Voor mijn zelfbouwcamper heb ik een walstroom en een victron 3000 watt omvormer. Deze wordt automatisch gewisseld zodra ik de inverter aan of uit zet. Net als de walstroom. Dit is prima..maar...
Ik heb nu een Honda EU22i aggregaat ingebouwd onder de camper en deze moet ik aantrekken. Geen probleem. Mijn vraag: Mijn Dometic bankairco zit met een stekker in het stopcontact. Nu heb ik geen airco in de cabine en wil ik tijdens het rijden de aggregaat aan slingeren maar wil geen kabel inpluggen onder het rijden in de walstroom. Ik zou eigenlijk een stopcontact naar binnen willen halen van de inverter en dan niet steeds de stekker moeten wisselen. Gewoon met een schakelaar een keuze maken welk stopcontact in kan gebruiken. Als ik de aggregaat aantrek en deze draait zou ik simpel gezegd een schakelaar/switch willen monteren dat de stekker op de aggregaat gaat. En als ik deze uitzet de switch omzetten voor de camperstroom. Wat heb ik hier voor nodig? Of bedenk ik weer iets raars??
Of automatisch met een simpel omschakelrelais.
In rust hangt de airco achter de omvormer, als de aggregaat draait schakelt ie de voeding van de airco om naar de aggregaat
Een Eaton Z-SCH230/25-22 is een prima optie daarvoor. Die gebruikt CBE af fabriek ook (wordt verkocht als DS-SR) als omschakelrelais tussen walstroom en omvormer in bijvoorbeeld Carthago.
Wel zou ik eerst testen of het werkt. Een conventionele aan/uit airco heeft een forse aanloopstroom en ik weet niet of zo'n inverteraggregaatje dat leuk vind of aankan.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Heb je de airco al geprobeerd op je aggregaat? 1800W continu en 2200W piek is dat voldoende om je airco op te starten?
Welke Dometic heb je? De FreshWell FWX4 is 2000W. Zelf raden ze de DSP-T 12 aan voor gebruik op 12V. Met zijn 1800€ niet echt goedkoop te noemen en niet voorradig. Misschien elders wel.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (68%)]
Die 200W is het koelvermogen. Maximale stroomverbruik zal rond de 1000-1200 watt liggen gok ik.
Die FWX4 is een vrij modern ding en heeft ook een softstart. Ik verwacht dat die wel gaat werken, maar het is even de vraag welke TS heeft.
Een moderne airco kan prima op een omvormer werken, dat heb ik meermalen geïnstalleerd. In dit geval is dat niet relevant (dan heb je wel een stevige accu nodig) maar kwa gedrag met piekbelastingen is zo'n omvormer redelijk vergelijkbaar met een inverter aggregaatje.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Aggregaat starten tijdens het rijden? Dat vind ik maar raar, tijdens het rijden levert het boordnet toch energie, vanuit de alternator?
Als dat niet lukt - bv. de alternator kan niet genoeg stroom leveren voor het bijladen van de woonbatterij en het verbruik van o.a. de airco - dan is er een conceptueel probleem, net zoals proberen de kwadratuur van de cirkel te berekenen, of (zoals ik in Vlaanderen wel hoorde) "op een bergske p_ssen".
Ooit een energiebalans opgemaakt? Som van de vermogensafname versus som van de (mogelijke) vermogenstoevoer? Een rekenbladje a la Excel is daarvoor prima geschikt.
Ik vrees dat er een work-around wordt gezocht voor een intrinsiek probleem. Met geen enkel stopcontact of omschakelaar of toverdoosje kan men een afnemer van 2000W voeden met een bron van 1000W.
rob040
Golden Member
Op zaterdag 28 juni 2025 16:35:02 schreef Paulinha_B:
Aggregaat starten tijdens het rijden?
De bedoeling is om dat voor vertrek te doen. 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Sowieso is handen aan het stuur houden een verstandige zet. We houden het antwoord van de vragensteller tegoed.
