden en dan per cel zorgen dat ze niet over-laden worden.

De meeste hybride omvormers werken met een batterij-pack met vrij hoge spanning. Bijv Growatt MIN 3600TL-XH werkt met een batterij spanning van 350V tot 500V. Daar heb je dus minimaal 100 van die prisma cellen voor nodig.

Betalen voor terugleveren? Ja, dat staat zo in de krant. In werkelijkheid valt dat wel mee. Zolang je kunt salderen krijg je nog altijd 25 cent per teruggeleverde kWh, en daar moet je dan 10 cent teruglever-vergoeding voor betalen. Dan heb je dus nog altijd 15 cent winst per opgewekte kWh. (exacte getallen hangen af van je contract met de stroomleverancier)

De omvormer weet normaal niet of en hoeveel er teruggeleverd wordt. Die zet gewoon alle zonne-energie om in kWh. Maar er is vaak wel een optie voor 'Export limitering'. Dan krijg je een extra kastje in de meterkast die de teruglevering doorgeeft aan de omvormer zodat die kan terug-regelen indien nodig.

Zonnepanelen passen op zich wel op iedere omvormer. Alleen moet je wel weten hoeveel strings je hebt en of de totale spanning van de panelen binnen het spanning-bereik van de omvormer blijft. De Growatt omvormer hierboven verwacht 2 strings met panelen, met elk 100 tot 500 volt. Dus dat wordt dan 2 strings met elk 5 panelen (ongeveer 150V).

De laadstroom voor de accu wordt geregeld door een laad-regelaar. Als het goed is wordt die gestuurd door de toestand van de batterijen, maar ook door de omvormer en de sensor in de meterkast zodat die zoveel mogelijk beschikbare zonne-energie naar de batterij stuurt.

De capaciteit van de omvormer blijft hetzelfde. Ik vind een 3400W omvormer eigenlijk te groot voor een 3250WP systeem. Een 2600W omvormer is wel voldoende.

Je zou kunnen overwegen om de panelen te vervangen. Moderne panelen doen 425 WP, en kosten 50 Euro per stuk, dus voor 500 Euro krijg je 4250WP ipv 3250 WP. Dan moet je ze wel zelf gaan halen bij de leverancier en op het dak installeren.

Je wekt nu 1450kW op? Dat lijkt me sterk. Ik heb hier 8 panelen (ook van 325 WP per stuk) en die liggen niet heel gunstig (nogal plat op de carport en tamelijk veel schaduw) en die doen elk jaar ongeveer 1800 kWh. Dus de 1450kW die je noemt is dan waarschijnlijk je teruglevering. Je eigen verbruik is er dan al vanaf.

Op dinsdag 17 juni 2025 21:39:17 schreef dino7:
[...]

Mogelijk werd er bedoeld dat er 1450kWh op jaarbasis word teruggeleverd.

Maakt niet uit, in de zomer zit je batterij vol, in de winter is ie leeg.
Je kan wel de teruglevering verminderen, maar het overschot in de zomer krijg je niet in een batterij gestopt, of je moet er eentje maken van 500kWh of meer.

Op dinsdag 17 juni 2025 21:32:12 schreef rew:
Die hybride omvormers werken meestal, dacht ik, met een spanning van rond de 48V. Dan zijn de stromen te behappen en de spanning is "laagspanning, aanraakveilig".

....

Let daar wel op.
Mijn Solis heeft tussen 150 en 600 V dc nodig...

Let ook op welk protocol je omvormer praat.

Solar Edge heeft bijv een eigen protocol en kan niets anders.
Andere merken kunnen vaak meer, maar let erop dat je omvormer wel het protocol praat wat je accu's (BMS) ook praat!

Op dinsdag 17 juni 2025 21:54:02 schreef JoWi:
[...]Maakt niet uit, in de zomer zit je batterij vol, in de winter is ie leeg.
Je kan wel de teruglevering verminderen, maar het overschot in de zomer krijg je niet in een batterij gestopt, of je moet er eentje maken van 500kWh of meer.

Dat heeft me aan het nadenken gezet en ik kom bij mij zelfs aan 850kWh.

Met een batterij die groter is als 1 dag energieopslag kan je het wel wat langer uithouden tijdens kwakkelweer in het voor- en najaar. Vraag is of dat economisch zinvol is.

Er zijn zoveel parameters die hier in meespelen; hoeveel eigen verbruik heb je, hoeveel eigen opwek, hoeveel kost een batterij, kan je eigen verbruik sturen,...

Je kan ook je batterij laden op momenten met goedkope stroom uit het net, bijvoorbeeld momenten met veel wind en zo. Moet je wel weer de netkosten er bij tellen maar er gaan ook in Vlaanderen stemmen op om de netkosten variabel te maken gedurende de dag.

En ik zou zelf niet verbaast staan kijken als een 50kWh thuisbatterij binnen een paar jaar evenveel kost als een iphone. Een batterij is nog veel meer een massaproduct dan zonnepanelen en we hebben allemaal daarvan de prijstrend gezien.