Ik heb hier een Lidl Parkside PAP20A1 gereedschapaccu waar ik problemen mee kreeg hem te gebruiken en op te laden. De accu was toen al iets van 6 jaar oud en had lange tijd in geladen toestand stil gelegen (waar Li-ion accu's niet heel blij van worden). De interne weerstand leek wat aan de hoge kant (je kunt dat zien aan de laad-indicator als je een apparaat gebruikt, die dipt dan snel en ver). Daar heb ik een tijdje terug een reeks nieuwe cellen voor gekocht bij NKON (deze met Z-soldeerlippen) en gisteren heb ik die in het pack gemonteerd. Nu heb ik twee problemen:
- De Parkside PLG20C1 lader wil ze niet laden en knippert beide LED's, andere accu's geven geen problemen;
- Mijn Parkside PPHLGA20 warmtepistool wil er niet mee werken. Mijn Parkside PABSP20 boormachine werkt er wel mee.
Mijn eerste gedachte was dat het een BMS issue was, maar van de 4 contacten gebruikt de lader de "+", "-" en een "ID" contact, maar het andere contact niet. De machines gebruiken allebei de "+", "-" en een "T" contact, maar het "ID" contact niet. De cellen zijn allemaal deels geladen en binnen 5mV van elkaar.
Nu is mijn vraag of iemand weet hoe die twee contacten "T" en "ID" werken. Ik heb er met een multimeter aan zitten te meten, en er zit niet direct een thermistor aan want het gedraagt zich niet symmetrisch. Als ik de resultaten vergelijk met de andere 2Ah accu die ik heb liggen (een PAP20B1) zie ik geen grote verschillen. Het is niet een los geraakt contact zo ver ik kan zien, maar ik weet niet echt waar ik verder naar zoek. Ik kan nu het ding weer uit elkaar solderen, maar dat is gedoe vanwege de thermische massa en het dikke koper, en er zit niet opmerkelijk veel op de onderkant van de print (waar ik natuurlijk geen foto van heb gemaakt).
Op de print zit een chip, dat is blijkbaar een microcontroller. Er zit zo te zien alleen een passieve balancering op. Ik heb dat niet 100% kunnen bevestigen, maar volgens mij was de inbalans gisteren groter dan wat ik nu net gemeten heb. Ik heb de cellen deels geladen via een voeding om uit te sluiten dat ze te leeg waren om mee te werken. Het pack is nu 19,25V, en gaf beide nu en voorheen geen aanleiding om te geloven dat het veel stroom aan de accu's onttrok.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Het is een Chinese clone van een ATMega8 / 88
Dat maakt voor de conclusie niet uit, want dan weet ik nog steeds alleen dat het een microcontroller is. Weet je toevallig hoe hij met de lader communiceert?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het accupack zichzelf heeft gemerkt als "ik ben kapot", dan komt dat niet meer goed zonder een fabrieksreset.
Hoeveel van de lader in het accupack zit en hoeveel in de lader zelf is moeilijk in te schatten.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Bijzonder, in de specificaties staat I2C als gereserveerde communicatiemogelijkheid van 2 IO-pinnen, maar met slechts 1 draad naar de lader wordt dat moeilijk.
Nu zie ik bovenin een 5-pins header zitten, met 1 pin 'RST' gemarkeerd. Wat gebeurt er als je met een 10k weerstand in serie verbinding legt met massa of V+ van de controller? (even opzoeken welke van de twee, ik weet niet of 'ie actief hoog of laag is)
Heb je de accu al geprobeerd tot leven te wekken door met een voeding even de accu-aansluitingen (dus de aansluitingen naar de buitenwereld) aan te tikken? Ik kan me voorstellen dat de lader het niet pikt om wat voor reden dan ook, maar een gewone voeding de boel wakker schopt. Het enige wat daar niet mee strookt is het feit dat je de accu wel kan gebruiken in een boormachine, maar niet op kan laden, over het algemeen houden dergelijke systemen beide FETs dicht (lees: open naar de buitenwereld).
Het enige wat ik tot nu toe kan bedenken is dat die controller z'n ID-code wist bij verlies van spanning, maar dat is het dan ook.
Bekijk onderstaande video en lees de replies onder de video allemaal door.
Als het accupack in de video hetzelfde type is dan is vervanging van de BMS mogelijk (geen lock-up beveiliging).
