Eerst maar even voorstellen, Willem, sleutel graag aan oude auto´s. Nu met een projectje bezig waarbij ik de carburateurs afstel d.m.v. een lambda-sonde. Dit signaal gaat via een kastje naar een meter op het dashbord, werkt prima. Maar er zit ook een log-functie in het kastje en via een USB naar de laptop kun je het lucht/benzine mengsel maar ook diverse andere zaken loggen, zo heb ik zelf een gaspedaalstandsensor gemaakt. Maar het belangrijkste is het toerental. Dat zou je van de bobine moeten halen. Het zal wel komen omdat ik een digitale onsteking heb (van het merk 123) dat dat niet wil lukken. Het kastje (een Zeitronix ZT-2) wil een "square wave" hebben. Nu heeft een tijdje terug iemand iets voor mij getekend, zie bijgaand schema dat werkt prima. Maar....bij 4200 toeren stopt ie er mee. En ik zou graag tot 6500 toeren gaan. Diegene die dit getekend heeft kan ik niet meer bereiken en zelf heb ik maar zeer beperkt kenis van zaken. Reden van de optocoupler is dat het kastje best wel duur is en ik de persoon gevraagd heb het kastje gescheiden van de bobine te houden. De oplossing zal liggen in de 2 weerstanden en de condensator aan de ingangszijde, maar die durf ik niet op de bonnefooi te wisselen. Kan een van jullie hier wat mee en mij de goede richting op sturen? Alvast heel erg bedankt!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
En een R-etje over die C, de opto zelf is het enige ding wat die C leeg trekt.
Of de diode weglaten en een folie C vebruiken.
MGP
LDmicro user.
Ik zou die 2 weerstanden vervangen door 2x 1K want die 2x 3k3 in serie is te hoog, als alles goed meezit wordt de opto gestuurd met 1.6mA en die heeft minimum 1mA vandoen.
Laat die elco of het uitgangssignaal van de toerenteller nog wat roet in het eten strooien dan heb je geen signaal meer.
Vervang de zenerdiode door een 10K weerstand, dan voldoe je ook aan @Sine zijn wensen 
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
De C verlagen naar zo'n 47nf. Op de bobine komen pulsen van 200-400v voor.
Lijkt mij beter om de diode om te draaien en op het knooppunt van de 2 weerstanden bijvoorbeeld 1K naar de 12v te doen.
MGP
LDmicro user.
Op woensdag 18 juni 2025 21:10:02 schreef Paul Welther:
Op de bobine komen pulsen van 200-400v voor.
Dat heb ik over het hoofd gezien en mag je mijn vorige post negeren.
Heren,
Hartelijk dank voor jullie input, wordt zeer gewaardeerd. Ik zit nu wel met wat vragen:
@Arco, precies dat was mijn vraag, naar hoeveel dan?
@Sine Bedoel je een R over de zener, of zoals MGP voorstelt een 10K ipv de zener? En ipv de elco een foliecondensator?
@Paul Welther Deze schakeling zit al een jaar (5000km) aangesloten in de auto, als de C niet goed zou zijn geweest dan had de H11L1 dit toch niet overleefd? Of bedoel je dat als de weerstanden naar 1k gaan dan de C niet meer voldoet? En bedoel je de Zener omdraaien en naast de C een 1 K zetten?
@MGP: die 1,6mA klopt denk ik, op de datasheet wordt die genoemd bij de schakelhysterese.
Alvast bedankt!
MGP
LDmicro user.
Het halveren van die C heeft enkel te maken met de tijdsconstante samen met die weerstanden zodat er hogere frequenties worden doorgelaten.
Probeer dus eens met een 0.47µF of een 0.1µF als je die liggen hebt zoals Paul W. en Arco voorstellen en het moet geen elco zijn, alle condensatoren zullen voldoen.
Dag MGP,
Ik begrijp wat je zegt en ga dat proberen, ik heb ongetwijfeld ergens een passende C liggen, helemaal als het geen elco hoeft te zijn.
Heel erg bedankt, ik meldt me als ik eea heb aangpast.
Groet,
Willem
Heren,
Hij doet het!!
C gewijzigd naar 0.1Uf en voila zuivere toerenoptekening tot aan de toerentalbegrenzer!
bijgaand een screenshot van m´n eerste run Boven is de AFR Lucht/benzine verhouding) midden het toerental en onder de TPS (gaspedaalstand)
Heel blij mee!
Heel erg bedankt voor jullie hulp, wordt zeer gewaardeerd!
Hartelijke groet,
Willem.