Voor mijn zelfbouwcamper heb ik een walstroom en een victron 3000 watt omvormer. Deze wordt automatisch gewisseld zodra ik de inverter aan of uit zet. Net als de walstroom. Dit is prima..maar...

Ik heb nu een Honda EU22i aggregaat ingebouwd onder de camper en deze moet ik aantrekken. Geen probleem. Mijn vraag: Mijn Dometic bankairco zit met een stekker in het stopcontact. Nu heb ik geen airco in de cabine en wil ik tijdens het rijden de aggregaat aan slingeren maar wil geen kabel inpluggen onder het rijden in de walstroom. Ik zou eigenlijk een stopcontact naar binnen willen halen van de inverter en dan niet steeds de stekker moeten wisselen. Gewoon met een schakelaar een keuze maken welk stopcontact in kan gebruiken. Als ik de aggregaat aantrek en deze draait zou ik simpel gezegd een schakelaar/switch willen monteren dat de stekker op de aggregaat gaat. En als ik deze uitzet de switch omzetten voor de camperstroom. Wat heb ik hier voor nodig? Of bedenk ik weer iets raars??

Of automatisch met een simpel omschakelrelais.
In rust hangt de airco achter de omvormer, als de aggregaat draait schakelt ie de voeding van de airco om naar de aggregaat

Een Eaton Z-SCH230/25-22 is een prima optie daarvoor. Die gebruikt CBE af fabriek ook (wordt verkocht als DS-SR) als omschakelrelais tussen walstroom en omvormer in bijvoorbeeld Carthago.

Wel zou ik eerst testen of het werkt. Een conventionele aan/uit airco heeft een forse aanloopstroom en ik weet niet of zo'n inverteraggregaatje dat leuk vind of aankan.

buckfast_beekeeper

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Heb je de airco al geprobeerd op je aggregaat? 1800W continu en 2200W piek is dat voldoende om je airco op te starten?

Welke Dometic heb je? De FreshWell FWX4 is 2000W. Zelf raden ze de DSP-T 12 aan voor gebruik op 12V. Met zijn 1800€ niet echt goedkoop te noemen en niet voorradig. Misschien elders wel.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zaterdag 28 juni 2025 14:08:16 (68%)]

Die 200W is het koelvermogen. Maximale stroomverbruik zal rond de 1000-1200 watt liggen gok ik.

Die FWX4 is een vrij modern ding en heeft ook een softstart. Ik verwacht dat die wel gaat werken, maar het is even de vraag welke TS heeft.

Een moderne airco kan prima op een omvormer werken, dat heb ik meermalen geïnstalleerd. In dit geval is dat niet relevant (dan heb je wel een stevige accu nodig) maar kwa gedrag met piekbelastingen is zo'n omvormer redelijk vergelijkbaar met een inverter aggregaatje.

Paulinha_B

Honourable Member

Aggregaat starten tijdens het rijden? Dat vind ik maar raar, tijdens het rijden levert het boordnet toch energie, vanuit de alternator?

Als dat niet lukt - bv. de alternator kan niet genoeg stroom leveren voor het bijladen van de woonbatterij en het verbruik van o.a. de airco - dan is er een conceptueel probleem, net zoals proberen de kwadratuur van de cirkel te berekenen, of (zoals ik in Vlaanderen wel hoorde) "op een bergske p_ssen".

Ooit een energiebalans opgemaakt? Som van de vermogensafname versus som van de (mogelijke) vermogenstoevoer? Een rekenbladje a la Excel is daarvoor prima geschikt.

Ik vrees dat er een work-around wordt gezocht voor een intrinsiek probleem. Met geen enkel stopcontact of omschakelaar of toverdoosje kan men een afnemer van 2000W voeden met een bron van 1000W.

rob040

Special Member

Op zaterdag 28 juni 2025 16:35:02 schreef Paulinha_B:
Aggregaat starten tijdens het rijden?

De bedoeling is om dat voor vertrek te doen. :P

Paulinha_B

Honourable Member

en wil ik tijdens het rijden de aggregaat aan slingeren

Lezen aub!!

Sowieso is handen aan het stuur houden een verstandige zet. We houden het antwoord van de vragensteller tegoed.

En even een kleine taalles voor de Zuiderbuur, hierboven.

cut/paste ook handig voor mijzelf :-)

A.u.b. wordt geschreven met kleine letters, gescheiden door punten. Dit geldt ook voor afkortingen die worden uitgesproken alsof de volledige woorden er staan, zoals in verband met (i.v.m.), nader te bepalen (n.t.b.), in combinatie met (i.c.m.), en ten behoeve van (t.b.v.).

De scheidingspunten worden alleen weggelaten als je een afkorting letter voor letter uitspreekt (zoals “btw”). Je schrijft a.u.b. altijd met kleine letters, tenzij de afkorting aan het begin van de zin staat. In dat geval begin je deze met een hoofdletter “A”.