Hallo,
Ik heb een freesmachine op mijn cnc tafel, een kress 1050FME. Het is een stoftfreess met een gewone 220v stekker.
Hij deed het prima, tot op een dag hij na een paar minuten frezen ermee stopte tijdens een opdracht. Bij de volgende opdracht startte hij gewoon weer maar na een paar minuten stopte hij er weer mee.
Ik dacht misschien te warm geworden ofzo, dus de frees goed schoongeblazen met het idee dat hij beter zijn warmte kwijt zou kunnen.
Echter kreeg ik hem niet langer dan 1 seconde aan de praat.
De koolborstels zagen er nog prima uit maar voor de zekerheid toch vervangen. Als hij draait zie ik wel wat blauwe vonkjes rond de koolbostels maar dat is volgens mij normaal.
Een ander snoer geprobeerd, de snelheid verstelling veranderd (dacht misschien een slechte potmeter) Maar tot op heden geen resultaat.
Het bijzondere is dat hij na ongeveer 1 seconde stopt, het is elke keer precies even lang. Ook kan ik door de knop aan en uit te doen de frees de frees 'aan de praat houden'. Ook als ik de frees aan laat staan en de bediening doe met een schakelaar in het snoer kan ik de frees 'aan de praat houden' Het lijkt dus alsof hij na 1 seconde nadat hij spanning krijgt vanzelf uit gaat.
Iemand suggesties waar ik het in kan zoeken?
Bedankt,
Mano
Ik heb de frees even iets verder uit elkaar gehaald. aan het einde van de as, aan de kant van de electronica, zit een magnetische ring, nummertje 20.
Deze zit precies bij de electronica, in het ronde grijze kunststof gedeelte achter de draadjes op de foto in de start topic.
Deze ring was stuk, er viel een los deeltje uit. Of dit al stuk was of met demonteren gebeurd is weet ik niet. Ik weet niet wat deze ring doet? Zou dit magneetje nodig zijn voor de electronica om de frees aan de praat te houden?
Spoelen leken heel (gemeten tussen witte draden en koolborstels). en ook de twee aansluitingen van de dunne blauwe draadjes maken een stroomkring. (start spoeltje?)
Bedankt voor de suggesties!
Dat zal een terugkoppeling ( tacho) zijn waardoor de regeling de snelheid van de motor meet.
Als die magneet kapot is zal de motor niet goed starten.
benleentje
Golden Member
In dit geval wel goed starten maar dan komt er vanaf de sensor geen signaal terug naar de elektronica en dan stopt die dus weer.
Die ring was dan al defect voordat je hem verder uit elkaar gehaald heb.
Ik weet niet wat deze ring doet? Zou dit magneetje nodig zijn voor de electronica om de frees aan de praat te houden?
Ja daar zitten magneten in. Er zitten geen draadjes aan dus het is geen sensor. De sensor zit dan om de magneten. Elke keer als de magneet voorbij de sensor komt geeft de sensor een puls af. De elektronica kijkt dan hoeveel pulsen er per seconde voorbij komen en weet dan de snelheid van de motor. Als er binnen 1 seconde helemaal geen pulsen van de sensor komen dan stopt de elektronica de motor.
Dank voor de snelle reacties!
Ik vind net ook op de site dat de magneet idd de snelheid doorgeeft.
Even getest met de electronica verder weg van de behuizing, de frees start wel maar stopt ook weer, dus zelfde als voorheen, dus dan klopt je verhaal inderdaad wel benleentje.
Ik ga een nieuwe magneetje in huis halen. Laat weten of het dan weer goed is. Dank voor jullie hulp.