Advies gevraagd.
Van onze Kulinarisk combi-magnetron van 7 jaar oud is de magnetronfunctie ermee opgehouden. Bij het inschakelen van de magnetron is een hele harde zoem hoorbaar, veel luider dan dat hij voorheen deed. Hij warmt niet meer op.
De hetelucht en gril functie doen het nog wel gewoon.
Ik heb al een beetje onderzocht wat het zou kunnen zijn: De electronenbuis zelf, de trafo of de hoog-voltage condensator. Deze losse delen kosten de wereld niet.
Echter ik lees overal waarschuwingen mbt de hoogspanning en dat schrikt me af als niet elektro-monteur.
Dit is overigens de 2e combi van Ikea die er na ca. 7 jaar bij ons mee uitgescheden is. Mss hoort dit zo en is het zo ontworpen.
Heeft iemand tips om zelf na te gaan welk component er stuk is en evt te vervangen?
Wegbrengen naar een reparateur (suggesties in de buurt van Haaren NB?) of toch maar een nieuwe kopen?
Alvast bedankt voor de feedback!
Ten eerste als je een minuut of 10 wacht na gebruik magnetron oven / stekker er uit is het veilig genoeg om te meten. Maar maak eens een foto van magnetron deel en meet met ohm meter Hoogspannings zekering, condensator en diode (s) door. Meestal komt de schuldige wel boven.
Kan ook wezen dat de gebruiker metalen delen in de oven stopt zoals rekken, borden met sierranden etc en daar kunnen magnetron ovens niet heel best tegen. ik ken zat mensen met Magnetron ovens uit de jaren '80 die het nog steeds doen..
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
In de week kwam iemand een magnetron bestellen. Dikke windel rond de vinger. Hij had geluk gehad. De stroom vd hoogspanning was door de vinger gegaan en niet door de rest van zijn lichaam. De huid was enkele cm weggefikt. Moet blijkbaar nogal een ravage geweest zijn dus wees voorzichtig.
Na lange wachttijd (reeds 10 voorgesteld lees ik. Prima) kun je een draad aan de kast (metaal vh chassis, niet op de lak maar bloot ijzer) vast maken. Tss schroef of zo. En met de andere kant de componenten ontladen. Dan ben je 100% zeker. Wel de draad EERST aan het chassis vast maken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
mijn ervaring, al bij tig magnetrons gehad.
alle hoogspanning / en aanverwante verbindingen schoonmaken is bij mij al voldoende geweest dus connector los met glasvezel borstel schoonmaken en drupje contactspray en weer in elkaar.
Ook de mica plaat (wite plaatje waarde "straling" ovenruimte in komt goed schoonmaken.
Altijd even de diodes buis en condensator checken, genoeg tutorials op youtube hoe en wat.