En even een kleine taalles voor de Zuiderbuur, hierboven.
cut/paste ook handig voor mijzelf 
A.u.b. wordt geschreven met kleine letters, gescheiden door punten. Dit geldt ook voor afkortingen die worden uitgesproken alsof de volledige woorden er staan, zoals in verband met (i.v.m.), nader te bepalen (n.t.b.), in combinatie met (i.c.m.), en ten behoeve van (t.b.v.).
De scheidingspunten worden alleen weggelaten als je een afkorting letter voor letter uitspreekt (zoals “btw”). Je schrijft a.u.b. altijd met kleine letters, tenzij de afkorting aan het begin van de zin staat. In dat geval begin je deze met een hoofdletter “A”.
Aggregaat starten tijdens het rijden? Dat vind ik maar raar, tijdens het rijden levert het boordnet toch energie, vanuit de alternator?Als dat niet lukt - bv. de alternator kan niet genoeg stroom leveren voor het bijladen van de woonbatterij en het verbruik van o.a. de airco - dan is er een conceptueel probleem, net zoals proberen de kwadratuur van de cirkel te berekenen, of (zoals ik in Vlaanderen wel hoorde) "op een bergske p_ssen".
Ooit een energiebalans opgemaakt? Som van de vermogensafname versus som van de (mogelijke) vermogenstoevoer? Een rekenbladje a la Excel is daarvoor prima geschikt.
Ik vrees dat er een work-around wordt gezocht voor een intrinsiek probleem. Met geen enkel stopcontact of omschakelaar of toverdoosje kan men een afnemer van 2000W voeden met een bron van 1000W.
De airco is een dometic freshwell en kan ook verwarmen. Deze kan ik idd ook laten draaien op de alternator maar ik heb ook een koelkast en alles wordt daarmee zwaar belast. Als ik ergens stil sta langs de kant en ik wil de airco aanzetten dan trekt de omvormer mijn victron 220A toch wel leeg binnen een uurtje. Met mijn omvormer van 3000 watt. (Ook Victron) Onder het rijden nog even een Nespresso aanzetten en dan wordt het wel heel veel. Waar het omgaat is dat ik niet steeds de stekker van de airco uit het stopcontact moet halen en overstekkeren in de aggregaat. Met de walstroom en de inverte schakelt deze automatisch door een automaat. Ik wil puur de airco (950 watt) apart kunnen draaien op de aggregaat zonder steeds de stekker te wisselen..
Op zaterdag 28 juni 2025 13:54:53 schreef buckfast_beekeeper:
Heb je de airco al geprobeerd op je aggregaat? 1800W continu en 2200W piek is dat voldoende om je airco op te starten?Welke Dometic heb je? De FreshWell FWX4 is 2000W. Zelf raden ze de DSP-T 12 aan voor gebruik op 12V. Met zijn 1800€ niet echt goedkoop te noemen en niet voorradig. Misschien elders wel.
Ja deze draait goed op de aggregaat. Het is een Honda eu22i en de airco is een hometic freshwell volgens mij. Was een duur ding. Kan ook verwarmen maar verbruikt 950 watt ongeveer. Dus genoeg kracht. Maar in Spanje is het vrij heet en dan de airco, Nespresso en de koelkast allemaal op 220 volt op de dynamo...En als je langs de weg staat dan trekt de airco mijn 220A accu van Victron binnen een uurtje wel leeg..Ik wil niet steeds de stekker moeten wisselen van de airco. Van stopcontact naar stopcontact. De walstroom en inverter gaan automatisch..
Op vrijdag 27 juni 2025 23:16:20 schreef DJSmiley:
Of automatisch met een simpel omschakelrelais.
In rust hangt de airco achter de omvormer, als de aggregaat draait schakelt ie de voeding van de airco om naar de aggregaatEen Eaton Z-SCH230/25-22 is een prima optie daarvoor. Die gebruikt CBE af fabriek ook (wordt verkocht als DS-SR) als omschakelrelais tussen walstroom en omvormer in bijvoorbeeld Carthago.
