Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De laatste dagen viel me een merkwaardig 'morse' station op, op een frequentie van 7048,5 kHz. De seinsnelheid komt overeen met 24 woorden per minuut (dus met kortste elementen van 50 ms), maar er viel niets van te maken, hoewel dit voor mij een gewoon morsetempo is.

Precies 7 kHz lager, op 7041,5 kHz, vond ik net zo'n station, met op het gehoor dezelfde soort nep-morse. Zou de een soms het 'tegensein' zijn van de ander?

Dit bleek inderdaad het geval. Het gaat om een langzame FSK-zender met een idioot grote zwaai van 7 kHz, ofwel plus en min 3,5 kHz t.o.v. 7045 kHz.
Omdat de elementen allemaal veelvouden van 50 ms lang zijn, zou je de seinsnelheid 20 baud kunnen noemen.

De gebruikte code is natuurlijk onbekend, en ik ben er zelfs nog niet uit of er eigenlijk wel tekens van constante bitlengte (zoals 5, 7 of 8) worden gebruikt. Ik zie ook geen elementen van 75 ms, wat met een stopbit van 1,5 bit overeen zou komen, maar dat zegt op zich niet zoveel. Misschien worden er geen start- en stopbits gebruikt, maar is het een synchrone code, zoals de Navtex-uitzendingen op o.a. 518 kHz.

Onder dit bericht een plaatje van het ontvangen signaal. Om het te maken heb ik de 12 kHz middenfrequentuitgang van de ontvanger (met 10 kHz breed filter) in Speclab gestopt.
De stroken zijn geschreven van links naar rechts en van onder naar boven.
De strepen er dwars doorheen zijn signalen van andere stations.

Iemand dit al eens gezien of gehoord?
e: Oh ja, en af en toe schuift de zender (beide frequenties) een kHz omhoog of omlaag, en komt dan even later weer terug. Blijkbaar opzettelijk, het is geen drift.

Hubie

Honourable Member

Boatanchors https://youtu.be/27-25mtNSf4

Heb sinds vorige week de Klingenfuss 2025 in huis maar die zegt alleen:7000.0 -7100.0 AMATEUR + AMATERUR - SATELITE maar dat wisten we al.
Maar....let op, Ik heb hier ook de freq.gids van Roland Proesch 2022 en die vermeld: CW W1AW ARRL Morse Training USA op 7047,5 kHz.Of het is weer zo'n duister Russisch Mil.station,daar zit de 40 meterband helemaal vol mee..

Even voor de meelezers,de ARRL is de USA zendamateurvereniging

Ik zal straks even een plaatje schieten.

Het signaal ook gezien en gehoord. Geen nadere info.

Hubie

Honourable Member

Toch een beetje raar,bij een CW training gebruikt men gewoonlijk klare tekst,b.v. een paar bladzijden uit een willekeurig boek o.i.d.en regelmatig een callsign.
Misschien is het gewoon Russische pesterij,gewoon lekker op een ARRL frequentie CW onzin gaan toeteren,chaos en/of verwarring zaaien,daar zijn ze meester in... :)
Kwam nog een (ARRL)uitzendschema tegen:https://www.arrl.org/code-practice-qst-source

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dus het signaal is niet te decoderen. en als het middenin een amateurband zit, voorzover het een exclusieve band is ,toegewezen aan de amateurdienst, is dit dus iets om te vertellen aan de intruder watch..

Ik kwam dat signaal ook tegen de afgelopen dagen.
Zit er vandaag ook weer in maar nu op 7063 / 7070 kHz.
Geen idee wat het is.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De Intruder Watch weet tot nu toe ook niet wat er nu eigenlijk verzonden wordt. Ik kreeg vanochtend al deze vlotte reactie van de Nederlandse sectie:

Vanaf eind april j.l. houdt het ook de gemoederen binnen IARU IWS bezig. Er is van alles vreemd aan dit signaal.
1. Soms begint het als "gewoon" fsk signaal met 200Hz shift, om dan plotseling over te gaan in een shift van 7kHz. Zie bijgevoegd screenshot.
2. De centrale frequentie wisselt ook zo nu en dan van - bijvoorbeeld - 7045kHz naar 7065kHz en omgekeerd. Het kunnen dan ook twee verschillende uitzendingen zijn, want .....
3. Soms zijn de uitzendingen op - bijvoorbeeld - 7045kHz en 7065kHz gelijktijdig aanwezig.
4. Zoals jij ook beschrijft: soms vindt er een kleine verschuiving van 1kHz plaats en even later weer terug.