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
De ID pin kan prima gebruikt worden dmv het One-Wire protocol. Kortom met een logic analyzer meekijken bij een werkend pack en bij jouw dode pack.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje
Golden Member
Al een keer geprobeerd om met een regelbare voeding spanning op de accu te zetten? Soms kan je daarmee de BMS weer activeren.
Ja, de cellen zijn van 3,49 naar 3,85V geladen met een externe voeding, en het pack lijkt autonoom te balanceren.
Op dinsdag 24 juni 2025 17:25:39 schreef Arco:
Als het accupack zichzelf heeft gemerkt als "ik ben kapot", dan komt dat niet meer goed zonder een fabrieksreset.
Hoeveel van de lader in het accupack zit en hoeveel in de lader zelf is moeilijk in te schatten.
Het gekke is alleen dat ik één apparaat er wel mee kan voeden, en eentje niet.
Op dinsdag 24 juni 2025 17:28:22 schreef weardguy:
Bijzonder, in de specificaties staat I2C als gereserveerde communicatiemogelijkheid van 2 IO-pinnen, maar met slechts 1 draad naar de lader wordt dat moeilijk.Nu zie ik bovenin een 5-pins header zitten, met 1 pin 'RST' gemarkeerd. Wat gebeurt er als je met een 10k weerstand in serie verbinding legt met massa of V+ van de controller? (even opzoeken welke van de twee, ik weet niet of 'ie actief hoog of laag is)
Dat is een programmeerheader. Ik kan er wel spanning op zetten om te kijken of dat werkt, maar volgens mij is dat een anders soort reset dan waarmee je het ding herstart.
Heb je de accu al geprobeerd tot leven te wekken door met een voeding even de accu-aansluitingen (dus de aansluitingen naar de buitenwereld) aan te tikken? Ik kan me voorstellen dat de lader het niet pikt om wat voor reden dan ook, maar een gewone voeding de boel wakker schopt. Het enige wat daar niet mee strookt is het feit dat je de accu wel kan gebruiken in een boormachine, maar niet op kan laden, over het algemeen houden dergelijke systemen beide FETs dicht (lees: open naar de buitenwereld).
Er zitten geen FETs op de batterij zelf, ik kan er gewoon naar hartelust lading in drukken met een voeding die zich niet laat tegenhouden door het signaal van die pinnen. De cellen werden op 3,5V/cel geleverd, en ik heb dat bijgeladen tot 3,85V, maar de voeding die ik gebruikte ging niet verder dan 19,25V. Dat vind ik sowieso een redelijke spanning om onbewaakte cellen mee op te laden, want ik heb geen controle over de balancering. Die lijkt wel plaats te hebben, de spanningen zijn op dit moment binnen 4mV van elkaar, maar dat moet ik tijdens het laden met de hand bijhouden. Ik heb de voeding in elk geval al een keer aangetikt met de voeding. 
Op dinsdag 24 juni 2025 17:48:26 schreef Bobosje:
Bekijk onderstaande video en lees de replies onder de video allemaal door.
Als het accupack in de video hetzelfde type is dan is vervanging van de BMS mogelijk (geen lock-up beveiliging).
Dat hij zichzelf niet automatisch blokkeert was ik inderdaad al ergens hier op het forum tegen gekomen, maar dat neemt niet weg dat ik geen nieuw bord heb om mee te wisselen. Die gast had een andere kapotte batterij, maar alle andere packs die ik heb zijn gewoon goed (en intern anders).
De chip is geen speciale BMS chip maar een microcontroller die kan ik vast wel ergens kopen, maar dan heb ik het programma (en een programmer) wel nodig. Ik weet hoe ik de print moet desolderen. Ik heb de cellen immers vervangen, in de veronderstelling dat dit het probleem was. Ik begin een beetje te vermoeden dat de voorbestaande problemen die ik eerder met dit pack had niet door de cellen veroorzaakt waren, maar door iets op dat bord. De cellen hebben namelijk wel een redelijke Ri, maar zijn niet volledig defect of uit balans.
Op dinsdag 24 juni 2025 19:39:38 schreef Arco:
Die one-wire zooi wordt niet voor batterijen gebruikt zover ik weet, is meestal SM bus.