Wel zou ik eerst testen of het werkt. Een conventionele aan/uit airco heeft een forse aanloopstroom en ik weet niet of zo'n inverteraggregaatje dat leuk vind of aankan.
Ik heb een omschakel automaat voor de camper. Zodra ik deze aan de walstroom aansluit gaat deze op het net. Als ik de omvormer aanzet gaat en de walstroom ontkoppel dan gaat deze zonder het te merken automatisch over naar de omvormer. Geen probleem. De bankairco zit onder de bank en als ik dan gebruik wil maken van alleen de airco op de aggregaat dan moet ik steeds de stekker uit het stopcontact halen om deze dan in de aggregaat te steken. En zodra ik weer aan de walstroom ga dan weer terug in de camper. Mooiste in een schakelaar aan de zijkant waarbij ik een keuze kan maken of ik het stopcontact wil gebruiken van de camper of van de aggregaat. Het gaat dus enkel en alleen om de aggregaat..of het "linker" stopcontact of het "rechter" stopcontact. Het is vrij simpel denk ik maar het lijkt moeilijk door mijn uitleg.
Op zaterdag 28 juni 2025 18:09:27 schreef RAAF12:
Sowieso is handen aan het stuur houden een verstandige zet. We houden het antwoord van de vragensteller tegoed.En even een kleine taalles voor de Zuiderbuur, hierboven.
cut/paste ook handig voor mijzelf
Uiteraard slinger ik de Honda eu22i aan als ik buiten aan de zijkant van de camper sta. Even op de parkeerplaats hahahaha. Onder het rijden niet te letterlijk nemen..
A.u.b. wordt geschreven met kleine letters, gescheiden door punten. Dit geldt ook voor afkortingen die worden uitgesproken alsof de volledige woorden er staan, zoals in verband met (i.v.m.), nader te bepalen (n.t.b.), in combinatie met (i.c.m.), en ten behoeve van (t.b.v.).
De scheidingspunten worden alleen weggelaten als je een afkorting letter voor letter uitspreekt (zoals “btw”). Je schrijft a.u.b. altijd met kleine letters, tenzij de afkorting aan het begin van de zin staat. In dat geval begin je deze met een hoofdletter “A”.
Op zaterdag 28 juni 2025 16:48:59 schreef rob040:
[...]
De bedoeling is om dat voor vertrek te doen.
Als ik in zuid Frankrijk of Spanje aankom dan moet de airo wel heel hard werken en dan vind ik het fijn om de airco via de Honda eu22i aan te zetten. Uiteraard doe ik dat onderweg op een parkeerplaats. Het is bij wijze van spreken. Onderweg de aggregaat aantrekken. Deze heeft geen automatische start helaas.
Op zaterdag 28 juni 2025 16:57:25 schreef Paulinha_B:
[...]
Lezen aub!!
Even op de parkeerplaats als ik stil sta de aggregaat aantrekken..Kan helaas niet onder het rijden.
Op zaterdag 28 juni 2025 13:54:53 schreef buckfast_beekeeper:
Heb je de airco al geprobeerd op je aggregaat? 1800W continu en 2200W piek is dat voldoende om je airco op te starten?Welke Dometic heb je? De FreshWell FWX4 is 2000W. Zelf raden ze de DSP-T 12 aan voor gebruik op 12V. Met zijn 1800€ niet echt goedkoop te noemen en niet voorradig. Misschien elders wel.
Ik heb de hometic freshwell en deze draait goed op mijn Honda eu22i. Ook onderweg op de victron 12-3000 is het geen probleem. Maar met de motor uit en in een warm land met de koelkast op 220, de airco aan en even 3 bakjes Nespresso tappen vraagt wel veel tegelijkertijd. Ik moet dan de airco uitzetten en de Nespresso aan en vervolgens weer de airco aan. Tja, het is kamperen maar het kan makkelijker denk ik. Er zit een automatische switch voor de walstroom en de omvormer dus dat is niet het probleem. Ik wil (soms) alleen de airco op de aggregaat draaien om de dynamo te ontlasten en voor de stops onderweg. Dan moet ik steeds de stekker uit het stopcontact halen en in de aggregaat en dan weer terug..Dat is alles. Een soort handmatige "keuzeschakelaar" voor welk stopcontact..
Dan zou ik een omschakelautomaat of handmatige omschakelaar op alleen de voeding van de airco zetten.
Vermoedelijk heeft die airco een eigen kabel/groep naar je zekeringkasten daar kun je die dan tussen zetten
In theorie kun je de omvormer ook op de gehele ingang zetten (ingang MP) maar het kan zijn dat de MP moeite heeft met de netspanning of frequentie. Als die tever afwijkt zal hij het net als onbetrouwbaar beschouwen en dus niet gebruiken. Ook zal ie dan oa de accu gaan opladen en dat hoeft natuurlijk ook niet (want dat doet je dynamo al)
Omschakelautomaat lijkt me veruit het makkelijkst. In rust krijgt ie spanning vanaf de Multiplus (die op zijn beurt t van de paal of accu haalt), en als je de aggregaat start dan schakelt de airco over naar die uitgang.
Alleen een kabel leggen van de plek vd aggregaat en de omschakelautomaat erin. Kan ook een los kastje zijn (bv de Xenteq PTS 230-10) maar als je de ruimte hebt vind ik de genoemde Eaton een mooiere optie (DIN mount dus kan in je zekeringkast en kan 25A. Die Xenteq zijn een paar finder PCB relais en dat is toch iets minder imho)
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (34%)]
Inderdaad wat DjSmiley aangeeft, gewoon die automaat er tussen, daar zou ik ook voor gaan.
Handmatigt kan ook met een schakelaar zoals deze bij voorbeeld, er zijn meer varianten uiteraard.
Aangezien hij buiten moet komen is een waterdichte wel nodig.
https://www.elektramat.nl/eaton-nokkenschakelaar-3-polig-20a-207123/?c…
Die schakelaar kan natuurlijk ook binnen geplaatst worden. Makkelijker bereikbaar en het hoeft dan geen waterdichte te zijn. Maar persoonlijk zou ik voor dat relais gaan. Veel makkelijker. Kun je ook niet vergeten weer terug te zetten. En bij de schakelaar moet je ook nog kabels trekken, of mogelijk dat ding op een minder goed bereikbare plek hebben.
@ N.Cageman
Voor je probleem uit jouw allereerst vraagstelling denk ik dat DJSmiley al een goed antwoord heeft geven. Gewoon een omschakel relais. En met wat schakelslimmigheid is dat wel te automatiseren ook.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat je wat veel wil. Ik denk ook niet dat je een aggregaat tijdens het rijden moet laten lopen. Het verbruikt kostbare brandstof, maar zoals ik het lees is geld niet echt een probleem. Ik denk ook dat u niet zomaar een campertje heeft, maar dat het nogal een fors ding is. Formaatje vrachtwagen zeg maar. Vooral omdat u blijkbaar ruimte over heeft voor een aggregaat. Maar hoe zit het met de veiligheid? Wat gebeurt er tijdens het rijden met de uitlaatgassen van het aggregaat? Worden die netjes afgevoerd?
In mijn microkamper waar ik tijdens stilstand nogal wat elektronica kan gebruiken laat ik de motor met een beetje handgas erbij gewoon lopen. Daarom heb ik een loskoppelbare extensie pijp op de uitlaat gemaakt die boven de auto uitsteekt. Dat om te voorkomen dat ik in een wolk uitlaatgas zit. Tijdens het rijden gebruik ik natuurlijk het normale uitlaatsysteem. Een automotor een kleine beetje stroom laten draaien is niet echt economisch. Maar wel beter dan onder het rijden een aggregaat laten draaien.
Ik heb om alles te realiseren ook twee dynamo's op de motor zitten. Een dynamo van 12 volt en 1200 Watt en een tweede dynamo van 24 volt 2500 watt. Waarom twee? De wagen is 24 volt en ik heb er tijdelijk een 12 volt motor in gehad. Ombouwen naar 24 volt ging toen even niet. Later is dat wel gebeurt en heb het 12 volt systeem maar laten zitten. Ik heb ook 4 accu's aan boord. Twee voor 24 volt. Een voor de 12 volt en nog extra 12 volt als spare.
Omdat ik de camper heb voor verre reizen naar plaatsen waar gewoon niets is, (Ook geen wegen.) heb ik alles zo uitgevoerd dat je erg lang met de vooraden kunt doen. Drie brandstof tanks, zonnepanelen, drinkwater in kleine compartimenten. Als het drinkwater bederft, is in een grote tank meteen alles bedorven. Geen airco. Wel elektrisch verwarmde ramen voor als ik me een weg moet banen door een vliegende sneeuwstorm. enz. Dus ook geen senseo dat is echt een vreselijk apparaat om mobiel te gebruiken. Een senseo is 1800 watt geloof ik, met een vreselijke inschakelpiek. Een gaspitje om op te koken. waar ik dus ook koffie, soep, thee enz. mee maak. Nee, geen diesel brander. Een gewone stinkt en is niet echt gezond in een zeer kleine ruimte en een katalysator versie is me kostbaar en fysiek te groot. Overigens is mijn keukentje eenvoudig uit uitneembaar en als het weer het toelaat ook buiten bruikbaar. Mijn grootste stroom gebruiker is eigenlijk de koelkast. Daar kun je niet omheen. Ja, je hebt koelkasten die op gas kunnen draaien. Lijkt leuk totdat je ziet hoeveel gas die koelkasten gebruiken. Bovendien slaap je dan in de uitlaatgassen van de koelkast.
U wilt zo luxe mogelijk op vakantie en heeft blijkbaar een grote camper waarbij u accepteert dat de kleine rimboe camping in het binnenland onbereikbaar is. Net zo goed als oude binnensteden onbereikbaar zijn. Tegenwoordig is dat vanwege de emissie wetten ook een probleem voor mijn oude beestje. 
Ik zou in uw geval, als u dat niet al gedaan heeft even kijken naar de veiligheids aspecten van een draaiend aggregaat tijdens het rijden. Kijk dan of alles voldoet aan de regels maar ook met uw eigen gezond verstand. Niet alles is in regels gevat. En dan zou ik voor de relais ombouw van DJSmiley gaan. Dat is het goedkoopst.
Beter en duurder is het echter om een energie berekening van alle gebruikers en energie opwekkers te maken. En dan een grotere dynamo of een dynamo erbij te (laten) plaatsen.
Nog beter is gewoon even stoppen en pauzeren om een bakkie koffie te doen. Ook het batterijtje van een mens raakt af en toe op.
Een zwaardere dynamo kan een optie zijn, maar bij een gemiddeld Europees voertuig houd dat wel een beetje op met 180-250A. Dat zou mogelijk al wel genoeg kunnen zijn om ook je airco gewoon via de MP te laten draaien.
Een extra dynamo zie je zelden, dat komt meer voor in de grotere amerikaanse pickups maar in NL voornamelijk in de scheepvaart. Daar heb je de ruimte om zo'n ding ook fysiek kwijt te kunnen. Balmar, Mastervolt, Wakespeed, dat soort dingen kom je daar tegen. Maar in een normale camper is dat meestal geen optie. Maar als het puur om die dingen gaat is een motorairco retrofitten misschien een logischere optie.
Gezien het voertuig blijkbaar geen airco heeft vraag ik me af hoeveel marge je uberhaupt hebt kwa dynamo om veel te verzwaren of extra te belasten.
Zo'n benzineding draaien is idd natuurlijk wel even goed kijken kwa veiligheid en verbruik zal ook niet optimaal zijn.
Ik doe ook Camping Gaz onderweg als ik ff een Cup a Soup of een koffie wil maken. Senseo ding blijft mooi thuis staan. Maar zo heeft een iedereen zijn eigenaardigheden. Voor nood staat hier ook een petroleum vergasser ook wel Primus © genoemd. Mooi op vele paarden tegelijk wedden dan zit je niet zonder. Ik mis eigenlijk de zonnepanelen op uw mobile home.
Op zondag 29 juni 2025 11:19:59 schreef DJSmiley:
Een zwaardere dynamo kan een optie zijn, maar bij een gemiddeld Europees voertuig houd dat wel een beetje op met 180-250A. Dat zou mogelijk al wel genoeg kunnen zijn om ook je airco gewoon via de MP te laten draaien.
Ik vermoed dat de TS een vrachtwagentje heeft en dat heeft omgebouwd tot camper. Als je een dynamo wilt hebben die groter is dan een twee a drie KW dan zul je ook aan een dubbele v-snaar moeten gaan denken. Mijn v-snaar red de 2,5 KW maar net. Gaat alleen maar goed omdat ik maar betrekkelijk weinig zoveel stroom gebruik. In dit geval is een tweede dynamo met een eigen v-snaar misschien makkelijker. Als het een moderne auto is, is het waarschijnlijk een tandriem die ook z'n vermogens beperkingen heeft.
In personen auto's is een tweede dynamo inderdaad vanwege de ruimte inderdaad vaak geen optie. In vrachtwagens is echter vaak meer mogelijk. Veel vrachtwagens hebben de mogelijkheid om een PTO in te bouwen. Daarmee zou je dan een lier, hydraulische pomp, compressor, dynamo of gewoon direct een een mechanisch as naar buiten kunnen brengen. Zoals dat bijvoorbeeld ook op een tractor zit. Maar een bij het voertuig behorende direct door de motor aangedreven airco opsnorren is uiteraard de beste en mooiste oplossing.
Het hele gedoe om eerst elektriciteit te maken en vervolgens daar weer een koelcompressor mee te gaan voeden is natuurlijk erg inefficiënt en omslachtig. Dat is alleen zinnig als je de airco ook gebruiken wilt op bijvoorbeeld zonnecellen of vanuit de walstroom wilt voeden.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (20%)]
Aggregaat starten tijdens het rijden? Dat vind ik maar raar, tijdens het rijden levert het boordnet toch energie, vanuit de alternator?Als dat niet lukt - bv. de alternator kan niet genoeg stroom leveren voor het bijladen van de woonbatterij en het verbruik van o.a. de airco - dan is er een conceptueel probleem, net zoals proberen de kwadratuur van de cirkel te berekenen, of (zoals ik in Vlaanderen wel hoorde) "op een bergske p_ssen".
Nee klopt. Maar mijn (Honda) aggregaat is 2200 watt continue en de airco nog geen 1000 watt. Het kan wel allemaal draaien onder het rijden maar als ik langs de weg sta dan wil ik de motor uit. En mijn accu zegt na een klein uurtje dat ik de ramen maar open moet zetten. Ik zit met 2 kleine chihuahua's en die kunnen niet zonder airco..Spanje kan het goed warm zijn. Maar de berekening is gedaan..
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zit met 2 kleine chihuahua's en die kunnen niet zonder airco.
De oorsprong van dat ras is Mexico waar het een heel stuk heter is
( het ras is vele eeuwen ouder dan de airco).
Paulinha_B
Honourable Member
De motor moet uit, maar het aggregaat mag wel draaien? Dat klinkt krom.
Voor mijn part kan de combinatie voertuigmotor plus alternator plus batterijlader netjes beschouwd worden als een generator, met vermoedelijk veel gunstiger kenmerken dan een aparte generator.
(en een brede grijns bij de opmerking van @fred101. Mijn kinderen riepen wel eens "vake vake, daar nog twee voor op de bbq!")
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (19%)]