andre1973

zit sinds 2009 in de PV.

Hallo,

Vanwege n Scope12 inspectie moeten we n omvormer aansluiten achter een smartmeter die het vermogen gaat beperken van n SMA omvormer.
Dat MAG niet in de omvormer, dat MOET met de smartmeter (dat het in de omvormer kan is bekend)

Nu is deze omvormer jaren geleden aangeslotem met een 5x 25 mm2 koperen (super soepele) kabel.
Helaas is de ingang van de smart meter maar geschikt voor 10 of 16 mm2.

Nu hoopte ik dat er een kabelschoen bestond die aan de ene kant een gat heeft waar ik een 25 mm super soepele (cat5) ader in kan steken en aan de andere kant een massief stukje heeft dat 16 mm2 is.

Zoiets, maar dan dus naar iets dat dunner is.

Over rijgklemmen is ook nagedacht, maar daarvoor is in de kast helaas geen ruimte meer. Uitbereiden van de kast is een mogelijkheid, de kabel vervangen ook, maar beide kosten meer (tijd en geld) dan met zo'n soort verloop.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op vrijdag 27 juni 2025 23:52:50 (46%)]

Past zo’n stiftkabelschoen dan niet?

Ze zijn er wel maar waar te koop….

https://www.ctcukltd.co.uk/product/uninsulated-copper-reducing-pins/

Je zou ook nog kunnen werken met een 4polige 6A ampere automaat voor de spaning, of achter een bestaande 16A krachtgroep en 3 stroomtrafo's

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

deze meter meet alleen de stroom, koppelt terug met de utp zodat de omvormer gas terug neemt. veel meer als dat doet zo'n ding niet. zelfs 4 relais contacten van 63A verwacht ik al niet daarin.

waarom die klauke stiftkabelschoen niet? de punt is al veel dunner als de kabeldiameter is. wel een helder krimpkousje erom, anders krijg je daar weer afkeur op..

evelo

Golden Member

Als het echt niet anders kan: Een aftakdoos naast de huidige kast en met een stukje soepele 16mm² in de kast binnenkomen naar de meetmodule?

SparkyGSX

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Maar de nominale stroom van dat ding is toch maar 5A? Als je externe stroomtransformators moet plaatsen, hoeft de stroom toch niet meer door deze meter, en is het hele probleem toch opgelost?

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik zou eerst eens vragen of ze kunnen aanwijzen waar het staat dat het niet in de omvormer mag.
Zou niet de eerste keer zijn dat een keurmeester zelf regeltjes verzint.

Weer een van de vele onzin regeltjes bedacht door de scope12 malloten.

Mat de smartmeter gaan we dan een interface bouwen om de SMA terug te regelen? Laten ze eerst maar eens vertellen waarom dit moet!

@SparkyGSX direct meten zonder ct kan tot 63A bij dit type.

evelo

Golden Member

Ik ben ook benieuwd naar het waarom. Maar ik wacht nog even met woordgebruik als: verzinnen, onzin, malloten,...

Want wat als er toch zinvolle argumenten zouden zijn om een omvormer (dynamisch) te regelen?

En waarom dit onder scope12 zou vallen weet ik ook niet, maar misschien heeft die er maar onrechtstreeks mee te maken?

25 jaar geleden was dit vrij normaal in de auto-audio scene, maar nu moest ik echt even zoeken...

Geen idee of zoiets door een keuring heen zou komen.

Eerste die ik vond (50mm^2 naar 25mm^2):
Link.

Edit:
Wellicht beter passend:
https://www.amazon.com/Reducer-Ground-Adapter-Nickel-Plated/dp/B08GSV6…

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 28 juni 2025 18:27:46 (19%)]

SparkyGSX

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Er zullen best argumenten zijn waarom terug regelen zinvol is, maar de vraag was vooral waarom dat niet in de omvormer zelf mag. Nu moet je met een externe meter via een communicatiebus vriendelijk aan de omvormer vragen of hij iets rustiger wil doen. Het enige dat veranderd is waar er gemeten wordt? Misschien omdat er ook nog verbruikers zijn, een dat verbruik meegenomen moet worden in de regeling?

Maar dat lijkt dan weer niet te kloppen met de plaats van deze meter.