Ik hoopte een beetje de diepere analyse te voorkomen, wellicht is het gewoon een thermistor en een diode in serie of zo. Dat vind je ook niet makkelijk door te meten. Het wordt snel een gedoe om de betreffende nodes open en bloot te maken en het ding tegelijk aan een lader te hangen. Ik ben niet bang voor Lithium-ion batterijen, maar om nu de verbindingen van een gereedschap-accu open en bloot te hebben liggen tegelijk met de netspanning in een open lader om dan met een probe daartussen te prikken en dan naar mijn scoopscherm te gaan staren is wel een beetje vragen om problemen.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Programmeerheader of niet, das het eerste wat ik zou proberen. Ik kan mijn fuel gauges (geavanceerder dan wat hier in zit) ook niet op die manier resetten, maar soms denk ik dat de ontwerper er gemakkelijk vanaf wou komen en het op die manier op zou kúnnen lossen.
Dat er geen FETs in zitten had ik niet begrepen nee (ik zag die zekering eerst als shunt-weerstand en als die er zit zitten er ook FETs).
Kwa communicatie kan het steeds meer kanten op: SMBus was in den beginne eigenlijk de enige standaard (en nog steeds veel gebruikt) maar I2C en (uit m'n hoofd) HDQ en one-wire spul tegenwoordig ook. Mijn EV2400 interface van Texas Instruments kan in ieder geval I2C, SMBus en dat HDQ lullen (als ik dat laatste dus goed onthouden heb).
Meet je iets met een scoop op die contacten als je een belasting aansluit?
Zelf soldeer ik dan draden aan de belangrijkste aansluitingen en soldeer deze op een header die ik in een kunststof doosje klem, zodat ze geen sluiting kunnen maken. Ook de interface of meetheader wordt dan in het doosje met de accu-header verbonden zodat er geen onvrijwillige rooktesten plaats kunnen vinden.
Op dinsdag 24 juni 2025 11:21:46 schreef Kruimel:
Ik heb hier een Lidl Parkside PAP20A1 gereedschapaccu waar ik problemen mee kreeg hem te gebruiken en op te laden. De accu was toen al iets van 6 jaar oud en had lange tijd in geladen toestand stil gelegen (waar Li-ion accu's niet heel blij van worden). De interne weerstand leek wat aan de hoge kant (je kunt dat zien aan de laad-indicator als je een apparaat gebruikt, die dipt dan snel en ver). Daar heb ik een tijdje terug een reeks nieuwe cellen voor gekocht bij NKON (deze met Z-soldeerlippen) en gisteren heb ik die in het pack gemonteerd. Nu heb ik twee problemen:
- De Parkside PLG20C1 lader wil ze niet laden en knippert beide LED's, andere accu's geven geen problemen;
- Mijn Parkside PPHLGA20 warmtepistool wil er niet mee werken. Mijn Parkside PABSP20 boormachine werkt er wel mee.
Mijn eerste gedachte was dat het een BMS issue was, maar van de 4 contacten gebruikt de lader de "+", "-" en een "ID" contact, maar het andere contact niet. De machines gebruiken allebei de "+", "-" en een "T" contact, maar het "ID" contact niet. De cellen zijn allemaal deels geladen en binnen 5mV van elkaar.
Nu is mijn vraag of iemand weet hoe die twee contacten "T" en "ID" werken. Ik heb er met een multimeter aan zitten te meten, en er zit niet direct een thermistor aan want het gedraagt zich niet symmetrisch. Als ik de resultaten vergelijk met de andere 2Ah accu die ik heb liggen (een PAP20B1) zie ik geen grote verschillen. Het is niet een los geraakt contact zo ver ik kan zien, maar ik weet niet echt waar ik verder naar zoek. Ik kan nu het ding weer uit elkaar solderen, maar dat is gedoe vanwege de thermische massa en het dikke koper, en er zit niet opmerkelijk veel op de onderkant van de print (waar ik natuurlijk geen foto van heb gemaakt).
Op de print zit een chip, dat is blijkbaar een microcontroller. Er zit zo te zien alleen een passieve balancering op. Ik heb dat niet 100% kunnen bevestigen, maar volgens mij was de inbalans gisteren groter dan wat ik nu net gemeten heb. Ik heb de cellen deels geladen via een voeding om uit te sluiten dat ze te leeg waren om mee te werken. Het pack is nu 19,25V, en gaf beide nu en voorheen geen aanleiding om te geloven dat het veel stroom aan de accu's onttrok.
Onlangs kwam dit filmpje online, vól met informatie.
Doe er je voordeel mee:
https://youtu.be/JiK4BWx2p8w?si=S39GMCoEBFCDh9Ms