Omdat dit allemaal nieuw is, wordt er volop gespeculeerd wat het zou kunnen zijn.
Enkele TDoA-peilingen wijzen naar het zuiden van Rusland, mogelijk De Krim.

Hier heeft iemand het signaal geanalyseerd (afbeelding kan ik niet zien helaas)
"15 frames van 17 bits, waarvan er één altijd 0 is, mogelijk voor frame synchronisatie"
Link: https://www.radiofrecuencias.es/viewtopic.php?t=2696

[Bericht gewijzigd door Winstpakker op donderdag 26 juni 2025 19:48:21 (23%)]

Hubie

Honourable Member

Dat had FET ook al geschreven geloof ik.
Heb alleen het eerste stukje door de vertaler gehaald.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Die thread heb ik even gebookmarked, wie weet komt er nog meer! Goede tip.

In Electron september 2025 (die moet nog komen, weet ik) noemt de Inruder Watch het station ook, maar weet ook nog niet wat het is. DTOA-peilingen lijken naar de Krim te wijzen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 26 juni 2025 23:44:27 (17%)]

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Als er van uit ga dat die lange reeks nullen een synchronisatie is en het groepjes van 5 bits zijn kom ik op 49 groepjes.
Wat die te betekenen hebben? Geenidee, zou baudot kunnen zijn, gelet op de peiluitkomsten de MKT-2 variant...

[en omdat ik het toch niet kan laten]
een spreadsheetje

[Bericht gewijzigd door fatbeard op vrijdag 27 juni 2025 00:21:50 (11%)]

Hubie

Honourable Member

Heb even in de dikke boeken gesnuffeld..20 Bd systemen zijn bijna altijd MFSK en dit signaal is gewoon FSK en daar is 1 systeem van bekend.20 Baud- 250 Hz shift - pseudo random Dus dan weten we nog nix.. :)

Edit\MTK2-tabel,Cyrillic Teleprinter:

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op donderdag 26 juni 2025 23:43:54 schreef Frederick E. Terman:
Die thread heb ik even gebookmarked, wie weet komt er nog meer! Goede tip.

In Electron september 2025 (die moet nog komen, weet ik) noemt de Inruder Watch het station ook, maar weet ook nog niet wat het is. DTOA-peilingen lijken naar de Krim te wijzen.

Hoe kom jij aan de Electron van september? :?
Kun jij stiekem in de tijd reizen? :9

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb 'even' op het web gesnuffeld en kwam deze site tegen: http://www.quadibloc.com/featured.htm
Het meeste gaat boven mijn pet, maar is allemaggies interessant.

Hubie

Honourable Member

'Vroegah',nog in het fl.(gulden) tijdperk kocht ik voor fl.1000, het programma Code 30-32 bij Hoka - Oude Pekela.Dat prg.kon bitpatronen opslaan en analyzeren,en je kon het Griekse,Russische of Hebreeuwse of whatever alphabet er op los laten,stopbits toevoegen of juist weghalen etc.etc.

Dat prg.heet nu Code 300-32 en kost nu €4500 ....
Tja,dat vind ik wel erg veel geld voor een hobby.. :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op vrijdag 27 juni 2025 06:36:58 schreef mel:
[...]Hoe kom jij aan de Electron van september? :?

Iemand stelt dat ding samen... (veel mensen hoor)
e: voor een goed begrip: hij is nog lang niet áf, natuurlijk; maar toevallig komt dit voor in een bijdrage.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 27 juni 2025 09:32:55 (21%)]

Lucky Luke

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

Het lijkt me iets voor deze slimme Finse. Politiek misschien niet, maar qua ‘mysterieus signaal ontrafelen’ wel.

fatbeard

Honourable Member

Dat spreadsheetje was niet helemaal correct, de formules voor de pentades waren weggevallen...
Hier is-ie mèt formules, in ODS (LibreOffice) formaat.
Zou door een moderne excel geopend moeten kunnen worden...

Het zijn er al 2. Zes juli om 0HR35.

weardguy

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op vrijdag 27 juni 2025 00:42:10 schreef Hubie:
Edit\MTK2-tabel,Cyrillic Teleprinter:

Hmm, interessant. Zijn die laatste 6 van het rechterdeel van die tabel radio-termen of zo?

CR, LF, LAT, TSIEF (attentie! fonetisch! in het Cyrillisch staat er TSIF, waarbij de I als 'ie' uitgesproken wordt) SP en RUS (de U is een oe-klank) zeggen me niets (nou ja, dat laatste zou dan nog een land-afkorting kunnen zijn)

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op zondag 6 juli 2025 11:13:00 schreef weardguy:
[...]
Hmm, interessant. Zijn die laatste 6 van het rechterdeel van die tabel radio-termen of zo?

CR, LF, LAT, TSIEF (attentie! fonetisch! in het Cyrillisch staat er TSIF, waarbij de I als 'ie' uitgesproken wordt) SP en RUS (de U is een oe-klank) zeggen me niets (nou ja, dat laatste zou dan nog een land-afkorting kunnen zijn)

Je zou je oude heer even kunnen vragen...
Hoe is het met hem overigens?

Hubie

Honourable Member

Op zondag 6 juli 2025 11:13:00 schreef weardguy:
[...]

Dat zijn (mechanische) commando's voor de teleprinter,ook wel telex genoemd.CR = Carrier Return=terug naar de linkerkant v.d.pagina voor een nieuwe regel. LF = Line Feed = 1 regel opschuiven.LTRS = alleen letters printen,FIGS = alleen cijfers printen,SPACE = spatie.Ongeveer hetzelfde als bij een typemachine dus.In feite is een telex gewoon een elektrische typemachine die ook op afstand bediend kan worden.Zo heeft elke gangbare taal zijn eigen TTY Code tabel.Ook Japans en Chinees..
De teleprinters staan nu in het museum,vervangen door de PC /terminal +,in dit geval, HF-modem.
https://youtu.be/p1gf4V_2hKQ?t=28

Ledlover

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Heeft er iemand al een peiling gedaan om te zien uit welke richting ie komt?

Frederick E. Terman

Honourable Member

CR, LF, LAT, TSIEF (attentie! fonetisch! in het Cyrillisch staat er TSIF, waarbij de I als 'ie' uitgesproken wordt) SP en RUS (de U is een oe-klank) zeggen me niets

ЦИФ = ЦИФРЫ (TSIFRY): 'Figures shift' (ga over op cijfers)

ЛАТ = ЛАТИНСКИЙ (LATINSKIY): 'Letters shift' (hier: ga over op Latijnse letters)

РУС = РУССКИЙ (RUSSKIY): 'Third shift' (Cyrillisch) (ga over op Cyrillische letters)

en CR/LF zouden bekend moeten zijn :) (carriage return (wagenretour), line feed (nieuwe regel).

We weten echter vrij zeker dat deze 20 bd uitzending geen vijfbits baudot gebruikt. Het zijn steeds 'superframes' van 255 bits, onderverdeeld in vijftien frames van 17 bits per stuk, waarvan er één altijd nul is, mogelijk voor synchronisatie.
--

Heeft er iemand al een peiling gedaan om te zien uit welke richting ie komt?

Op donderdag 26 juni 2025 23:43:54 schreef Frederick E. Terman:
DTOA-peilingen lijken naar de Krim te wijzen.

Inmiddels is er meer bevestiging dat het om het Sebastopol-gebied gaat.

--

Op zondag 6 juli 2025 00:37:11 schreef Brightnoise:
Het zijn er al 2. Zes juli om 0HR35.

Inderdaad bijna zeker afzonderlijke zenders: